Tornado 20-04-2012 Koningsbosch

Topic gezien door 16455 bezoekers
Gestart door alaind86, vr 20 apr 2012 - 22:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alaind86

Op weg van Echt naar Koningsbosch kwam ik ineens een windhoos/tornado tegen die vlak naast een bui opdook.
Ik meteen auto aan de kant gezet en meteen gaan filmen met dit als resultaat!
Was echt prachtig en indrukwekkend om zoiets van dichtbij te zien.





Geniet ervan!

Gr Alain.D

Shadow112

ZOW!  :o

Gefeliciteerd met dit prachtige filmpje!  ;D

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GekkeLeo


zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Dennis

Een post terecht waard op dit prachtige forum :)

MvG Dennis

Dutchstormchaser

Erg mooi filmpje goeie vangst!! genieten dit
Twitter Dutchstormchase
Website [url=http://dutchst

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

alaind86

ik zag in de verte in de lucht wat hangen, dacht dat het hagel was. toen ik vanuit de bossen weer in het open veld kwam zag ik hem. en als je goed kijkt dan zie je echt wel een slurfje hangen. thx voor jullie commentaar op dit prachtig forum!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 20 apr 2012 - 22:36
Volgens mij toch een tornado

kan heel goed ... vermengd met veel zand

Shadow112

Ik denk dat dit niet onder de definitie van een stofhoos/ dustdevil kan vallen. Ik denk eigenlijk dat dit een lichte windhoos (torrie) is geweest.

Hier definitie van een stofhoos.

Ontstaan

Op warme zonnige dagen in het zomerhalfjaar met weinig wind kunnen boven sterk verhitte oppervlakken wervelwindjes ontstaan. Ze doen zich vooral voor boven zandgrond, maar soms ook boven de stenen van een plein of boven hooi op het land (een hooiduivel). Meestal is er dan een draaiende zuil van stof of zand te zien en daarom worden deze wervelwindjes stof- of zandhozen (in de Verenigde Staten dust devils) genoemd. In een vuurzee worden ook wel eens vuurhoosjes gezien en ook boven de hete lava van een vulkaan zijn hoosjes waargenomen.
Het verschijnsel heeft dus alles met hitte te maken en aan de grond moet het minstens enkele tientallen graden warmer zijn dan op zo'n honderd meter hoogte. Er vormt zich dan een hete luchtbel die opstijgt, waardoor aan het aardoppervlak lucht toestroomt uit de naaste omgeving. Net als bij water in een leeglopend bad kan de toestromende lucht dan een roterende beweging krijgen.
[bewerken]Kracht

In tegenstelling tot windhozen, die samenhangen met wolken op enkele honderden meters hoogte, doen stof- of zandhozen zich alleen aan het aardoppervlak en bij rustig weer voor. Stofhoosjes worden meestal maar enkele tientallen meters hoog, maar kunnen soms een hoogte bereiken van honderd meter. De levensduur is doorgaans niet langer dan enkele minuten. De windkracht van stofhozen kan daarom nooit in de schaal van Beaufort worden uitgedrukt, die gebaseerd is op gemiddelden van minstens tien minuten.

Stof- en zandhozen zijn minder heftig en veel onschuldiger dan windhozen bij wolken. Toch veroorzaken stofhozen soms schade of verwondingen. Dergelijke hoosjes zijn vaak krachtig genoeg om kussentjes, strandstoelen of parasols op te tillen. In de binnenstad van Utrecht zijn begin augustus 1996 zelfs bomen omver geblazen en op geparkeerde auto's terechtgekomen. Zulke krachtige stofhozen zijn zeldzaam en de meeste richten geen schade aan.

Bron: Wikki

Ik zeg: kleine torrie  ;D

Vortex

Dude! Wat een super vangst!

Edit: Nog een paar keer gekeken, ik zie er zowaar een paar kleine vortices in, die in de grote circulatie ronddraaien, multivortex volgens mij dus.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Marcel

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Luci

Wat is dit mooi zeg. Ik hoop het ook ooit te mogen zien in het echt geweldig!!!!!
Niets zo veranderlijk als het weer.

Tyshane

Gaaf zeg, ik moest eigenlijk ook gelijk aan een tornado denken. Erg fraai dit!

Isabelle

Wow da's geweldig! Eind maart hadden we hier ook zo'n ding, de paarden gingen toen nogal te keer. LoL

Dervin

whoo nice ! op het juiste moment op de juiste plaats,en dan nog het benul hebben om het te gaan filmen !

bedankt voor de upload naar youtube, echt bijzonder.

Dervin.
Hamradio Station **PD9DX**

Michiel Wesselink


Resident Evil

Dat is nou eens een gelukstreffer!! Gefeliciteerd met deze prachtige vangst!
Follow me on twitter https://twitter.com/Lynetterensen
#woont in Zuid  Holland Zuid #arkel

Powered by EzPortal