Vermakelijk onweersbuitje in koningsbosch, 15-05-2012

Topic gezien door 4512 bezoekers
Gestart door Marcel1976, di 15 mei 2012 - 14:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel1976

Zojuist een prachtige bui gehad hier, en heb in het eerste filmpje iets vastgelegd wat met name aan de grond leek te roteren. Vervolgens ging het lekker los met behoorlijk wat hagel en een paar mooie klappen.
Over het eerste filmpje zijn alle suggesties van harte welkom, over wat het precies was. Ikzelf vermoed een onvervalste dustdevil.






Stealth

Pas geleden was het toch ook al raak in Koningsbosch? Aangezien er een flinke bui boven hangt denk ik dat het weer een cold air funnel was, zoals het een paar weken geleden daar ook was.
Vandaag was het echt geen weer voor eventuele dust-devils. Daarvoor moet de zon flink branden en moeten die akkers flink heet worden, dat was vandaag absoluut niet het geval.

Mooie filmpjes!
/edit
Hier een citaat van Jan. Komt uit het topic van de tornado in koningsbosch een paar weken terug. Ik denk dus dat dit vergelijkbaar is met jou footage.

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 23 apr 2012 - 15:29
Tornado in Nederland?

Afgelopen vrijdag werd er een tornado waargenomen in de buurt van Maastricht. Hoewel de funnel niet duidelijk zichtbaar is op de video, is het meer dan een dust devil alleen. Dit komt met name door de wolkenbasis. Waarnemingen bij Accuweather duiden erop, dat ten tijden van de tornado een onweersbui aanwezig was. De temperatuur en de dauwpunten, wat normaal gesproken één van de belangrijke factoren zijn waren aan de lage kant. Dit wijst erop dat het fenomeen wat waargenomen is een "cold air funnel" is.

©Meteo-service
Bron Accuweather
Onweersdagen 2012: 10

SniperEye

Tornado alley? Of is het niet hele snelle verdamping vanuit de bossen?

Marcel1976

Citaat van: Stealth op di 15 mei 2012 - 15:55
Vandaag was het echt geen weer voor eventuele dust-devils. Daarvoor moet de zon flink branden en moeten die akkers flink heet worden, dat was vandaag absoluut niet het geval.

Mooie filmpjes!
Dank je.
Maar ik kon niks van een funnel zien, dit speelde zich echt alleen boven de grond af, vandaar. De akkers waren nog droog op dat moment. ik dacht trouwens dat dustdevels ook bij lagere temperaturen kunnen voorkomen.

Marcel1976

Citaat van: Stealth op di 15 mei 2012 - 15:55

Hier een citaat van Jan. Komt uit het topic van de tornado in koningsbosch een paar weken terug. Ik denk dus dat dit vergelijkbaar is met jou footage.


Zou wel gaaf zijn zeg!

Stealth

Citaat van: Marcel1976 op di 15 mei 2012 - 16:05
Dank je.
Maar ik kon niks van een funnel zien, dit speelde zich echt alleen boven de grond af, vandaar. De akkers waren nog droog op dat moment. ik dacht trouwens dat dustdevels ook bij lagere temperaturen kunnen voorkomen.

Ja ik durf het ook niet met zekerheid te zeggen. In principe kunnen dust-devils overal voorkomen, zo heb je bijvoorbeeld ook snow-devils boven de sneeuw.
Aangezien er een flinke bui boven hangt neig ik dus naar een cold air funnel, gustnado of iets in die aard. Gustnado's hebben meestal ook geen duidelijke funnels.

Laten we maar even wachten tot er mensen met meer verstand ervan naar hebben gekeken!
Onweersdagen 2012: 10

Fanatic

mooie footage!  Het is inderdaad lastig te zeggen wat het precies is. Het lijkt wel verdacht veel op een gustnado..
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

SniperEye

@weermanreinier reageert inmiddels via Twitter:

@Stormchase024 @Team_SSC @Jantje_ Dustdevil lijkt me sterk; hoosje trekt snel, het is bewolkt, zware bui nabij. Gustnado of windhoosje dus.

Stealth

Citaat van: SniperEye op di 15 mei 2012 - 16:26
@weermanreinier reageert inmiddels via Twitter:

@Stormchase024 @Team_SSC @Jantje_ Dustdevil lijkt me sterk; hoosje trekt snel, het is bewolkt, zware bui nabij. Gustnado of windhoosje dus.

Yep ik zag het! Toch toevallig dat zoiets weer daar gebeurt?! :P
Onweersdagen 2012: 10

Marcel

Zeker een vermakelijk buitje :)
Mooi filmmateriaal  :D
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Tyshane

Mooi filmpje, mooi fenomeen, toch weer leuk om zoiets gezien te hebben en op film te hebben gekregen. Koningsbosch the place to be! :P

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

alaind86

Wat een prachtig filmpje Marcel!! Vooral het 2e filmpje bij 1min 40 mooie positive lighting strike en goeie kanons-slag.

Zo zie je maar weer dat na een weekje wachten we eindelijk beloond worden. Was echt een hefitge bui met hagel en voor de bui uit een krachtige wind. En de bui was gewoon groen van kleur zeer dreigend en heel fraai.

Op het moment van die bui moest ik helaas werken. Ik zat binnen toen er op een gegeven moment de bliksem op de stal sloeg was echt een bizat geluid en een keiharde PATS en toen een gigantische knal. O verschillende plaatsen in het dorp was de bliksem ingeslagen. Toen stroomuitval tot gevolg. Verdere schade is mij nog niet bekend. Het word nog wat deze zomer. Eerst die tornado en nu deze felle onweersbui!



sandra-zwolle


Powered by EzPortal