Chaseverslag 10-5-2012 met funnelcloud

Topic gezien door 3912 bezoekers
Gestart door Marcel (Enschede), zo 13 mei 2012 - 22:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel (Enschede)

Donderdag zat ik de hele dag al zenuwachtig op de klok te kijken zodat ik op weg kon gaan. 15:00 sloeg de klok toen ik Yoram, Wilfred meteen opbelde waar ze zaten. Ze waren inmiddels al onderweg en zaten ter hoogte van Babberich. Meteen afgesproken bij Tolkamer waar ik ze na veel zoekwerk had gevonden.

Eenmaal daar aangekomen bespraken we met de raampjes lichtjes open door de harde regen dat we naar het zuiden zouden rijden. De keuze ging naar in eerste instantie Venray.

Eenmaal daar aangekomen zijn we afgeslagen naar een dorpje genaamd Vierlingsbeek. Daar de auto geparkeerd om de radar nog eens te bekijken.


Wilfred liet me de bui op zijn mobiel zien waar een mooie hook echo op werd weergegeven! Later is daar ook een windhoos/tornado overheen getrokken.

Na het bekijken van de radarbeelden zijn we nog even wat gaan eten bij een cafetaria. De cafetariahouder heeft ons nog gewezen op 2 bruggen/viaducten. 1 bij Boxmeer ten noorden van Vierlingsbeek en 1 ten zuiden bij Wansum. We hebben voor de laatste gekozen en een mooie stek onder de Koninginnenbrug gevonden. Daar begon het voor ons vrij snel en onstabiele luchten kwamen ons tegemoet.

Het duurde niet lang en er kwam een wallcloud onze kant op met een sterke updraft met rotatie. Hier is later de tornado bij Vierlingsbeek uit ontstaan.



Ook nog een film in elkaar gezet met de roterende wallcloud, beelden van de funnel,een timelapse en nog een aantal bliksemfoto's die ik daarna nog heb weten te schieten.


Even de kwaliteit op 1080p zetten.

Hagelbuitje

3 bliksemfoto's na de supercell




Ik moet echt zeggen dat dit een van mijn mooiste chasedagen is geweest. Klinkt misschien als een cliché omdat anderen dit ook al hebben gezegd maar ik heb naar mijn weten nog niet eerder gemerkt dat mijn hart sneller begon te kloppen met het zien van die funnelclouds! Deze gaat bij mij in ieder geval in de boeken als topchase!! En dat zo vroeg in het seizoen!

Gr. Marcel

P.s.: Wilfred, Yoram, Mikal. Thanks voor de gave chase!!

Mikal

Mooie foto's! Alleen net als mij wat te groot voor het forum..

Moeten we even wat aan doen!

We moeten eens wat vaker op stap gaan! Ook al kan mijn broer niet ofzo. :)! Lijkt me erg gaaf ;)


MSB

Mooie foto's en filmpjes, prachtig  :) :) :) :)
Lang leven de winter

sandra-zwolle

Geweldig verslag!    filmpje en foto's ook super! ;)

Wilfred Janssen

Heel mooi marcel! Jouw foto's zijn goed gelukt zie ik:) en je hebt de bliksem er beter op als ik haha. Ook een nette video!

Groetjes!
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Sietse


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel (Enschede)

Dank je Jantje voor de tip van het formaat van de foto's! Heb ze er nu wel volledig op staan!

pyro


Marcel (Enschede)

Citaat van: pyro op zo 13 mei 2012 - 23:15
Top Marcel!

Thanks!

Het heeft even geduurd maar kon vandaag toch tijd vrijmaken om het verslag af te maken.

Jouw film is trouwens retestrak in elkaar gezet!!!

Gr. Marcel

Dervin

Mooi verslag,en gaaf filmpje mannen !

gaat een mooi jaar worden,

groet Dervin.
Hamradio Station **PD9DX**

Marcel (Enschede)

Citaat van: Mikal op zo 13 mei 2012 - 22:31
Mooie foto's! Alleen net als mij wat te groot voor het forum..

Moeten we even wat aan doen!

We moeten eens wat vaker op stap gaan! Ook al kan mijn broer niet ofzo. :)! Lijkt me erg gaaf ;)

Mikal da's oke wat mij betreft!

Gr. Marcel

SniperEye


Fanatic

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Powered by EzPortal