Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253692 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

jones

Citaat van: Marc.S op di 05 nov 2013 - 21:23
December 2013, 1,5 tot 2 graden te koud volgens de nieuwste berekeningen.  ;D



Vreemd, van waar komt jou kaartje?

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

CFS toont tot 2 graden te koud, en CFSv2 tot 2 graden te warm.. Zo zie je maaar, wat word het nu?? blijft de grote vraag :)

jorentje1997

Karim laat van zich horen:

Het is bijna te zielig om opnieuw de uitspraken van een kleine weerbedrijfje, deze keer Meteobelgique, te moeten ontmijnen.

Op zich gaat het alweer om een nietsbetekenend en volstrekt waardeloos weerbedrijf, ware het niet dat al even bedenkelijke media zoals Het Laatste Nieuws er altijd als de kippen bij zijn dergelijke ongegronde beweringen volop in hun krant over te nemen. Jan en Piet in de straat weten van niet beter dat het een uitspraak en voorspelling is van 'dé weevoospellers'.

Langetermijnvoorspellingen hebben thans weinig waarde en al zeker niet in zo'n detail. Iedereen herinnert zich ongetwijfeld de uitspraken van een Franse weerzender Météo, die beweerden dat afgelopen zomer de koudste in wel 200 jaar zou worden...Ook toen was Het Laatste Nieuws er als de kippen bij. Men vraagt zich af of die mensen daar wel bron-onderzoek doen bij de wetenschappelijke wereld. Want zomaar wat straffe uitspraken overnemen in je gazet, dat is wel al te gemakkelijk en verlaagt die gazet tot de eerste de beste amateuristische roddelblog.

De weerbedrijfjes die dergelijke zaken steevast voorspellen (de concurrentie is hard, dus val je best op met straffe voorspellingen) gebruiken ook steevast trucken van de foor. In hun bericht nu spreken ze van een zeer natte maand november. Wel, dat is nu echt eens iets dat ik ook kan voorspellen. In Ukkel zitten we reeds aan zo'n 30 mm regen, bijna de helft van wat er in een normale maand valt, en de voorspellingen in de 'betrouwbare termijn ' geven nog wel enkele 10tal liter regen. Dus een droge maand wordt het alleszins niet en met een heel klein beetje gevoel voor risico kan je er met zo'n uitspraak wel raken...

De voorspelling wordt nog leuker...

"Tegen het einde van de maand november en begin december wordt het kouder en droger."

Ja, dat zal wel, het is nu erg zacht, want veel regen en zacht weer hangen samen in de winter!
"In december krijgen we over het algemeen guur weer en dat zou duren tot de feestdagen, wanneer het kan beginnen sneeuwen."

Ja, wat zijn jullie straf! het 'kan' beginnen sneeuwen rond de feestdagen. Stel je voor!

"Vanaf het begin van volgend jaar verwachten we echt winterweer, maar in de tweede helft van januari krijgen we terug zachter weer".

Supermensen toch? Ze kunnen zelfs tot op decade-niveau voorspellen, twee maand vooruit.

Soit, wie wil mag deze mensen graag geloven en alle wetenschappelijke gronden van tafel vegen, maar vergeet niet dat het om dezelfde mensen gaat die na aan lange koele periode, écht lenteweer aankondigden vanaf de 3de decade van mei 2013. Dat werd toen door, jawel, opnieuw Het Laatste Nieuws aangekondigd. Wel, hieronder de webcam van Mont Rigi in de Hoge Venen...van 24 mei 2013 :p ...




Bron: http://weerspinsels.blogspot.be/

Marcel

Citaat van: jorentje1997 op wo 06 nov 2013 - 18:26
Karim laat van zich horen:

blablabla gedoe blablabla


Stiekum vind ik dit bericht geen enkele toegevoegde waarde hebben voor dit topic.
Post maar iets van hem wanneer hij iets zinnigs te melden heeft, ipv delen hoe hij andere mensen afkraakt.  ;)

Edit; Hij heeft wel gelijk, maar alsnog voegt dit inhoudelijk niets toe  :P
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Hector Pascal

Ik ken die Karim niet, maar hij heeft wel gelijk.
Nul bestaat niet.

Marc.S

Ver vooruit maar er dienen zich steeds leukere ontwikkelingen met een dikke noordstroming op lange termijn, zeer spannend!! ::)




jorentje1997

Citaat van: Marcel op wo 06 nov 2013 - 18:52
Stiekum vind ik dit bericht geen enkele toegevoegde waarde hebben voor dit topic.
Post maar iets van hem wanneer hij iets zinnigs te melden heeft, ipv delen hoe hij andere mensen afkraakt.  ;)

Edit; Hij heeft wel gelijk, maar alsnog voegt dit inhoudelijk niets toe  :P

Dit heeft inderdaad niet zoveel waarde maar aangezien hier in dit topic zoveel te doen is over al die lange termijn voorspellingen vond ik het toch  ook eens nodig om Karim zijn mening te plaatsen.

Nu terug ontopic  8)

Deadmau5

Nog wat over de komende winter.

