Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253685 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Koud? Wat dacht je van de sneeuw in de operationele run??  Best wel bizar voor tijd van het jaar

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op do 14 nov 2013 - 20:54
Koud? Wat dacht je van de sneeuw in de operationele run??  Best wel bizar voor tijd van het jaar

Wow, ik ga er maar even van uit dat hier niets van terugkomt want anders.... :o Best gek dat Frankrijk en Belgie grotere kans op sneeuw hebben, waar komt die kou vandaan? gaat dit 25 november 2005 overtreffen?
Ook geeft de run regen aan voor Nederland maar dit lijkt me dan toch natte sneeuw?

Jan van Ooijen

Citaat van: Bacci op do 14 nov 2013 - 21:04
Wow, ik ga er maar even van uit dat hier niets van terugkomt want anders.... :o

Haha, het staat op de kaarten dus we kunnen het niet negeren
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Als ik die kaarten zie ( ookal is het LT en weet ik dat ik daar geen waarde aan kan hechten nu), gaat mn sneeuwhart toch wel een beetje sneller kloppen :P

Bacci

Citaat van: Stephanie op do 14 nov 2013 - 21:15
Als ik die kaarten zie ( ookal is het LT en weet ik dat ik daar geen waarde aan kan hechten nu), gaat mn sneeuwhart toch wel een beetje sneller kloppen :P

Een beetje? heb wel een extra hart nodig zo  ;D

Zynex

maar zijn er nu ook al aanwijzingen voor een stabiele winterse setting? of is het eind nov echt een winterprikje?

jens

wat een pracht van een sneeuwkaarten het blijft gewoon steeds rondraaien die sneeuwgebieden
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op do 14 nov 2013 - 20:54
Koud? Wat dacht je van de sneeuw in de operationele run??  Best wel bizar voor tijd van het jaar


wou dat zou echt wel zaaaalig zijn

Jan van Ooijen

Citaat van: MichaelvdPoel op do 14 nov 2013 - 21:25
Grappenmaker. Je plaatst een kaart met een zuidoostelijke hoogtestroming met een 500 hPa van -20 en 850 hPa van +2 en laat het woord ijsdagen vallen. Het ging om de door jou geplaatste kaart van vanmiddag, niets meer en minder. Suc6 verder :)

Vraag me af wie hier nu de grappenmaker is... Volgens mij is er door mij niet gezegd dat er een winteraanval plaats vind... dat is al één! Daarnaast wordt op de 500 hPa -25 weergegeven ipv -20, op de 850 hPa tegen de -5 aan. Vervolgens suggereer jij dat er geen kou voorradig is in de brongebieden echter de kaarten laten wel iets anders zien. Dus tsja... zeg het maar



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jens

ik ben het volledig met je eens jan dit is duidelijk een winterkaart en zelfs een hele goeie
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

TaL

Citaat van: jens op do 14 nov 2013 - 21:36
ik ben het volledig met je eens jan dit is duidelijk een winterkaart en zelfs een hele goeie

Het is helemaal geen winterkaart, met deze kaart wordt de stroming teveel omgebogen om echt goed winterweer te krijgen. Ok vorst kan maar overdag wss gewoon in de plus. Het hoog ligt simpelweg te ver naar het oosten, boven scandinavie zou veel beter geweest zijn.

Daarentegen komt EC met een zeer mooie run en die geeft wel kans op ijsdagen en zelfs sneeuw ;)

Afwachten maar spannend is het wel  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Citaat van: TaL op do 14 nov 2013 - 21:49
Het is helemaal geen winterkaart, met deze kaart wordt de stroming teveel omgebogen om echt goed winterweer te krijgen. Ok vorst kan maar overdag wss gewoon in de plus. Het hoog ligt simpelweg te ver naar het oosten, boven scandinavie zou veel beter geweest zijn.



