Zomerverwachting 2012 (discussie)

Topic gezien door 253686 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 04 mei 2012 - 13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Dit zal het laatste dagje zijn in het lentetopic ;) vanaf morgen lekker hier in het zomertopic :P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Inderdaad, vanaf morgen zomerrr!  8) En ook nog eens de koudste dag van de week, lol! Al zag ik net dat de 12 graden waar het knmi een week terug over repte niet gehaald gaat worden. Het zal gemiddeld zo'n 16 graden zijn, dat scheelt aanzienlijk voor het gevoel.

Jan van Ooijen

Beste kaart die ik momenteel kan zien op EC is voor 8 juni. 24-26 graden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Van meridionaal naar zonaal

Nog tot begin van de volgende week zullen uitgaande van een (blokkade)hoog met centrum in het zeegebied tussen IJsland en Groenland  te maken hebben met een geblokkeerd circulatiepatroon (ommega-blokkade). Hierdoor zal dan ook de  koele noordwestelijke tot noordelijke hoogtestroming (meridionaal) voorlopig nog aanhouden. Vanaf begin volgende week (dinsdag) zien we dan een uitgaande van opdringerige depressies vanaf de Atlantische Oceaan de blokkade langzaam maar zeker tot verval komen en evolueren we naar een west tot zuidwestelijke hoogtestroming (zonaal).

Dien ten gevolge zullen de temperaturen een stijgende lijn gaan vertonen en vanaf circa 6 juni rond en later boven het langjarig klimaatgemiddelde uit te komen (T850hpA). Ivm met het cyclonale karakter blijft het bij tijd en wijlen onbestendig. Goede en slechte momenten worden bepaald door overtrekkende tussenhoogs dan wel storingen. Belangrijk voor de onbestendigheid zal ook het verloop (positie) van de frontale-zone zijn ( jetstream). Stabiel warm zomerweer is vandaag ook voor de langere termijn niet uit de kaarten op te maken.

Bovenstaande ontwikkeling wordt zowel door het Europes model ECMWF als door het Amerikaanse model GFS gesimuleerd. Ook de div ensemble oplossingen gaan in deze richting (de actuele EC00 ensembles volgen in de loop van de ochtend)

GFS De komende dagen nog meridionaal en koel


Vanaf begin volgende week zonaal



met daarbij tot normaal of iets boven normaal oplopende temperaturen

EC12 50 members T850 hPa



en T2m





frankaloe

is de dip in juni ook niet de bekende oude wijvenzomer?
of vergis ik me daarin?
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Nizinny

Citaat van: frankaloe op vr 01 jun 2012 - 10:34
is de dip in juni ook niet de bekende oude wijvenzomer?
of vergis ik me daarin?

Volgens mij is dat pas in het najaar/herfst als ik me niet vergis.

Johann

Citaat van: Nizinny op vr 01 jun 2012 - 10:53
Volgens mij is dat pas in het najaar/herfst als ik me niet vergis.

Inderdaad:

Oudewijvenzomer
Een periode met mooi najaarsweer wordt ook wel oudewijvenzomer genoemd, maar over de datering van dit begrip bestaan misverstanden. Volgens oude gezegden mag alleen warmte rond 8 november zo worden genoemd, maar volgens klimatologen gaat het om warme dagen tussen omstreeks 17 tot 25 september.

Oorspronkelijk komt het begrip uit de Noordse of Germaanse mythologie, waarin noodlotsgodinnen wevend of spinnend werden afgebeeld. Ze beeldden daarmee de menselijke levensdraden uit. De benaming is waarschijnlijk terug te voeren op een vrouwelijke watergeest met lange witte haren. Later werd het toegeschreven aan oude breiende vrouwen en aan veldspinnen die bij rustig nazomerweer lange draden spinnen.

De verwarring is begrijpelijk want het najaar kent verschillende oplevingen van de zomer met uiteenlopende benamingen. In Nederland en Vlaanderen wordt een zomerse periode rond 29 september wel Sint Michielszomertje genoemd, begin oktober heet dat kranenzomer, rond 11 oktober Sint Gummaruszomertje en 11 november spreekt men van de Sint Maartenszomer.

De Zweden noemen mooi nazomerweer Brittazomer, afgeleid van de heilige Brigitta (8 oktober), in Tsjechië spreekt men van de Sint Wenzelszomer (28 september), Engeland noemt het "St. Luke's little summer" (18 oktober), Frankrijk "l'été de St. Dénis" (vanaf 9 oktober) en Italië noemt warmte rond midden oktober de zomer van Theresia. Duitsland kent naast de "Altweibersommer" (eind september) ook "Allerheiligensommer" (begin november) en het noorden van de Verenigde Staten staat de nazomer bekend als "Indian Summer". Rusland heeft de "babje Ljeto", wat vrouwenzomer betekent. Een verklaring zou zijn dat de Russische zomer maar kort duurt net als het geluk dat een Russische vrouw in haar leven heeft.

