Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253692 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Dennis

Citaat van: Ijsbloem op wo 13 nov 2013 - 11:09
8) Mensen, was een geintje.
Je kunt zien dat ik hetzelfde verhaal heb bewerkt.
Neemt niet weg dat ik een zachte winter verwacht.
En ik ben zeker WEL een Winterliefhebber.

HI nee dat bedoel ik niet daarvoor - grapje is OK - bedoel het voor die sensatieberichten - het informeert mensen op en incorrecte manier (daar stoor ik me echt aan)

Diem

Citaat van: Dennis op wo 13 nov 2013 - 11:13
HI nee dat bedoel ik niet daarvoor - grapje is OK - bedoel het voor die sensatieberichten - het informeert mensen op en incorrecte manier (daar stoor ik me echt aan)
Inderdaad, maar ik snap ook niet waarom er zo wordt ingegaan op dat bericht over een horrorwinter.
Dat is uit 2011, niet uit 2013. Dus waarom dat nu opeens naar boven wordt gehaald?

DSDLimburg

Lijkt dit nu een tijdelijke splitsing te worden? waardoor wij een wat winterse setting krijgen misschien volgende week. Als ik het niet goed heb laat het ook maar weten daar leren we weer van. :)
seizoen 2018/2019

Dennis

Citaat van: DSDLimburg op wo 13 nov 2013 - 11:59
Lijkt dit nu een tijdelijke splitsing te worden? waardoor wij een wat winterse setting krijgen misschien volgende week. Als ik het niet goed heb laat het ook maar weten daar leren we weer van. :)


ja dat lijkt er wel in te komen - details moeten we afwachten - de echte kou lijkt wat af te zwakken maar goed het is nog maar 13/11..... toch naar -5/-7 op 850 Hpa ? is wel leuk

theowl999999

Citaat van: DSDLimburg op wo 13 nov 2013 - 11:59
Lijkt dit nu een tijdelijke splitsing te worden? waardoor wij een wat winterse setting krijgen misschien volgende week. Als ik het niet goed heb laat het ook maar weten daar leren we weer van. :)

Indeed, i'm seeing various models picking up a greenland high and makign the split. It startign to look like Decmber 2010  ;D

adebos

Zo ik word ook weer langzaam wakker uit mijn zomerslaap ;-)
Echt koud zal het nog wel niet worden (te weinig kou voorhanden), maar de eerste speldenprikjes lijken er aan te komen. Heerlijk :-)

glenn

In Laag en Midden Belgie lijkt er vooralsnog niet echt een grote kans op winterse neerslag , in de Ardennen daarin tegen lijken ze volgende week dan toch wel de eerste serieuze sneeuw te kunnen gaan krijgen , het is nog even afwachten maar het lijkt allemaal de goede richting uit te gaan .

jorentje1997

Citaat van: glenn op wo 13 nov 2013 - 14:10
In Laag en Midden Belgie lijkt er vooralsnog niet echt een grote kans op winterse neerslag , in de Ardennen daarin tegen lijken ze volgende week dan toch wel de eerste serieuze sneeuw te kunnen gaan krijgen , het is nog even afwachten maar het lijkt allemaal de goede richting uit te gaan .

Zeewater is nog behoorlijk warm momenteel maar die zal ook wel snel afkoelen met deze eerste ''prik''.

DSDLimburg

Citaat van: jorentje1997 op wo 13 nov 2013 - 14:27
Zeewater is nog behoorlijk warm momenteel maar die zal ook wel snel afkoelen met deze eerste ''prik''.

Zee water tempratuur,
seizoen 2018/2019

flyerke

ook op hln.be vinden ze het zever

http://www.hln.be/hln/nl/9296/Sneeuw/article/detail/1739580/2013/11/13/Horrorwinter-is-spookverhaal.dhtml

Wel grappig dat het iedere winter terug komt, welliswaar met enkele kleine aanpassingen. Ooit zullen ze wel eens gelijk hebben zeker ...

Mijn gevoel gaat ook uit naar een zachte winter ...
Winter is coming

winter

Zijn er geen kansen op sneeuw vannacht aan de OOST grens van NED.
Negatieve temp op 850 pHa, duikpunt tegen 0 graden en als het vanavond vroeg opklaart misschien wel de eerste sneeuwvlokken of te voorbarig?

TaL

Citaat van: winter op wo 13 nov 2013 - 17:11
Zijn er geen kansen op sneeuw vannacht aan de OOST grens van NED.
Negatieve temp op 850 pHa, duikpunt tegen 0 graden en als het vanavond vroeg opklaart misschien wel de eerste sneeuwvlokken of te voorbarig?

