Zomer discussietopic 2022

Topic gezien door 48583 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 07 jun 2022 - 00:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Citaat van: 4seasons op wo 03 aug 2022 - 14:31Vraagje - in het algemeen - voor een ieder die een antwoord kan geven;

Is er ooit wel eens achteraf gekeken naar de voorspellingen, welke nu daadwerkelijk zijn uitgekomen en het betrouwbaarst is op de lange(re) termijn?

Uitleg:
GFS is degene die op 29 juni al hele hoge temperaturen in het vooruitzicht had voor 15 juli.

Zie o.a. dit bericht van X-treme op pagina 3 van dit topic citeren lukt niet
Is wel uitgekomen.


Dit is niet gebaseerd op data maar ik heb vaak het idee dat GFS als eerste dingen oppikt, zo kwam het ook al ver van te voren met de signalen voor de sneeuwstorm van februari 2021. Ik heb hier wel eens een site gedeeld waar ze de nauwkeurigheid van verschillende modellen in een grafiek plotten maar ik kan dit zo snel even niet terugvinden.

De avondrun van GFS is een zeer extreme, zo lang en intens warm als deze heb ik volgens mij niet eerder gezien. Het zou een hele lange reeks ruime dertigers betekenen. In deze run start het hitte offensief vanaf volgende week dinsdag met de eerste dertig plusser om daarna de volledige run lang minimaal zo door te gaan, vaak zelfs over de 35 heen tot de 40 aan toe. En we zijn niet de enige, een heel groot deel van Europa ligt onder een enorme vlek warme 850hpa temperaturen.



Ik doe het niet vaak maar dit is toch wel een bijzondere reeks, hieronder even alle max temperaturen vanaf volgende week woensdag.

Woensdag:

Donderdag:

Vrijdag:

Zaterdag:

Zondag:

Maandag:

Dinsdag:

Woensdag:

Donderdag:

Vrijdag:


Mocht dit uitkomen zou het een zeer extreme hittegolf worden, echt on-Hollands warm. Helaas nog geen ensemble dus of de oper een extreme uitbijter is durf ik nog niet te zeggen al is dit natuurlijk wel aannemelijk. Wat vindt EC daar dan van? Nou eigenlijk niet gek veel anders dan GFS, Hogedruk domineert op een vergelijkbare wijze over Europa. Wat betreft temperaturen wat minder extreem als GFS maar nog steeds een reeks zeer warme dagen stijgend richting de 35.



Zeer benieuwd of de modellen morgen een stapje terug doen of volhouden.

Extremissimorum

Vrij extreem inderdaad. Betrouwbaarheid vrij extreem laag ook. Mee eens dat GFS goed is voor het signaleren van weerpatronen op MT en LT, maar voor de nauwkeurigheid moet je toch echt bij EC en de hi-resmodellen zijn.

Al zou het helemaal niet eens zo gek zijn meer zijn om een reeks van 5+ dagen boven de 30 graden te verwachten. Dat hebben we in augustus 2020, precies twee jaar geleden dus, ook al gehad in De Bilt. Toen zelfs 8 dagen achter elkaar boven de 30 graden, waarvan 3 minimaal 34 graden. De hittegolf duurde toen 13 dagen (5 t/m 17 augustus).

Data op basis van de gegevens op https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2020/augustus

Ploeps

De betrouwbaarheid van modellen laat ik maar over aan de kenners. Wat mij de laatste tijd wel opvalt is dat de korte termijn weerberichten ook vaak niet correct zijn. Zo heb ik vanmorgen op RTL en NOS in het nieuws niet voorbij zien komen dat er regen zou vallen. Ze hadden het alleen over een plaatselijke bui aan het eind van de middag of in de avond. Hier in Arnhem valt nu al meer dan een half uur regen. Ook niet van die regen die direct weer verdampt, er zijn zelfs al plassen ontstaan. Iemand enig idee hoe het kan dat dit in de weerberichten niet is meegenomen? Of is de atmosfeer zo instabiel dat dit niet was te voorzien?
Liefhebber van weer-uitersten.

Energizer85

Oeihhh

Dan wordt de droogte nog meer een dingetje.....

TMCThomas

Veel duidelijker wordt het denk ik niet, volop zomer!







Citaat van: Ploeps op do 04 aug 2022 - 13:38De betrouwbaarheid van modellen laat ik maar over aan de kenners. Wat mij de laatste tijd wel opvalt is dat de korte termijn weerberichten ook vaak niet correct zijn. Zo heb ik vanmorgen op RTL en NOS in het nieuws niet voorbij zien komen dat er regen zou vallen. Ze hadden het alleen over een plaatselijke bui aan het eind van de middag of in de avond. Hier in Arnhem valt nu al meer dan een half uur regen. Ook niet van die regen die direct weer verdampt, er zijn zelfs al plassen ontstaan. Iemand enig idee hoe het kan dat dit in de weerberichten niet is meegenomen? Of is de atmosfeer zo instabiel dat dit niet was te voorzien?

