Lente discussietopic 2024

Topic gezien door 18821 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 01 mrt 2024 - 14:49

Vorige topic - Volgende topic

Diem en 3 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Voorzichtig weer wat hoopvolle signalen op de lange termijn, zowel EC als GFS doen weer wat met hogedruk en ook GEM lijkt die kant op te gaan. Hoe en wat is nog lang niet duidelijk en ook niet of het uberhaupt er in blijft staan maar het zou mooi zijn als we richting het scenario van GFS gaan.



Dat scenario komt uiteindelijk met de eerste twintigers. Maar dat is nog wel heel ver weg.


TMCThomas

Prima EC pluim vanochtend, begin volgende week is wat verbeterd in deze uitdraai. Zon krijgt wat meer ruimte waardoor er wat meer een zaagtand in komt. Verder ook blijven warm.





EDIT:
Morgen lijkt trouwens een top dag te gaan worden voor de lente liefhebbers. Veel ruimte voor de zon en temperaturen die lokaal richting de 18/19 graden kunnen gaan. Ook opvallend is de hoge zonkracht. Deze komt morgen op 2.9 uit waarmee de kans op verbranden weer aanwezig is.



TMCThomas

Mooie 18z run van GFS oper, zo willen we het zien voor lenteweer.





dennis089

vandaag wordt zo'n heerlijke dag. lekker 19 graden. de zon. licht en warmte. eindelijk lente... jullie winterliefhebbers kunnen me niet vertellen dat jullie niet ook vrolijk van zo'n heerlijke dag worden?! Oo : >

Armand

Citaat van: dennis089 op do 14 mrt 2024 - 08:48vandaag wordt zo'n heerlijke dag. lekker 19 graden. de zon. licht en warmte. eindelijk lente... jullie winterliefhebbers kunnen me niet vertellen dat jullie niet ook vrolijk van zo'n heerlijke dag worden?! Oo : >

Heerlijke dag vandaag op het programma, met inderdaad ook een hoge zonkracht voor de tijd van het jaar. Strakblauw wordt het niet, maar de temperatuur zal een hoop goedmaken. Het zal helaas van korte duur zijn voorlopig, maar zeker qua temperatuur hebben we komende tijd niks te klagen voor de tijd van het jaar.

Ik schaar me overigens niet als 'winterliefhebber' maar als 'weerliefhebber', dus ik wordt in elk geval wel vrolijk van zo'n dag  ;)  ;D

Der RoX

Zon + blauw is altijd goud, of het nou 24 of 4 graden is
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Citaat van: dennis089 op do 14 mrt 2024 - 08:48vandaag wordt zo'n heerlijke dag. lekker 19 graden. de zon. licht en warmte. eindelijk lente... jullie winterliefhebbers kunnen me niet vertellen dat jullie niet ook vrolijk van zo'n heerlijke dag worden?! Oo : >

Ik kan dit soort weer enorm waarderen maar een hele dag sneeuwval staat er toch echt boven.


Edit

Uv 3 is gehaald!


flyineddy

Wat een heerlijk weer nu zeg.   ;D
Net lekker even buiten gelopen in t-shirt, zonnebril op.  8)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Haha mooi om te zien dat iedereen aant genieten is. Moet ook wel want tis maar 1 dag. Hopelijk snel meer van dit soort weer. Ik kan t nu ook veel beter waarderen dan als we eerst nog 1 mnd lang koud grauw weer hebben want dan is t al snel te warm.

Der RoX

Jup we zijn het niet meer gewend
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Een vraag aan de betere kenners en evt meteorologen.

Kun je ergens het maand gemiddelde aan zonneschijn zien actueel en wat normaal is volgens ons klimaat.

TMCThomas

Citaat van: dennis089 op do 14 mrt 2024 - 16:49Een vraag aan de betere kenners en evt meteorologen.

Kun je ergens het maand gemiddelde aan zonneschijn zien actueel en wat normaal is volgens ons klimaat.

KNMI heeft daar een mooie pagina voor: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten/archief/maand/sq

Ruud

Citaat van: dennis089 op do 14 mrt 2024 - 16:49Een vraag aan de betere kenners en evt meteorologen.

Kun je ergens het maand gemiddelde aan zonneschijn zien actueel en wat normaal is volgens ons klimaat.

