Was er donderdag 10 mei nu wel of geen sprake van een supercel?

Topic gezien door 5224 bezoekers
Gestart door hj32, ma 14 mei 2012 - 15:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

Ik las vandaag een tweet dat er vrijdag sprake was van een non supercell "tornado" situatie
Anderen zeggen weer dat het wel degelijk een supercel was
Ik ben dan ook benieuwd hoe t zit...

NitroGenetics

duidelijk wel ;)

helaas met veel bomen in de weg maar dit is een goed voorbeeld van een dikke vette wallcloud met een roterend basis

deel 1 skip naar 4:50

deel2


ook diverse andere chasers hebben een supercell gezien en waargenomen

hj32

"De tornado's van 10 mei jl zijn zgn "non supercell tornado's" Een Supercell heeft a/d grond diam 50-100km, anvil 100-150km #geen supercell!"

Da's een tweet van luchtvaart-meteoroloog en tevens docent T. de Boer

Jan van Ooijen

Citaat van: hj32 op ma 14 mei 2012 - 16:02
"De tornado's van 10 mei jl zijn zgn "non supercell tornado's" Een Supercell heeft a/d grond diam 50-100km, anvil 100-150km #geen supercell!"

Da's een tweet van luchtvaart-meteoroloog en tevens docent T. de Boer

Daar ben ik het niet mee eens, heb die discussie ook zitten volgen. Ook werd er mij medegedeeld dat wolkentoppen van 14km alleen maar in de tropen voorkomen en niet in Nederland. Nou ik kan me nog situaties zat voor me halen van vorig jaar en de jaren daarvoor dat het tegen de 15km aan was.

Lees ook dit even ;)

Tornado bij Vierlingsbeek afgelopen donderdag
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

NitroGenetics


Marsel

De situatie zoals die zich voordeed op donderdag de 10e mei was in principe suitable voor SC's. Buien met meso's zijn ook op meerdere plekken boven de Benelux tot ontwikkeling gekomen. Of we deze buien meteen tot supercellen moeten bombarderen lijkt me overdreven aangezien de meesten binnen afzienbare tijd de geest gaven en ze simpelweg aan de kleine kant waren. Vooral de bui in het westen van BE had geruime tijd SC trekjes (mooie naar rechts afbuiging, splitting ed).
Op verschillende filmpjes en foto's zijn dan ook verdachte structuren terug te vinden, compleet met wallcloud-achtige formaties en funnels.
Nu is het zo dat lang niet elke bui met een roterende updraft een tornado genereert, sterker nog, negen van de tien keer niet....Maarrrr, veel vaker gaan deze buien gepaard met andere intense windverschijnselen.
Ik krijg dan ook sterk de indruk dat een mengelmoes aan windverschijnselen is opgetreden. Op sommig beeldmateriaal lijken rotaties aan de grond niets met de updraftzone te maken te hebben, en hebben ze meer weg van gustnado's (soms klopte de positie tov de bui ook gewoon niet). Op andere foto's en filmpjes zien we enkele forse downbursts. Deze laatste worden veel te vaak onterecht voor tornado's aangezien.
Toch moeten we concluderen dat zwakke EF0-EF1 tornado's, gekoppeld aan meso's, ondanks de geringe onstabiliteit wel degelijk tot de mogelijkheden behoorden. Dit is ook mooi te zien op sommige filmpjes.
Er zijn er inmiddels geloof ik zelfs al 3 bevestigd en in de ESWD geplaatst.

hj32

Ik zeg niet dat ik het niet geloof he, ik vraag het alleen na...  :)
Ik vind het best apart dat iemand die er behoorlijk kaas van heeft gegeten dit betwist
Maar ik ben het wel met jullie eens, ik vond dit ook een supercel, het had er iig alles van weg  ;)

Marsel

Citaat van: hj32 op ma 14 mei 2012 - 16:24
Ik zeg niet dat ik het niet geloof he, ik vraag het alleen na...  :)
Ik vind het best apart dat iemand die er behoorlijk kaas van heeft gegeten dit betwist
Maar ik ben het wel met jullie eens, ik vond dit ook een supercel, het had er iig alles van weg  ;)

