Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253680 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: MamaAs op zo 17 nov 2013 - 15:23
Ik heb het idee dat je voorgaande winters hierover pas veel 'later' in de winter sprak.
Maar dat kan ook aan mij liggen :D
Ik kijk iig weer uit naar de komende maanden!

Afhankelijk van de situatie, kan me niet herinneren dat iets gelijks vorige winters (laat in de herfst) plaatsvond. Andere discussie(s) gingen destijds ook over het afzwakken van de SPV door (S)SW (Sudden Stratosph. Warming), dat is nu echter niet aan de orde !

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op zo 17 nov 2013 - 16:08
Afhankelijk van de situatie, kan me niet herinneren dat iets gelijks vorige winters (laat in de herfst) plaatsvond. Andere discussie(s) gingen destijds ook over het afzwakken van de SPV door (S)SW (Sudden Stratosph. Warming), dat is nu echter niet aan de orde !

Mooi eindelijk weer postingen over de 10 hPa enz
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op zo 17 nov 2013 - 14:03
Goed mogelijk, vergeet ook niet dat een noordelijke stroming funest is voor de echte vrieskou door die grote visbak voor de deur. Vanuit de  noordoost hoek moet de kou gaan binnenstromen :P   (zie bv ECMWF OPER EC00 240H)

Deels waar, een situatie ala december 2010 liet bij een noordenwind gewoon vriezen hier aan de kust. Uiteraard, zoals je zegt: De echte kou heb je dan inderdaad niet :) Helaas zijn die situaties zeldzaam :P

Groeten, Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Woensdag op donderdag sneeuw mogelijk volgens EC in uiterste zuidoosten van Limburg

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TaL

Citaat van: Weerfreak op zo 17 nov 2013 - 17:04
Deels waar, een situatie ala december 2010 liet bij een noordenwind gewoon vriezen hier aan de kust. Uiteraard, zoals je zegt: De echte kou heb je dan inderdaad niet :) Helaas zijn die situaties zeldzaam :P

Groeten, Weerfreak

Dat kwam omdat de neerslag vrij intens was en veel neerslagafkoeling optrad. Of als er even nauwelijks wind stond in de nacht. Zoals je zegt, alle stukjes vielen toen mooi ineen dus het was zeker leuk om mee te maken :)

Neerslagafkoeling
Stralingsvorst
Af en toe een drogere noordoostenwind.

Helaas zal dit wel nog even alleen maar bij een herinnering blijven, maar goed, iedere winter is uniek, die van dit jaar vond ik zelf nog beter  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op zo 17 nov 2013 - 17:37
Dat kwam omdat de neerslag vrij intens was en veel neerslagafkoeling optrad. Of als er even nauwelijks wind stond in de nacht. Zoals je zegt, alle stukjes vielen toen mooi ineen dus het was zeker leuk om mee te maken :)

Neerslagafkoeling
Stralingsvorst
Af en toe een drogere noordoostenwind.

Helaas zal dit wel nog even alleen maar bij een herinnering blijven, maar goed, iedere winter is uniek, die van dit jaar vond ik zelf nog beter  8)

Gek, hier vroor het toen (weliswaar niet heel hard) bij noord 7 beaufort, was toen -0,5/-1 zonder neerslag, tijdens de zware sneeuwbuien nog kouder natuurlijk :P. Toen de wind uiteindelijk naar het noordoosten draaide kwam de diepvries binnen :P

Meest perfecte is dat de bovenstroming vanaf zee komt tijdelijk en de onderstroom aflandig is, dat was op 14 januari dit jaar het geval. Wind bleef noordoost waardoor de temp niet hoger dan -2 kwam overdag, maar tegelijkertijd kwamen de zware sneeuwbuien vanaf zee tergend langzaam het land op, en hebben toen 5-7 centimeter achter gelaten voordat het grote sneeuwgebied in de nacht naar 15 januari op kwam zetten. :)

Gr. Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jens

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 17 nov 2013 - 17:10
Woensdag op donderdag sneeuw mogelijk volgens EC in uiterste zuidoosten van Limburg


waar is men vergrootglas :P
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Hansle

Gemiddelde temperatuur voor 21nov tot 26nov :o.

vdweste

Citaat van: Hansle op zo 17 nov 2013 - 18:37
Gemiddelde temperatuur voor 21nov tot 26nov :o.

Dit is de afwijking ten opzichte van 'normaal'. De gemiddelde temperatuur over die dagen zal niet -6 graden zijn.  ;)

Hansle

Dat verklaart veel. Vond het al raar dat ik hier niet meer info over terugvond. :)

Ramon Oost

ECMWF berekent net als GFS alleen sneeuw voor het uiterste zuidoosten en oosten van het land a.s. woensdag.


gilleeesss

Citaat van: Ramon Oost op zo 17 nov 2013 - 19:51
ECMWF berekent net als GFS alleen sneeuw voor het uiterste zuidoosten en oosten van het land a.s. woensdag.


ja, die van paar dagen geleden was te mooi  om waar te zijn,, het lijkt er ook niet meer naar uit dat het nog zal opschuiven in positieve zin.

grizzrh

Citaat van: Ramon Oost op zo 17 nov 2013 - 19:51
ECMWF berekent net als GFS alleen sneeuw voor het uiterste zuidoosten en oosten van het land a.s. woensdag.

Wordt close of niet dan ;P Laten we hopen dat het de goede temp is dan en voor een groter deel van Nederland!
Doenrade, Limburg

Bacci

Het zal uiteindelijk toch maar een beetje (natte) sneeuw zijn overgaand in regen, dus maak jezelf hier niet druk om.
Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe pluim, hopelijk is die weer wat kouder bijgesteld (voor op middellange termijn) aangezien de spreiding nog groot is.

Jan van Ooijen

Citaat van: Bacci op zo 17 nov 2013 - 21:24
Het zal uiteindelijk toch maar een beetje (natte) sneeuw zijn overgaand in regen, dus maak jezelf hier niet druk om.
Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe pluim, hopelijk is die weer wat kouder bijgesteld (voor op middellange termijn) aangezien de spreiding nog groot is.

Hier alvast een stukje pluim

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

ja de koers en alle andere getalletjes voor neerslagsoort zullen we nog vaak belichten


Johann

Mooie "vinger", uhh "duim"..."vuist" .... ::)

TaL

Citaat van: Johann op zo 17 nov 2013 - 21:43
Mooie "vinger", uhh "duim"..."vuist" .... ::)

Precies! EC is echt zeer mooi :) Nu GFS nog ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op zo 17 nov 2013 - 21:43
Mooie "vinger", uhh "duim"..."vuist" .... ::)

Nu maar hopen dat die lenig genoeg is en wat kan buigen naar rechts ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!


Powered by EzPortal