Deze buien vielen me inderdaad ook op. Harmonie/Arome hadden de buien er 's ochtends nog niet inzitten dus dat zal de reden zijn dat dit gemist is. Waarom de modellen er niet goed op zaten durf ik zo snel niet te zeggen. Er was wel een erg zwak signaal maar zeker niet de buien die we uiteindelijk zagen.

TMCThomas

Wat een pluim zeg, het gemiddelde zit zelfs ruim boven de 30 graden eind volgende week.



lokaal volgens de oper richting de 37 graden



Op deze manier is een hittegolf geen probleem.

4seasons

Citaat van: Ploeps op do 04 aug 2022 - 13:38De betrouwbaarheid van modellen laat ik maar over aan de kenners.
Maar dat bedoel ik dus niet.


Mijn vraag was:
CiteerIs er ooit wel eens achteraf gekeken naar de voorspellingen, welke nu daadwerkelijk zijn uitgekomen en het betrouwbaarst is op de lange(re) termijn?

Is er ergens iets terug te vinden, hetzij dat er analyses zijn gemaakt van de voorspellingen die wel uitgekomen zijn?
Dit voor de beeldvorming welk model het vaak goed heeft.


jaap verheij

Hittegolf(je) in de maak,on Nederlands, GFS weer trendsetter, hoop dat het niet uitkomt voor heel veel mensen en dieren.

X-treme

GFS gaat na een korte onderbreking, gewoon weer verder met de hitte.
Zal de 40 dan toch nog een keer gehaald worden dit jaar, of is het een warme uitbijter?
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Extremissimorum

Citaat van: X-treme op di 09 aug 2022 - 10:36GFS gaat na een korte onderbreking, gewoon weer verder met de hitte.
Zal de 40 dan toch nog een keer gehaald worden dit jaar, of is het een warme uitbijter?

Het is één berekening van één model op LT. Totaal niet betrouwbaar dus.

Het enige wat we nu met zekerheidheid kunnen zeggen, is dat het tot en met zondag in ieder geval zomers warm is (25°+) en vanaf donderdag op grote schaal ook tropisch warm (30°+). Ook in De Bilt lijkt op vr-zo de 30 graden gehaald te worden, waardoor een landelijke hittegolf een feit zou zijn.

Hiervoor is vrijdag een cruciale dag: als dan de 30 niet gehaald wordt, zit een landelijke hittegolf er waarschijnlijk niet in.

Maandag is nog erg onzeker. Je ziet dan ook een grote spreiding in de temperatuurs-, neerslag- en windrichtingspluim. Afhankelijk van de windrichting is het die dag nog tropisch, zomers of minder warm.
Vanaf volgende week dinsdag draait de wind naar zuidwest en is de hitte (tijdelijk?) verdreven, al dan niet vergezeld door wat broodnodige (letterlijk!) neerslag.

Overigens zullen we komende week geen 40+ hoeven te verwachten. De windrichting (noordoost) geeft daar simpelweg geen aanleiding toe. Dan had dat oost tot zuid moeten zijn.

X-treme

Citaat van: Extremissimorum op di 09 aug 2022 - 11:49Het is één berekening van één model op LT. Totaal niet betrouwbaar dus.

Het enige wat we nu met zekerheidheid kunnen zeggen, is dat het tot en met zondag in ieder geval zomers warm is (25°+) en vanaf donderdag op grote schaal ook tropisch warm (30°+). Ook in De Bilt lijkt op vr-zo de 30 graden gehaald te worden, waardoor een landelijke hittegolf een feit zou zijn.

Hiervoor is vrijdag een cruciale dag: als dan de 30 niet gehaald wordt, zit een landelijke hittegolf er waarschijnlijk niet in.

Maandag is nog erg onzeker. Je ziet dan ook een grote spreiding in de temperatuurs-, neerslag- en windrichtingspluim. Afhankelijk van de windrichting is het die dag nog tropisch, zomers of minder warm.
Vanaf volgende week dinsdag draait de wind naar zuidwest en is de hitte (tijdelijk?) verdreven, al dan niet vergezeld door wat broodnodige (letterlijk!) neerslag.

Overigens zullen we komende week geen 40+ hoeven te verwachten. De windrichting (noordoost) geeft daar simpelweg geen aanleiding toe. Dan had dat oost tot zuid moeten zijn.