Ik ken de beste man verder niet, maar het is simpelweg wat te kort door de bocht om meso gekoppelde  tornado's op een dergelijke dag uit te sluiten. Immers, de beelden van sommigen spreken boekdelen en de setting was er in principe geschikt voor. Een mengelmoes van windverschijnselen is overigens het meest aannemelijke, in de US gebeurt dat ook regelmatig, zelfs bij de grootste tornado outbreaks.
Voor ons landje waren de meeste incidenten waarschijnlijk niet meso gerelateerd. Enkelen hadden echter wel wat weg van het 'echte' werk. Wellicht dat er de komende weken wat meer duidelijk wordt.

EDIT: ik heb de twitter discussie even teruggekeken. Ik zag dat Reinier v/d Berg zich er ook in gemengd heeft die dag. Ik moet eerlijk toegeven dat T. de Boer wel goede punten aanhaalt. Echter heb ik sterk het vermoeden dat hij het Amerikaanse plaatje van een SC in z'n hoofd heeft. Dergelijk grote en persistente systemen komen hier inderdaad nauwelijks voor. Echter, op kleinere schaal komen ze hier bijna jaarlijks voor (terecht opgemerkt voor Reinier). Ook dan zijn ze in staat om zwaar weer te produceren. De buien van donderdag hadden vaak SC-trekken (vooral die in westen van belgie) maar voldeden lang niet allemaal aan het criterium van een échte SC.

NitroGenetics

Citaat van: hj32 op ma 14 mei 2012 - 16:24
Ik zeg niet dat ik het niet geloof he, ik vraag het alleen na...  :)
Ik vind het best apart dat iemand die er behoorlijk kaas van heeft gegeten dit betwist
Maar ik ben het wel met jullie eens, ik vond dit ook een supercel, het had er iig alles van weg  ;)

je hebt een verschil tussen mensne je hebt een groep genaamt nietsnutten en je hebt een groep die verstand hebben van weer
de beelden bijv is een perfect beeld van een supercel

en als je een beetje up to date was heb je het nieuws er ook over gehoord en ook hier zijn al dagen topics over de supercellen die donderdag over het land gingen :)

hj32

There is a reed timmer in all of us zullen we maar zeggen  :D  ;)

Fanatic

Citaat van: hj32 op ma 14 mei 2012 - 16:39
There is a reed timmer in all of us zullen we maar zeggen  :D  ;)
hahah!

Ik wil niet heel technisch overal op ingaan ook niet omdat ik volledig alle kennis heb.
Ik heb zelf onder die bui gestaan en de vormen die ik zag leken verdacht veel op een supercell.

Of het nou een megelmoesje was van bepaalde omstandigheden of niet. Het gaat er volgens mij toch voornamelijk om wat hij voortbrengt en wat er is waargenomen. 
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Marsel

Citaat van: Fanatic op ma 14 mei 2012 - 17:08
hahah!

Ik wil niet heel technisch overal op ingaan ook niet omdat ik volledig alle kennis heb.
Ik heb zelf onder die bui gestaan en de vormen die ik zag leken verdacht veel op een supercell.

Of het nou een megelmoesje was van bepaalde omstandigheden of niet. Het gaat er volgens mij toch voornamelijk om wat hij voortbrengt en wat er is waargenomen.

Met dat mengelmoesje doel ik op de verschillende waarnemingen die gedaan zijn verspreid door de Benelux. Lang niet alle wind incidenten zijn gekoppeld aan de updraftzones geweest. Sommigen daarentegen, zoals bijvoorbeeld 'jouw' bui, hadden op kleine schaal weldegelijk iets van een SC weg. Maar laat het duidelijk zijn: niet elke bui die even roteert is per definitie een SC ;).

Fanatic

Citaat van: Marsel op ma 14 mei 2012 - 17:22
Maar laat het duidelijk zijn: niet elke bui die even roteert is per definitie een SC ;).

dat zei ik ook niet... :D
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Marsel


Fanatic

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

hj32


Powered by EzPortal