Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253692 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Johann op do 14 nov 2013 - 21:54
Ben toch ook bang van niet ! Dit soort drukverdelingen zijn niet goed voor winterse asspiraties. Kijk eens naar het brongebied (nog even de GFS 06 kaart erbij gepakt -ingetekend) ! Deze lucht is vooral in de hoogte zacht en komt vanuit verre zuidelijke regionen (Afrika- MZ) waar geen kou is. De blauwe kleuren kun je verklaren door de inversie afkoeling en de aanvoer van wat koudere lucht in de onderste atmosfeer (typisch met dit soort drukverdeling)

Je was me net voor. Complete reply zojuist kunnen verwijderen :D. Maar goed, het komt op het zelfde neer.

Ik kan me inversie-wintertjes herinneren waarbij we zowel 's nachts als overdag (!) matige vorst konden optekenen in dikke aanvriezende mist- en St velden die onder een sterke subsidentie inversie waren ontstaan. T850 dan makkelijk rond een graad of 5 in de plus. .
In een enkel geval kan het zelfs zo erg worden (december 2007 mooi voorbeeld) dat het in de lage gebieden van de Benelux onder de inversie in de mist/St overdag licht tot matig vriest terwijl het op de toppen van de Ardennen met veel zon een graad of 8 wordt...

Laten we dus de komende maanden even de T2M loskoppelen van de T850. In dit jaargetijde kunnen deze twee elkaar namelijk flink ontwijken. Over een maand of 5  (voorjaar) gaan mogen we ze weer eens samen in dezelfde zin noemen :).

NitroGenetics

ergens in de jaren (tijd geleden) was er een gold mining tijd ook wel genoemt als de goldrush en was er een gold fever aan de gang haha, nu ik dit allemaal zo zie leiden we allemaal nu aan een COLD fever :p

Johann

Citaat van: Marsel op do 14 nov 2013 - 22:20
Knip knip

Moet jij nog niet in je winterschuilplaats Marsel, de zomer is nu echt voorbij  :-)
(overigens helemaal agree)  ;)

Marsel

Citaat van: Johann op do 14 nov 2013 - 22:24
Moet jij nog niet in je winterschuilplaats Marsel, de zomer is nu echt voorbij  :-)
Ik heb deze week voor het eerst mijn ruiten moeten krabben en heb dus meteen het winterhol in gereedheid gebracht. Gordijnen dicht, elektrische deken aan en met pantoffels aan en een bakkie thee erbij wachten op het voorjaar en de eerste onweersbuien....
::) ;D

Hahaha nee, zo erg is het niet hoor Johann. Ergens intrigeert winterweer mij wel, maar dan wel alleen de extremen. Verder kan het seizoen me inderdaad gestolen worden.

Over extreem gesproken.
Ik refereerde net aan december 2007. Hieronder de temp van de 20e.....door sterke subsidentie T850 rond +6 oid, maar aan de grond gewoon matige vorst. Laat het een les zijn voor de mensen die ook in dit jaargetijde T2M's willen koppelen aan de T850.
De grenslaag blijft door gebrekkige dagelijkse gang vanaf november vaak ontkoppelt van de rest van de troposfeer.

winter

www.yr.nd
Om te kijken hoeveel sneeuw erbij jou in de woonplaats gaat vallen. Dit is een site die ik in de winter vaak gebruik hij is redelijk goed.
Maar natuurlijk het is nog onmogelijk om te zeggen of er überhaupt iets gaat vallen. Dat het koud gaat worden is redelijk zeker, maar ook dit kan in eens uit de kaarten verdwijnen maar dat verwacht ik niet zo snel. We kunnen gewoon blijven hopen dat de kaarten van Jan nog een stuk beter worden (kouder) want, dan heeft heel nederland (een PAK) sneeuw :P

gilleeesss


wimbaens

Citaat van: Jan van Ooijen op do 14 nov 2013 - 21:51
Hoe blauw moet een kaart zijn?

Eigenlijk zegt voor mij een 18u kaart niet zoveel aangezien de zon dan al onder is gegaan. Ik kijk uit naar de 15u kaart van die datum, dat zegt veel meer.

SjustInKees

Citaat van: winter op do 14 nov 2013 - 23:15
www.yr.nd
Om te kijken hoeveel sneeuw erbij jou in de woonplaats gaat vallen. Dit is een site die ik in de winter vaak gebruik hij is redelijk goed.
Maar natuurlijk het is nog onmogelijk om te zeggen of er überhaupt iets gaat vallen. Dat het koud gaat worden is redelijk zeker, maar ook dit kan in eens uit de kaarten verdwijnen maar dat verwacht ik niet zo snel. We kunnen gewoon blijven hopen dat de kaarten van Jan nog een stuk beter worden (kouder) want, dan heeft heel nederland (een PAK) sneeuw :P

Denk dat de site www.yr.no moet zijn.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

wimbaens

Citaat van: ron12 op do 14 nov 2013 - 23:32
moet denk ik www.yr.no zijn ;)
5cm sneeuw als ik volgende week zaterdag wakker wordt, zou een droom zijn  ::)

