Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253692 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

arjanbruggink

Citaat van: Jan van Ooijen op do 14 nov 2013 - 16:17
Eerste Hellmannetjes aan het einde van de maand?

***ploatie***
Oeh, als dat zo is dan mag Roan nog rap een nieuw topic aanmaken van de Hellmannetjes 2013/2014  ;D
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

ron12

Eind deze maand zeer hoge luchtdruk (1050 mbar)noord Europa?? http://home.online.nl/deweerman/rtvu/GFS16daagse.htm
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

theowl999999

Still looking good. This weekend is coming the "Winter banden" under the car. Be ready!!!!  ;D

gilleeesss

Prachtig om al die kaarten te zien, eindelijk drukker op dit forum ^^ . IK volg het allemaal stilletjes, ik denk dat de puzelstukjes nog moeten goed vallen. Maar zoiezo een (spelde) winterprikje :) (of gwn vorst na 20nov)

lans

Moskou maakt zich zorgen over te warme winter:

Halverwege november zakken de temperaturen in Moskou normaal gezien zonder problemen onder het vriespunt. Er valt zelfs vaak sneeuw in november. Maar dit jaar niet. Het is opvallend warm in de Russische hoofdstad, het kwik schommelt rond 15 graden. En dat heeft ook gevolgen voor de dieren in en rond de stad. Wasberen zijn nog altijd niet aan hun winterslaap begonnen en de wilde eenden moesten al lang naar het zuiden getrokken zijn. Het warme najaar is een gevolg van de opwarming van de aarde. En daar zijn de Russen zelf mee verantwoordelijk voor. Moskou staat bekend als de stad met de langste files ter wereld en de rokende fabrieksschouwen in de stad doen het milieu ook geen goed.
achterhoek

vdweste

Citaat van: lans op do 14 nov 2013 - 17:48
Moskou maakt zich zorgen over te warme winter:

Halverwege november zakken de temperaturen in Moskou normaal gezien zonder problemen onder het vriespunt. Er valt zelfs vaak sneeuw in november. Maar dit jaar niet. Het is opvallend warm in de Russische hoofdstad, het kwik schommelt rond 15 graden. En dat heeft ook gevolgen voor de dieren in en rond de stad. Wasberen zijn nog altijd niet aan hun winterslaap begonnen en de wilde eenden moesten al lang naar het zuiden getrokken zijn. Het warme najaar is een gevolg van de opwarming van de aarde. En daar zijn de Russen zelf mee verantwoordelijk voor. Moskou staat bekend als de stad met de langste files ter wereld en de rokende fabrieksschouwen in de stad doen het milieu ook geen goed.

Tot het vetgedrukte gedeelte nam ik het bericht serieus..

Zynex

Citaat van: vdweste op do 14 nov 2013 - 17:54
Tot het vetgedrukte gedeelte nam ik het bericht serieus..
Bij de titel haakte je dus al af  ;D?

Altijd global warming bs, maakt me nukkig!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jens

dit is net een fantastische winterkaart,enorme hoog boven scandinavie en rusland en oostelijke stroming met koude luch
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

TaL

Citaat van: jens op do 14 nov 2013 - 18:22
dit is net een fantastische winterkaart,enorme hoog boven scandinavie en rusland en oostelijke stroming met koude luch

Mis, de stroming wordt afgeleid meer naar het zuiden waardoor hier eerder een oosten tot zuidoosten wind tot stand komt, de echte kou kan ons daardoor niet bereiken. Laat dat hoog nu eens met kern boven scandinavië liggen en niet ten oosten ervan zoals hier kunnen de 'kriebels' opkomen ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Citaat van: vdweste op do 14 nov 2013 - 17:54
Tot het vetgedrukte gedeelte nam ik het bericht serieus..
temperatuur afwijking de komende week http://www.wettergefahren-fruehwarnung.de/Karten/Rtwa850m5.html west Europa koud Rusland warm  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jorentje1997

Zo een mens gaat even een dagje naar school en loopt dan alweer 3pagina's achter in het winterdiscussietopic  ;D Enthousiasme genoeg.

Fijn om nu al de eerste winterse kaartjes te zien.

Hansle

Weersvoorspelling voor de volgende weken van weatherweb. (wel in het engels)

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: Jan van Ooijen op do 14 nov 2013 - 16:11
Een normale winter is net zoals we de afgelopen jaren hebben gehad

Ik zal nog even wat toevoegen Jan :)

Een normale winter scoort 74,6 Hellmannpunten.
Dus inderdaad, een winter zoals afgelopen jaren is normaal. :)
Wat niet normaal was dit jaar, was de duur van de "kou" die tot ver in het voorjaar aanhield.