Ik gebruik graag https://weerstatistieken.nl/
Hier kun je niet alleen een maand, maar ook een zelf gekozen tijdvak kiezen. Bijvoorbeeld alleen de winter. En de keuze uit welk knmi meetstation. Wat minder visueel, maar wel veel data.

TMCThomas

GFS is wederom mooi, luchtdruk bij ons in de buurt blijft gedurende de run redelijk hoog waardoor we prima lenteweer krijgen met weinig neerslag, aardig wat ruimte voor de zon en maxima ergens tussen de 10 en 15 graden. De kaart op 144h laten de meeste modellen tot zekere hoogte ook wel zien, al zijn de andere modellen vaak wel wat minder wat betreft de details, bij EC zit lagedruk bijvoorbeeld dichterbij. De tweede kaart waarbij GFS de hogedruk doorzet komt bij de andere modellen (nog) niet echt voor.



Ruud

Even heel wat anders, volgens https://zonsondergang.info/leeuwarden/2024-03-16 komt de zon morgen om 6:45 op en gaat om 18:45 onder. Dus 12 uur verschil.
Nu zou je denken, dan is dit het begin van de astronomische lente. Echter duurt het nog een paar dagen voordat de zon loodrecht boven de evenaar staat.

Vanwaar dit verschil?

flyineddy

Citaat van: Ruud op vr 15 mrt 2024 - 18:58Even heel wat anders, volgens https://zonsondergang.info/leeuwarden/2024-03-16 komt de zon morgen om 6:45 op en gaat om 18:45 onder. Dus 12 uur verschil.
Nu zou je denken, dan is dit het begin van de astronomische lente. Echter duurt het nog een paar dagen voordat de zon loodrecht boven de evenaar staat.

Vanwaar dit verschil?

Dat komt door het formaat van de zon.  8)
Zonsopkomst is het moment dat het eerste stukje zon boven de horizon verschijnt.
Zonsondergang is het moment dat het laatste stukje zon onder de horizon verdwijnt.

Als de zon een puntbron zou zijn (zoals de nachtelijke sterren), dan zou dit verschil er niet zijn. Dan komt immers de hele zon in één keer op en gaat ook weer in één keer onder. In werkelijkheid duurt dat een paar minuten.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Als je zo naar de pluim kijkt lijkt het bijna of de temperaturen even onder normaal duiken, de temperaturen in dip zijn echter normaal voor de tijd van het jaar. In tegenstelling tot de temperaturen eromheen.



Die dip wordt overigens veroorzaakt doordat het hoog dat eerder bij GFS in de kaarten stond niet goed van de grond komt. Daardoor krijgen we toch te maken met een groot lagedrukgebied waarmee we in maritiem polaire lucht komen te zitten. In het geval van EC komt het daarna al weer snel goed maar daar is nu eigenlijk nog weinig over te zeggen.



dennis089

Heerlijk die WC die steeds weer verlengt wordt en niet eruit gaat. Hoelang hebben we hem nu al?
Vandaag gelukkig nog een redelijke zonnige dag. Maar de bewolking gaat gewoon de rest van maart overheersen.. en dat deed het al heel februari en maart  :o  :(  >:(  8)

dennis089

Citaat van: dennis089 op ma 18 mrt 2024 - 09:17Heerlijk die WC die steeds weer verlengt wordt en niet eruit gaat. Hoelang hebben we hem nu al?
Vandaag gelukkig nog een redelijke zonnige dag. Maar de bewolking gaat gewoon de rest van maart overheersen.. en dat deed het al heel februari en maart  :o  :(  >:(  8)

Correctie... schijnbaar gaan er over zuidoost precies een aantal opgelijnde wolken die als een soort treintje elkaar opvolgen. Het is gwn al uren links en rechts van mij een strook helder. Maar precies boven ons een dikke wolk die van geen ophouden weet... wat een voorjaar is dit weer zeg... ondanks dat de temperaturen heel erg mild zijn heb ik al maandenlang nauwelijks een zon gezien.

Het is gewoon sinds eind oktober vrijwel alleen maar grijs. Elke dag weer... voor 5 maanden lang.. het is nu wel eens goed geweest met dat irritante herfst weer bah

flyineddy

Citaat van: dennis089 op ma 18 mrt 2024 - 16:14Maar precies boven ons een dikke wolk die van geen ophouden weet.

Moeder natuur pakt je terug.  ;D  :P

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal