Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253709 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Stephanie

Spannende situatie komende week!
Ookal is dit niet zo heel bijzonder voor de tijd van het jaar (dat het kouder wordt in november :P) Vind ik dit toch altijd weer leuk, eerste natte sneeuw, eerste keer muts op, net zoals de eerste krokussen zien in de lente :P

jorentje1997

Citaat van: Johann op zo 17 nov 2013 - 21:43
Mooie "vinger", uhh "duim"..."vuist" .... ::)

Het lijkt veel meer op wat anders, maar ik zwijg al  :D


Het zal volgende week vooral voor de Hoge Venen/Ardennen een witte week worden met een sneeuwdekje (?) hier is het alleen positief om dat warme zeewater terug wat kouder te krijgen  :)



winter

Hallo winterliefhebbers, een vraagje.
Men spreekt over een prachtige run van ECMWF, maar dat begrijp ik niet helemaal hij is toch een stuk warmer dan de vorige run de gemiddelde temperatuur alleen de control floept eruit.
Hoe moet je dat nou zien, naar het gemiddelde kijken of wat is het belangrijkste de control/ de oper?
Gerne antwoord!
Alvast bedankt!

Johann

Citaat van: winter op zo 17 nov 2013 - 22:11
Hallo winterliefhebbers, een vraagje.
Men spreekt over een prachtige run van ECMWF, maar dat begrijp ik niet helemaal hij is toch een stuk warmer dan de vorige run de gemiddelde temperatuur alleen de control floept eruit.
Hoe moet je dat nou zien, naar het gemiddelde kijken of wat is het belangrijkste de control/ de oper?
Gerne antwoord!
Alvast bedankt!

Algemeen geldt de mediaan (gemiddelde) van de ensembles als de meest betrouwbare trend !

Bacci

Pluim toch wat minder, tijdelijke temp. stijging maar spreiding blijft groot. Daarna is nog afwachten.

Johann

Citaat van: Bacci op zo 17 nov 2013 - 22:21
Pluim toch wat minder, tijdelijke temp. stijging maar spreiding blijft groot. Daarna is nog afwachten.

Ik zou even niet teveel op de pluim letten. De situatie in detail is nog zeer onzeker en vooral afhankelijk van kleinere details zoals bv koers laag, windrichting etc etc. 

Erik V

Jan Visser is ook niet helemaal overtuigd gezien zijn Tweet.

Vooralsnog geen overtuigende overgang naar (licht) winters weer volgens ensemblegemiddelde ECMWF http://janvissersweer.nl/pluim

Dennis

pff - die grafiek ook - zoals Johann ook aangeeft is het abs onmogelijk in deze situatie om al zo in details te treden over de komende week

Johann

Citaat van: Dennis op zo 17 nov 2013 - 22:31
pff - die grafiek ook - zoals Johann ook aangeeft is het abs onmogelijk in deze situatie om al zo in details te treden over de komende week

Precies, alles mogelijk rond de donderdag vrijdag. Eerst maar eens afwachten hoe dat laagje precies gaat koersen. Tussen warmwater regenen (overdrijf modus aan) en een pak sneeuw (niet aan) is alles mogelijk !  ;)

Kaart 1 Theta-Es EC12
Kaart 2 Sneeuw EC12


winter

Hoe moet het laag je koersen toch wat meer over Belgiƫ heentrekken. Dus iets ten zuiden van NED. Of zie ik het dan verkeerd?

Johann

Citaat van: winter op zo 17 nov 2013 - 22:55
Hoe moet het laag je koersen toch wat meer over Belgiƫ heentrekken. Dus iets ten zuiden van NED. Of zie ik het dan verkeerd?

Noordzee- Zeeland - west Vlaanderen. Juist de koers (wind) in combinatie met de pre en post frontale neerslag gaat heel belangrijk worden. Ook factoren die nu nog onderbelicht worden (timing van front, neerslagafkoeling) kunnen dan doorslaggevend gaan worden omdat de parameters voor sneeuw "grenswertig" zijn.   

Dennis

Citaat van: Johann op zo 17 nov 2013 - 23:04
Noordzee- Zeeland - west Vlaanderen. Juist de koers (wind) in combinatie met de pre en post frontale neerslag gaat heel belangrijk worden. Ook factoren die nu nog onderbelicht worden (timing van front, neerslagafkoeling) kunnen dan doorslaggevend gaan worden omdat de parameters voor sneeuw "grenswertig" zijn.

natte sneeuw denk ik wel goed mogelijk door "inzuigen" van koudere landlucht aan de oostkant van Laag

Jan van Ooijen

GFS komt nu met donderdag/vrijdag met sneeuw








Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jens

gfs laat nu achter het front nog hevige buien ontstaan die de nacht van woensdag op donderdag overtrekken en dan de nacht van donderdag op vrijdag ook sneeuw

de LT is wel heel slecht
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

winter

Nice kaarten Jan, hopen dat het uitkomt. Maar, we zullen het zien we zitten dicht tegen wo aan en misschien dan al wat sneeuw.

Ramon Oost

Het ECMWF laat nu voor een groter deel van Nederland sneeuw zien.




hussel

Dat ziet er top uit!

Heerlijk...

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ijsbloem

'Top, voor het midden en oosten van het land ja  ;)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Powered by EzPortal