Nog iets dat me opvalt, is dat de laatste jaren de echte kou zich vooral concentreert op één maand of een aantal weken in plaats van kortere koudere perioden over de winter.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weerfreak 1337

Citaat van: lans op do 14 nov 2013 - 17:48
Moskou maakt zich zorgen over te warme winter:

Halverwege november zakken de temperaturen in Moskou normaal gezien zonder problemen onder het vriespunt. Er valt zelfs vaak sneeuw in november. Maar dit jaar niet. Het is opvallend warm in de Russische hoofdstad, het kwik schommelt rond 15 graden. En dat heeft ook gevolgen voor de dieren in en rond de stad. Wasberen zijn nog altijd niet aan hun winterslaap begonnen en de wilde eenden moesten al lang naar het zuiden getrokken zijn. Het warme najaar is een gevolg van de opwarming van de aarde. En daar zijn de Russen zelf mee verantwoordelijk voor. Moskou staat bekend als de stad met de langste files ter wereld en de rokende fabrieksschouwen in de stad doen het milieu ook geen goed.

Klopt, de Russische beer heeft besloten dat hij gaat verhuizen naar het westen van Europa. Voelt zich niet op z'n gemak bij Putin :P

Nee zonder gekkigheid, elk klimaat, dus ook het Russische landklimaat kent zijn grillen, net zoals die van ons. Een te zachte winter of een te koele zomer kan altijd voorkomen. Deze grilligheid word direct verbonden met de opwarming van de aarde en dat is fout.

Je moet maar eens letten bij weerberichten op TV, als het te zacht is word het in je kop gedrukt dat het wel BIJZONDER ZACHT is voor de tijd van het jaar.
En al gaat het -10 graden vriezen in november: Och, het word vannacht flink koud met minima rond -10 graden, fijne avond.
Kortom, ik geloof best dat het klimaat veranderd, sterker nog ik weet zeker dat het klimaat veranderd. Of het nou opwarmt of afkoelt interesseert me niet, maar ik vraag me af of de mens daarvan de schuld is. Ik geloof meer dat het een natuurlijke wisseling van klimaten is.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Citaat van: MichaelvdPoel op do 14 nov 2013 - 18:16
Ik reageerde op deze kaart. Zoals Johann al eerder meldde heeft dit stromingsregime niets met een winterse inval te maken. Laat staan gesuggereerde ijsdagen 8)

Vraag me af wie er over een winterinval praat.... Ik niet in ieders geval. Als je de kaarten erbij pakt qua temperatuur, zoals hierboven dan zijn dat geen ijsdagen in jou ogen?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

IJsdag(en) bij het Europees weermodel!















Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

grizzrh

Citaat van: Weerfreak op do 14 nov 2013 - 19:54
Klopt, de Russische beer heeft besloten dat hij gaat verhuizen naar het westen van Europa. Voelt zich niet op z'n gemak bij Putin :P

Nee zonder gekkigheid, elk klimaat, dus ook het Russische landklimaat kent zijn grillen, net zoals die van ons. Een te zachte winter of een te koele zomer kan altijd voorkomen. Deze grilligheid word direct verbonden met de opwarming van de aarde en dat is fout.

Je moet maar eens letten bij weerberichten op TV, als het te zacht is word het in je kop gedrukt dat het wel BIJZONDER ZACHT is voor de tijd van het jaar.
En al gaat het -10 graden vriezen in november: Och, het word vannacht flink koud met minima rond -10 graden, fijne avond.
Kortom, ik geloof best dat het klimaat veranderd, sterker nog ik weet zeker dat het klimaat veranderd. Of het nou opwarmt of afkoelt interesseert me niet, maar ik vraag me af of de mens daarvan de schuld is. Ik geloof meer dat het een natuurlijke wisseling van klimaten is.

Goed gezegd! Klopt, ik geloof ook niet zo in die broeikastgassen... Het is gewoon een cyclus die de aarde doorstaat en waarschijnlijke vele malen eerder doorstaan heeft!

Citaat van: Jan van Ooijen op do 14 nov 2013 - 20:39
IJsdag(en) bij het Europees weermodel!

Zien er leuk uit die kaarten!
Doenrade, Limburg

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op do 14 nov 2013 - 20:39
IJsdag(en) bij het Europees weermodel!

Putaaaain -12°c hier, daar durfde ik zelfs nog niet van te dromen . Jammer genoeg nog Lt. Kom maar op met die kou, zout genoeg  8)

Powered by EzPortal