Neen, want nu hebben we voorlopig te maken met stralingskou, dus met weinig wind en opklaringen gewoon de aarde die warmte uitstraalt en daarmee koelt het rap af. Maar eenmaal de bewolking er is stopt dit en zorgt dit voor een warme deken en stijgt de temperatuur sowieso. Voor sneeuw zal je toch echt transportkou nodig hebben en dergelijke.

Vergelijk het met een mens en kleren, sta je naakt (wolkenloos/weinig wolken) ergens heb je rap koud terwijl kleren (wolken) je verwarmen ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Bacci

Citaat van: jorentje1997 op wo 13 nov 2013 - 14:27
Zeewater is nog behoorlijk warm momenteel maar die zal ook wel snel afkoelen met deze eerste ''prik''.

Warm zeewater heeft ook zijn voordelen, als je een sneeuwliefhebber bent.

gilleeesss

Citaat van: Bacci op wo 13 nov 2013 - 18:04
Warm zeewater heeft ook zijn voordelen, als je een sneeuwliefhebber bent.

Laat maar komen idd, NW stroming.

Noordzee buien ;) gevoed door het warme zeewater :)!

jorentje1997

Citaat van: Bacci op wo 13 nov 2013 - 18:04
Warm zeewater heeft ook zijn voordelen, als je een sneeuwliefhebber bent.

Meer neerslag/Noordzeebuien?  Klopt maar dan kunnen wij kustbewoners momenteel alleen maar toekijken hoe het binnenland sneeuw krijgt  :o Gelukkig zijn we nog niet zo ver  ;D

Bacci

Citaat van: jorentje1997 op wo 13 nov 2013 - 18:19
Meer neerslag/Noordzeebuien?  Klopt maar dan kunnen wij kustbewoners momenteel alleen maar toekijken hoe het binnenland sneeuw krijgt  :o Gelukkig zijn we nog niet zo ver  ;D

Nouja ik wil niet veel zeggen maar soms hebben ze aan de kust dan juist de jackpot te pakken, meestal is het inderdaad teleurstellend maar als de omstandigheden dan goed zijn dan ligt er ook gelijk 10cm of meer. Vooral in de Waddeneilanden pakt het soms fors uit.

jorentje1997

Citaat van: Bacci op wo 13 nov 2013 - 18:38
Nouja ik wil niet veel zeggen maar soms hebben ze aan de kust dan juist de jackpot te pakken, meestal is het inderdaad teleurstellend maar als de omstandigheden dan goed zijn dan ligt er ook gelijk 10cm of meer. Vooral in de Waddeneilanden pakt het soms fors uit.

Inderdaad kan me nog wel een aantal Noordzee(sneeuw)buien herinneren, maar zo vroeg in de winter wil het hier maar niet afkoelen en vallen de buien gewoon als regen. Later in de winter hebben wij soms inderdaad meer geluk  ;D

Weerfreak 1337

Citaat van: gilleeesss op wo 13 nov 2013 - 18:16
Laat maar komen idd, NW stroming.

Noordzee buien ;) gevoed door het warme zeewater :)!

Om het dan aan de kust ook koud te houden, zodat het daar ook als sneeuw kan vallen, moet de watertemperatuur nog lager OF de bovenstroming west tot noord zijn en de benedenstroom aflandig(liefst NO tot ZO). Even een voorbeeld daarvan van afgelopen janurari > Er naderden vanuit het westen, vanaf zee, sneeuwbuien, terwijl de onderstroom(aan de grond dus) uit het noordoosten bleef waaien.
OF we moeten zoals in december 2010 met een zeer, zeer koude luchtsoort zitten. Dan vriest het zelfs bij een aanlandige wind(zeldzaam), klinkt gek, maar ik heb het toen toch echt zelf ervaren > -3/-4 bij een harde noordenwind. Overdag dan wel rond of iets boven nul. Er viel toen sneeuw bij -0,5 tot +0,5 en negatieve dauwpunten.
Voor sneeuwpop en sneeuwballengevechtliefhebbers is dit overigens de ideale vorm van sneeuwval(plaksneeuw). :P

Gr. Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Nu al grondvorst in deel Nederland op 10 cm,bron weerplaza 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost

Citaat van: ron12 op wo 13 nov 2013 - 19:27
Nu al grondvorst in deel Nederland op 10 cm,bron weerplaza

Nu tijdelijk nog vorst aan de grond. In de loop van de avond meer bewolking en een toenemende wind waardoor de temperatuur weer oploopt.


Powered by EzPortal