Johann

Inmiddels sneeuw het hier in Oberwallis weer lekker. In de zuidelijke dalen gaat tot morgenavond meer dan een halve meter vallen  :)



Weerfreak 1337

Citaat van: jorentje1997 op do 14 nov 2013 - 22:11
Wij leven inderdaad meer in de ''toekijk'' regio  ;D

Na het lezen van Johanns uitleg begrijp ik je reactie wel, maar zoals Johann zegt: laten we beginnen met volgende week  ;D


Ja, valt me vaak op dat het aan de Belgische kust nog vaker slechter gesteld is qua winterweer dan hier aan de Nederlandse kust. Zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het feit dat jullie wat zuidelijker liggen. :P
Ik bedoel, kan me wel periodes herinneren dat het hier vaak volop sneeuwde en vroor, en tegelijkertijd bij jullie regende en de temperatuur boven nul lag in diezelfde periode.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

wimbaens

Citaat van: Weerfreak op vr 15 nov 2013 - 01:11
Ja, valt me vaak op dat het aan de Belgische kust nog vaker slechter gesteld is qua winterweer dan hier aan de Nederlandse kust. Zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het feit dat jullie wat zuidelijker liggen. :P
Ik bedoel, kan me wel periodes herinneren dat het hier vaak volop sneeuwde en vroor, en tegelijkertijd bij jullie regende en de temperatuur boven nul lag in diezelfde periode.
Ja maar zo is er ook de vergelijking qua hoeveelheden met het oosten. Ik herinner mij dat als het goed koud is en er veel sneeuw valt jullie in het westen iets meer hoeveelheden krijgen.
Mja ik droom toch ooit eens 1 meter voor de deur terug te vinden, ik denk Lapland eens te bezoeken  :P

Stephanie

Beoordeling lange termijn
Geldig van zondag 17 november tot vrijdag 29 november
Synoptische ontwikkeling
Nadat zich gisteren in het zuidelijk deel van een passerende hoogtetrog een afsnoering heeft plaatsgevonden, breidt zich in de loop van vandaag en zaterdag een hoogterug uit tot boven het Noordzeegebied. In de polaire lucht heersen er tijdens het weekeinde dan ook rustige condities. Zondag neemt de rug in betekenis af en begin volgende week ontwikkelt zich boven de Britse Eilanden een volgende langgerekte hoogtetrog, waarin woensdag boven het westen van Frankrijk een volgende afsnoering plaatsvindt. Ons land komt daarna aan de noordflank van het afgesnoerde laag te liggen, terwijl het hoog zich uitbreidt richting Scandinavië.

Modelbeoordeling en onzekerheden
In het weekeinde in de rugas mistkansen als de lucht tot stilstand komt. Hoeveelheid zon lijkt beperkt. Mogelijk blijft de mist hardnekkig of gaat deze over in laaghangende bewolking. Ook het zwakke front dat in de loop van zondag langzaam zuidwaarts over ons land trekt zorgt ondanks het hoog in de grenslaag toch voor tamelijk veel bewolking. Het maakt in ieder geval de temperatuurverwachting onzeker. De onzekerheden na het weekeinde hebben vooral betrekking op de locatie van de diverse afsnoeringen en de mate van cyclonaliteit. De meeste EPS-leden laten de ontwikkeling zoals hierboven beschreven voor begin volgende week ook zien. Daarna blijft het patroon min of meer geblokkeerd met een hoog op een noordelijke positie, waarbij wel wel in de polaire lucht blijven en de stroming lange tijd cyclonaal is. Wel een voorkeur voor noordoostelijke winden, waarbij de temperatuur dus grote kans heeft om enkele graden onder de normaal uit te komen. Kans op winterse neerslag neemt vanaf halverwege komende week toe naar ongeveer 30%.
Bron: KNMI

Jan van Ooijen

Volgens Hirlam toch kans op wat winterse neerslag morgenvroeg!







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerman Hajo

Citaat van: Jan van Ooijen op do 14 nov 2013 - 20:54
Koud? Wat dacht je van de sneeuw in de operationele run??  Best wel bizar voor tijd van het jaar



Hoi Jan, waar vind jij die sneeuwkaarten van ecmwf?

Jan van Ooijen

Citaat van: Weerman Hajo op vr 15 nov 2013 - 07:40
Hoi Jan, waar vind jij die sneeuwkaarten van ecmwf?

Dat is een betalende versie van mijn oude werkgever. Volgende keer wel graag even bij vermelden waar je de kaartjes vandaan haalt, is wel zo netjes. Wij werken hier ook met bronvermelding/doorlink!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jur


Jan van Ooijen

De nieuwe sneeuwkaarten voor Nederland en België van de recente EC run:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Zijn dit nou 2 storing die tegen elkaar aankomen JAN? Hopen op de perfecte situatie NO wind beneden en boven vanuit het noorden met een temperatuur van -6/7 op 850 hPa.

Powered by EzPortal