Ten eerste snap ik dat dit niet al te serieus genomen moet worden.
Ik zit al 10 jaar op dit forum, dus ik weet wel een beetje hoe het gaat  ;)

Maar je gaat toch niet zeggen dat je nu al vergeten bent dat GFS het de vorige keer ook goed had op zeer lange termijn? (Ruim 2 weken vooruit)
De 40 werd dan wel niet gehaald, maar veel scheelde het niet.

Ik zie je wel vaker regeren op mensen die zoiets plaatsen, dat het allemaal veel te ver weg is.
Maar als het dan wel uitkomt hoor ik je niet meer.

We zitten hier op het forum om vooruit te kijken naar de modellen.
Als we dat niet meer mogen doen, heeft het hele forum geen zin meer voor mij.

GFS heeft toch wel bewezen dat het echt uit kan komen 8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Channiej

Wat mij opvalt is dat het deze zomer (en eig de afgelopen jaren) dagenlang echt warm kan blijven zonder dat het daarna s avonds gaat onweren. Al lijkt het nu, na deze zomerse dagen wel te gaan gebeuren...
Het staat op de kaarten, maar of het ook daadwerkelijk gaat gebeuren....?

TMCThomas

Ben inderdaad altijd van mening dat hier op het forum ook plaats moet zijn voor de zeer lange termijn kaartjes, vaak komen ze niet uit maar ik ga er altijd een beetje vanuit dat mensen die op een forum komen (en dus wel bovennormaal geïnteresseerd zijn in het weer) dat wel begrijpen.

Extremissimorum

Citaat van: X-treme op di 09 aug 2022 - 16:09Ten eerste snap ik dat dit niet al te serieus genomen moet worden.
Ik zit al 10 jaar op dit forum, dus ik weet wel een beetje hoe het gaat  ;)

Maar je gaat toch niet zeggen dat je nu al vergeten bent dat GFS het de vorige keer ook goed had op zeer lange termijn? (Ruim 2 weken vooruit)
De 40 werd dan wel niet gehaald, maar veel scheelde het niet.

Ik zie je wel vaker regeren op mensen die zoiets plaatsen, dat het allemaal veel te ver weg is.
Maar als het dan wel uitkomt hoor ik je niet meer.

We zitten hier op het forum om vooruit te kijken naar de modellen.
Als we dat niet meer mogen doen, heeft het hele forum geen zin meer voor mij.

GFS heeft toch wel bewezen dat het echt uit kan komen 8)


Whoa, geen zorgen, het is geen aanval o.i.d., ik heb het over berekeningen en betrouwbaarheid. Ja, natuurlijk kan het uitkomen, maar zo'n beetje elke uitspraak voor zo een grote termijn is simpelweg niet meer dan een inzet doen bij het wedkantoor. Leuk om te benoemen en te zien, maar volkomen onbetrouwbaar.

Het staat je natuurlijk vrij te zeggen wat je wil over die modellen, dat is mijn punt ook niet, maar je moet dan niet verwachten dat ik ga zeggen dat het een betrouwbare berekening is.
Volgens mij gaat het hier bovendien niet om wij-zij-blij-gelijkzijn, maar om het bespreken van modellen. Je vraagt zelf(!) of het een warme uitbijter is, die berekening. Dáár reageer ik op. Dan zeg ik dat dit wel een 'uitbijter' is. Komt het een keertje uit, is dat signaal uit een ver verleden nog steeds een losse flodder van het weermodel geweest en geen nauwkeurige berekening geweest. Simpelweg omdat 15 graden ook mogelijk is, maar gaan we dat dan ook elke keer noemen? Meh.

Maar goed, ik heb gezegd: 40 graden kan zeker, maar alle modellen geven geen enkele stabiele aanwijzing hiervoor.
Ik onthoud niet elke keer als iemand een juiste uitdraai van een weermodel voor LT heeft opgevist. Maar als je wilt, zal ik je t.z.t. alle credits geven voor het op tijd signaleren van dit weerextreem op 22 augustus. ;D

Altijd leuk om die kaarten te zien, vooral delen ook. Maar mijn reactie ging in op de betrouwbaarheidsvraag die je zelf stelt, niets anders. In wetenschapsstatistiek werkt dat niet anders.

EDIT: Eerst maar eens zien hoe lang deze zomerse periode zal duren. De oper van EC laat zien dat ook na zondag de 25+ nog gehaald kan worden. Ben benieuwd hoeveel steun hiervoor gegeven wordt in de pluim.

X-treme

Allereerst wil ik even duidelijk maken dat ik het niet gevraagd heb.