Het warme najaarsweer hangt samen met een hogedrukgebied boven Midden-Europa, waardoor de wind in West-Europa uit het zuiden waait. Daarmee wordt warme lucht aangevoerd uit het gebied van de Middellandse Zee, waar in oktober en november nog temperaturen van 25 tot 30 graden mogelijk zijn. In ons land wordt de 25 graden in oktober soms nog overschreden en in november ligt die grens bij 20 graden. Het mooie nazomerweer kan meer dan een week aanhouden, in oktober 1921 duurde het zelfs twee weken. Meestal leidt het rustige weer 's avonds wel tot mist, die door de afnemende kracht van de zon 's ochtends steeds langzamer verdwijnt en zich soms de hele dag weet te handhaven.

Bron: KNMI 

frankaloe

jullie waren me voor met de uitleg..
is idd pas in september.
wellicht zal deze periode ook wel een benaming hebben,maar kan  deze zo snel niet vinden.
bedankt
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

arjanbruggink

Je bedoeld dan vast en zeker de term: Schaapscheerderskou .....  ;)
Dat is de koude dip/periode voor Juni

Wikipedia heeft er een goede uitleg over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaapscheerderskou
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

jones

Hier de zomerverwachting van http://theweatheroutlook.co.uk/ die er in de lente vrij goed op zaten, met temperaturen te warm voor maart en mei en te koud voor april.

Overview
A fair to decent summer with the possibility of fine and very warm weather in July is expected. Rainfall amounts could vary significantly locally.

Temperature
A slightly warmer to warmer than average summer is expected. The aggregated Central England Temperature (CET) for June, July and August is expected to be 0.5C to 1.5C above the average.     

Precipitation
A slightly drier than average summer is expected generally. Over the three month period precipitation levels are expected to between 75% to 100% of the average for much of the country, but significant variations are expected, with the possibility of heavy downpours pushing precipitation levels above average locally. 

June
Temperatu Slightly above average 
Precipitation: Close to average

First half
The first half of the month looks set to bring mixed weather, with all parts of the country seeing showers or longer spells of rain at times. Temperatures over the period will probably be slightly above the seasonal average, especially in the south east where some warm sunny days are possible. Overall though these will probably be offset by cooler and wetter days with the possibility of some heavy rainfall in places, especially, but not exclusively in central and western parts.

Second half
The second half of June is expected to see a spell of dry, fine and settled conditions developing and bringing above average temperatures. At times it could become very warm in southern and central parts with the possibility of thundery conditions. In the west and north west temperatures may be pegged back with a higher risk of unsettled and cooler periods of weather which could push further east at times.


July
Temperatu Above average
Precipitation: Below average

First half
Fine and very warm weather is expected to develop at times during the first half of the month, although early on there may well be mixed weather with some rain and lower temperatures. Fine, settled and very warm or perhaps even hot conditions are possible towards the middle of July.

Second half
The second half of the month should bring further spells of fine weather across much of the UK with temperatures above average.  Thunderstorms are increasing possible, but as ever these may be very localised. By the end of the month a transition to cooler conditions may be under way, particularly in the north and west.
 
August
Temperatu Close to average
Precipitation: Close to average

First half
The first half of the month is forecast to bring mixed weather early in the period with showers or longer spells of rain at times, but also some drier and brighter spells of weather when it will be quite warm.

Second half
During the second half of August close to average weather is expected for much of the time, with settled and fine spells especially in the south interspersed with cool and changeable weather.



frankaloe

Citaat van: arjanbruggink op vr 01 jun 2012 - 12:10
Je bedoeld dan vast en zeker de term: Schaapscheerderskou .....  ;)
Dat is de koude dip/periode voor Juni

Wikipedia heeft er een goede uitleg over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaapscheerderskou
juist ja... die bedoelde ik
bedankt..ik had even gezocht maar kon het zo snel niet vinden
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Koen-IJM


Fren

Hoe is het eigenlijk met de temperaturen gesteld voor onze jongens tijdens het EK? Lopen ze echt met hun zwarte shirts daar in de 30+ graden te voetballen straks? :D
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

frankaloe

Citaat van: Koen-IJM op vr 01 jun 2012 - 15:16
Frisjes zondag
ik heb het vaker koud meegemaakt tijdens mn verjaardag maar dit slaat echt alles lolll
kan mn cv weer aanmaken .. :-[ :-[
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

X-treme

Tot het einde van de run van GFS geen 20+ te zien  :'(
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

André

Op het eerste zicht tot half juni weer fris . Het is te hopen dat de kaarten terug verkeerd zijn .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Wat een neerslagpieken in de nieuwe neerslagpluim, met name de Oper. Ook de 10-daagse is binnen





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Morgen aardig wat regen, 10-20mm volgens laatste GFS. Hirlam vergelijkbaar. Met daarbij een kille 10-12 graden.


Peter

Citaat van: Jan van Ooijen op za 02 jun 2012 - 10:23
Wat een neerslagpieken in de nieuwe neerslagpluim, met name de Oper. Ook de 10-daagse is binnen

Krijgen we volgend weekeinde ook een natte bende? Of is dat nog te ver weg? Ik zit een beetje met mijn schilderklus buiten.
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Arend

Opvallend in de pluim van EC voor morgen: de breedte/vorm van de control voor wat betreft de neerslag (hieronder voor oost). Langdurige neerslag.



En de neerslaggrens over Nederland. Hieronder volgens WRF, hoe een en ander uiteindelijk uitpakt moeten we maar afwachten (neerslaggrens noordelijker of zuidelijker).

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal