Chaseverslag donderdag 10-05-2012 Winterswijk>Kleve>Munster

Topic gezien door 3080 bezoekers
Gestart door hj32, za 12 mei 2012 - 16:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

Stormchaseverslag donderdag 10 mei 2012:

Ik was rond 12:30 uit Groningen vertrokken en had besloten eerst naar Enschede te rijden.
Daar ging ik de radarbeelden checken en de social media.
Zo kwam ik op de Usseler Esch uit en daar werd ik na een tijdje gebeld door Dervin van een forum.
We spraken af te meeten in Winterswijk bij de Mac.
Daar aangekomen moest ik nog 10 minuten wachten voor Dervin er ook was.
We gingen samen in de Mac wat drinken en namen onze laptops mee naar binnen om data te checken.
We zaten mooi in Winterswijk, want het was een ideale uitvalsbasis vanwaar we meerdere kanten opkonden.
Rond 18:00 zagen we de eerste onweersbuien in ZW Belgie ontstaan en we besloten te blijven in Winterswijk tot we meer zicht hadden op wat de buien gingen doen.
Om 18:30 trokken de buien NL binnen en kozen we ervoor om met Dervin's auto richting Aalten te rijden, zeg maar iets naar het westen en meer naar beneden.
In Aalten zagen we al zeer mooie en dreigende luchten, maar nog geen onweer.
Ondertussen hadden we op het forum gelezen dat er gesproken werd over een mogelijke supercel.
Aangezien Estofex s'middags was geupdate van threatlevel 1 naar 2, was dat zeker niet ondenkbaar.
Ik besloot alvast wat te fotograferen en te filmen, terwijl Dervin de radarbeelden in de gaten hield...



Het werd duidelijk dat Aalten niet de place 2 be zou zijn en dat we lager moesten.
Er werd verteld richting Doetinchem, maar omdat ik al vaker had gezien dat de buien in Duitsland heftiger zijn, werd het na goed overleg toch Kleve.
Ondertussen zagen we op de beelden dat het onweer heftiger werd.
Dat was rond 19:30.
Onderweg reden we door heftige regenbuien, maar van onweer zagen we nog niks.
Rond 20:00 waren we bij de grens met Duitsland...
We konden kiezen, of naar Doetinchem, of naar Kleve. Het werd Kleve.
Ik had er nooit aan gedacht dat we in Duitsland "blind" zouden zijn en ook Dervin stond er verder niet bij stil.
We hadden immers onze keuze gemaakt en de buien leken ook echt op Kleve af te gaan. 
Omdat er gesproken werd van een rightmover, was onze keuze op zich niet raar.
Net voor Kleve stopten we bij een brug en keken uit over een prachtige omgeving en prachtige wolkenluchten.
Wat opviel waren 2 wolken die als enorme borsten naar beneden hingen aan de linkerkant van de brug.
Verder was de lucht voor ons rood/bruinig van kleur.
Dervin dacht dat het zou opklaren, maar ik zag het meer als een voorteken...





Ineens zagen we aan de rechterkant van de brug een soort van wallcloud over een heuvel heen trekken en flitsen.
Binnen 10 minuten was er van de hele heuvel niks meer te zien, zoveel neerslag. Dervin meende zelfs updraft te zien.
We waren echt aan het genieten, maar ik had er toch wel een dubbel gevoel erbij, omdat we blind aan het chasen waren en dus niet konden zien waar de buien heen trokken.
Ik fotografeerde wat en filmde wat, terwijl het licht regende.
Dervins paraplu van hout bood dan ook uitkomst.
Rond 20:30 stonden we op de brug en ineens was er een flits recht boven ons, gevolgd door een hels kabaal.
Gelijk de auto in dus. Daarna ging het ineens zo snel.  De hemel brak open en bakken water kwamen naar beneden.
We zagen niks meer echt... Dat was niet fijn, want we wouden juist wel wat zien...
We besloten toen snel weer richting NL te rijden en ik had er een slecht gevoel over.
Dat gevoel bleek te kloppen toen we eenmaal weer beschikking hadden over internet.
We zaten achter de supercel, want dat het een supercel was konden we alleen aan de wolkenstructuur al zien. 
Dervin genoot en ik probeerde dat ook te doen, maar toch wou ik meer.
Even stopten we de auto, omdat Dervin een slurfje meende te zien...



De wind trok ook ineens erg aan...



Het slurfje verdween echter weer en we overlegden wat we het beste konden doen.
Dervin had de echte chase-spirit en we besloten toch nog een poging wagen de supercel in ieder geval te naderen.
We zouden onweer zien vandaag...
Wat we daarna onderweg zagen was geweldig.
We zagen rotatie in de wolken, een inflowtail en prachtige wolkenstructuren in alle vormen. Wow!
Ik wist dat we Duitsland in moesten en mikte gelijk op Coesfeld.
Het was precies hetzelfde verhaal als 21-08-2011 toen er ook voor Venlo onweersbuien ontstonden, die vervolgens Duitsland in trokken. Ik had gelijk, want we waren amper Duitsland in, toen de eerste flitsen zichtbaar werden.
Het lukte Dervin te stoppen en zo zagen we, weliswaar van de zijkant toch de achterkant van de supercel passeren.
Wat een mooie CG's...
Ik sloeg gelijk aan het filmen en legde een paar mooie ontladingen vast.
Toen werd Dervin echt enthousiast. Yeah baby, the chase is on...
Maar wat we vooral te zien kregen waren van die klotebomen langs de kant van de weg.
Duitsers en hun Baumen...Kom op Dervin, gas d'r bie...
We reden Coesfeld voorbij en 10 minuten voor Munster was daar ineens een klein paadje naast de hoofdweg.
Dervin reed het paadje eerst voorbij, maar keerde de auto gelijk.
Even later stonden we op een weiland met de auto en begon het echte feest.
Vlak voor ons de ene na de andere prachtige CG...



Uiteindelijk konden we er een aantal mooien vastleggen...
Dit is trouwens de laatste keer dat ik alleen heb gefilmd, want vanaf nu wil ik ook mooie foto's van ontladingen.
Het was genieten en wat was het gezellig...
Na een klein uurtje vonden we het genoeg en reden we weer terug naar Winterswijk.
Onderweg werden we nog even gestopt door de politie ivm zwaar transport wat ons passeerde.
Dat was het kersje op de taart...
Rond 23:30 waren we terug bij de Mac, waar mijn auto stond.
Voldaan gingen we aan een Bigmac menu en namen daarna afscheid.
We gingen elk een kant op, met hetzelfde fijne gevoel. Dit was een mooie chasedag.

Jan van Ooijen

Heerlijk om al die verslagen te lezen, top!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Walter


Dervin

HJ bedankt voor het verslag !

wat ook nog leuk is om te melden,toen we richting Coesfeld reden zagen wij ook nog een stel langs de weg staan,hun waren gewapend met een fotocamera en ik meende een rode auto er bij te zien,misschien ook wel op chase geweest die avond,wie weet ook lid van Meteo Service,

ok tot de volgende chase,

groet Dervin.

Hamradio Station **PD9DX**

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0


hj32

O ja dit was ik nog vergeten te tonen  :)
Onderweg zagen Dervin en ik ook nog dit...onder de wolk roteerde het, maar het zette niet door



Tyshane


Leon Eikenaar

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar


hj32

Voor de liefhebbers nog een kleine flitscompilatie
Take a moment of silence  ;)



En nog een foto...

hj32

Bij deze rond ik de stormchase van 10-05-2012 officieel af  :)
PUNT.

Powered by EzPortal