De zin: Zal de 40 dan toch nog een keer gehaald worden dit jaar, of is het een warme uitbijter?

Was meer zoals je aan het einde van een aflevering ziet (wil je weten hoe het afloopt kijk de volgende aflevering).
De vraag kon namelijk helemaal niet beantwoord worden op dat moment.
Dan moeten we eerst nog een paar runs zien, voordat we dat kunnen zeggen.

Maar wat heeft het voor zin, dat GFS zover vooruit gaat als we er niet maar moeten kijken?
En als het dan uitkomt, is het toeval.
Maar wie zegt dat het toeval is?

We hebben het er wel vaker over gehad, dat GFS wel vaker als eerste dit soort weer ziet.
Dit gebeurt ook in de winter.

En je hoeft mij geen creditcard te geven als ik het goed heb.
Ik plaats alleen af en toe een kaart van een weermodel (in dit geval GFS) en die moet dan de creddits krijgen,  niet ik  ;)

Ik ben alleen van mening dat iedereen hier kaartjes mag plaatsen, of dat nou voor volgende week is of voor over 15 dagen.
En dat we dan gewoon afwachten of het uitkomt.

Als ik het weer van morgen wil weten, kijk ik wel op buienradar of rtl weer  ;)

Maar nu eerst lekker genieten van de mooie dagen :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Extremissimorum

Dat ik een autistisch ADHD-brein heb, is op deze momenten erg vervelend.

Jammer dat ik het niet doorhad dat het een retorische vraag was, maar ook jammer dat mijn eenzinnige reactie daarop iets heeft getriggerd. Dat is niet mijn bedoeling geweest, dus excuses daarvoor als je denkt dat ik je minderwaardig inschat of dingen ontzeg.
Als dit inderdaad een forum is, mag iedereen elk kaartje delen, en dat zei ik ook, net zoals ik volgens mij ook gewoon mag zeggen dat een LT-scenario niet betrouwbaar is, los van het feit dat het berekend is. Anderen mogen mij ook hieraan herinneren als ik daarin onrealistisch ben, graag zelfs.

Laten we dan ook hier maar stoppen met deze discussie, want we zijn het volgens mij in essentie eens. Niet voor niets hebben we ook ongeveer dezelfde naam.  8)


OT: de signalen groeien dat ook na het weekend nog een paar dagen langer de warmte kan aanhouden. Wat minder fel dan voor de aankomende dagen verwacht wordt, maar zeker wel genoeg om het zomers te laten zijn als het uitkomt. Helaas ontstaat dit scenario uit het gebrek aan neerslag in diezelfde verwachting.

TMCThomas

Wellicht zijn we inderdaad niet zomaar van de hitte af, in elk geval oper en control zetten de hitte ook volgende week voort. Het laag dat bij ons zou neerstrijken valt in deze run een stuk westelijker uit. Er komt vanaf maandag wat meer bewolking bij kijken (al valt dat relatief gezien nog wel mee) maar de temperatuur blijft hoog, sterker nog door de stijgende dauwpunten kan het klammer gaan aanvoelen, ook de buienkansen stijgen, momenteel nog weinig bijzonders maar zo'n scenario als deze kan wel tot onweersbuien leiden.


Mrkos

Is het erg als ik al een beetje verlang naar de herfst/winter? Ik gun iedereen dit prachtige weer, vooral omdat het nog vakantie is. Zelf heb ik niets met de zomer en vooral niet met 30+ temps, wat je vandaag de dag dus steeds vaker ziet. Maar goed, genoeg geklaagd. Iedereen die hiervan houdt, geniet ervan! Hopelijk wordt het snel weer wat frisser met wat regen voor de natuur.

Der RoX

Citaat van: TMCThomas op wo 10 aug 2022 - 12:00Wellicht zijn we inderdaad niet zomaar van de hitte af, in elk geval oper en control zetten de hitte ook volgende week voort. Het laag dat bij ons zou neerstrijken valt in deze run een stuk westelijker uit. Er komt vanaf maandag wat meer bewolking bij kijken (al valt dat relatief gezien nog wel mee) maar de temperatuur blijft hoog, sterker nog door de stijgende dauwpunten kan het klammer gaan aanvoelen, ook de buienkansen stijgen, momenteel nog weinig bijzonders maar zo'n scenario als deze kan wel tot onweersbuien leiden.



Weer een behoorlijk leipe run  :o  met O tot NO wind, iets wat we graag in de winter zien met een koud brongebied.
WiNtEr!!11!1!@

BartR

Vanaf maandag buien? Ik zie nog niks substantieels. Jullie wel?


Powered by EzPortal