Hoe blauw moet een kaart zijn?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: jens op do 14 nov 2013 - 21:36
ik ben het volledig met je eens jan dit is duidelijk een winterkaart en zelfs een hele goeie

Ben toch ook bang van niet ! Dit soort drukverdelingen zijn niet goed voor winterse asspiraties. Kijk eens naar het brongebied (nog even de GFS 06 kaart erbij gepakt -ingetekend) ! Deze lucht is vooral in de hoogte zacht en komt vanuit verre zuidelijke regionen (Afrika- MZ) waar geen kou is. De blauwe kleuren kun je verklaren door de inversie afkoeling en de aanvoer van wat koudere lucht in de onderste atmosfeer (typisch met dit soort drukverdeling)

jorentje1997

Citaat van: TaL op do 14 nov 2013 - 21:49
Het is helemaal geen winterkaart, met deze kaart wordt de stroming teveel omgebogen om echt goed winterweer te krijgen. Ok vorst kan maar overdag wss gewoon in de plus. Het hoog ligt simpelweg te ver naar het oosten, boven scandinavie zou veel beter geweest zijn.

Daarentegen komt EC met een zeer mooie run en die geeft wel kans op ijsdagen en zelfs sneeuw ;)

Afwachten maar spannend is het wel  8)

Dus zodra de maxima overdag iets boven 0 komen is het geen winterkaart meer? Ik denk dat je 2maandjes voorloopt, we zijn nog maar midden november en de kaarten die we nu krijgen zijn gewoon schitterend voor deze tijd. Kansen op winterse neerslag en zelfs droge sneeuw meer moeten we momenteel niet hebben.

Hansle


TaL

Citaat van: jorentje1997 op do 14 nov 2013 - 21:57
Dus zodra de maxima overdag iets boven 0 komen is het geen winterkaart meer? Ik denk dat je 2maandjes voorloopt, we zijn nog maar midden november en de kaarten die we nu krijgen zijn gewoon schitterend voor deze tijd. Kansen op winterse neerslag en zelfs droge sneeuw meer moeten we momenteel niet hebben.

Kijk naar Johann zijn uitleg, ik doelde daarop maar ik verwoorde het gewoon verkeerd of onduidelijk ;)

En natuurlijk hoeft het niet altijd hard te gaan, ik weet best dat dit een regio is waar je nooit teveel mag vragen  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Johann

Citaat van: jorentje1997 op do 14 nov 2013 - 21:57
Dus zodra de maxima overdag iets boven 0 komen is het geen winterkaart meer? Ik denk dat je 2maandjes voorloopt, we zijn nog maar midden november en de kaarten die we nu krijgen zijn gewoon schitterend voor deze tijd. Kansen op winterse neerslag en zelfs droge sneeuw meer moeten we momenteel niet hebben.

Nee, het is geen "winterkaart" omdat dat hoog niet goed ligt, daarnaast lagedruk Groenland. Ik kan je nu al vertellen wat het verder verloop zal zijn (wanneer dit gaat gebeuren). Maar goed, veel spannender om eerst maar eens de zeer interessante periode volgende week te gaan bespreken ipv dit soort futuristische kaarten van de GFS06 prullebak run !   ;D

jorentje1997

Citaat van: TaL op do 14 nov 2013 - 21:59
Kijk naar Johann zijn uitleg, ik doelde daarop maar ik verwoorde het gewoon verkeerd of onduidelijk ;)

En natuurlijk hoeft het niet altijd hard te gaan, ik weet best dat dit een regio is waar je nooit teveel mag vragen  ;D

Wij leven inderdaad meer in de ''toekijk'' regio  ;D

Na het lezen van Johanns uitleg begrijp ik je reactie wel, maar zoals Johann zegt: laten we beginnen met volgende week  ;D



Bacci

Nu begint het interessant te worden maar dat was het al  ;D
Vanaf volgende week donderdag wordt het spannend met de sneeuwkansen.

Johann

Volgende week woensdag laag met kern op de zuidelijke Noordzee, Theta-E's  van 12 tot 8 graden, T500hPA -32 -36° Benelux. Dit betekent een sneeuwvalgrens op zeeniveau !  :P Pakken we nog even de neerslag erbij dan vooral op vrijdag-zaterdag mooie sneeuwopties op doorkomende sneeuwstoring vanuit zuiden (mooi ook terug te zien in de ensembles hierboven van Bacci) !

Powered by EzPortal