Over de OPI-index, en een mogelijk verband met de AO-index:

http://www.americanwx.com/bb/index.php/topic/41379-october-pattern-index-predicting-winter-ao-from-october-with-90-accuracy/

The original link with the complete researce paper(which is 28 pages and it is also in Italian) was available for downloading but now it isn't. The reason if i understood correctly from the crappy google translation, is that the 3 authors will publish their research to a scientific journal and in order to do so, a free available copy is forbidden to exist.

The deal is simple. But its results(if correct) ARE AMAZING! EXTRAORDINARY!
It is based on a research job of Cohen with his snow advance index(SOI) where he managed to create this index to correlate it with AO(Arctic Oscillation) with very good results.
But the October Pattern Index(OPI) goes many steps further and manages to predict the winter AO(allegedly, by all the data the authors give in their paper and anyone can repeat and see by themselves) since it is an index we obtain fully at the end of October and then we can predict the next winter's AO with an amazing accuracy! They talk about 90% accuracy for the years(if i recall correctly) 1979 to 2012.

And i repeat, that we can verify these results by applying the method the authors give in their paper(that is now not available, but some people had managed to get it in time) to search for possible mistakes. Note that the authors are not a joke, they are scientists and hobbyists at weather/meteorology, the one is astrophysicist for example.

Vertaald: Het onderzoek is niet te downloaden, omdat het in de nabije toekomst nog gepubliceerd zal worden in een wetenschappelijk tijdschrift. Het was eventjes online, maar nu niet.

Het is simpel, maar de resultaten zijn ongelooflijk. Het is gebaseerd op een onderzoek van Dhr. Cohen met zijn Snow Advance Index waarmee hij de AO (Arctic Oscillation) probeert te voorspellen. Kort samengevat. Is de AO positief (zoals een groot deel van de jaren 90), dan mag je het hoofd al gaan schudden. Is de AO negatief, stijgen de kansen op een mooie winter. De OPI (October Pattern Index) gaat nog een stap verder en het is een index die gecontroleerd wordt eind oktober. Tussen de jaren 1979 en 2012 bereikte men een overeenkomst van 90 procent.
...

http://www.meteogiuliacci.it/articoli/october-pattern-index-opi-un-nuovo-indice-altamente-predittivo-per-la-stagione-invernale.html
Dit is een Italiaans artikel hierover.


De Correlatie

Voor zover ik kan afleiden gaat het over de geopotentiele afwijkingen van het normale, en dat resultaat is licht negatief voor onze winter De anomalie is 1.65, wat erop kan wijzen dat de AO ook ongeveer 1-2 zal bedragen. Doch hoeft dit niet te betekenen dat een vorstperiode van een maand niet uitgesloten is. Bovendien hoeft een positieve AO ook niet altijd een slechte situatie te zijn. We zijn een klein landje. Er kan nog veel gebeuren. Er kan flink wat winterweer optreden bij een NAO. Alleen is het wat moeilijk. De AO lijkt trouwens anders te zijn dan normaal, wat onderstaande afbeelding bewijst.



Terug naar de OPI-index. Als we sterker inzoomen op de geopotentiele afwijkingen lijken deze een afwijkende vorm te hebben. We hebben een licht positief resultaat, maar de opbouw naar dit resultaat is ook uiterst opmerkzaam te noemen. Terwijl op de gematigde breedten de geopotentiele hoogte flink naar boven afwijkt, is die op de Noordpool uiterst negatief met een waarde met maar liefst (-9.0), wat de uiteindelijke OPI-index flink naar beneden trekt.

Hoe dan ook zal er nog veel onderzoek nodig zijn om te kijken hoe het verband werkt, en of het verband uberhaupt wel klopt.

Dan iets over de Italianen (jawel ze zijn goed he  :D) en hun voorspelling voor eind-november

http://www.centrometeotoscana.it/forum/index.php?topic=7473.0







Is ook dit wat de modellen nu stilaan beginnen te zien. Naar mijn verwachting gaan we het typische uitstelgedrag zien. Valt me op dat komende week het hoog voor een eerste keer roteert, en dan een sterk eurohoog wordt. De 2e rotatie van het hoog lijkt ook te mislukken met evt. hoogstens tijdelijk een NW-wind. De derde rotatie zien wij nu in de modellen, maar ik vermoed dat het pas de 4e of 5e keer prijs wordt. Dat zou dan een verklaring zijn waarom GFS altijd uitstelgedrag vertoont. Lijkt mij wel dat het om een tijdelijke situatie zal gaan, wat je kan zien aan de morfologie van het lagedrukgebied (moet het hebben van een koude poel, krijgt geen voeding, waardoor het inzakken vrij snel kan gebeuren. Is dus een zogezegde sneeuwlaag). Nuja, details zijn toch voor later. Maar de afwijkingen op geopotentiele hoogte zijn wel duidelijk. Waar ik me dan wel weer vragen stel? Waarop baseren ze dit? En waarom is Italie weer het grootste slachtoffer van dienst, als de onderzoekers Italianen zijn. Getuigt van subjectiviteit, sensatie en onprofessionaliteit.

Dan nog iets over de QBO en het verband met de solar flux:

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/f7f43c2f28638b36372340b256f69cbe/article/wat_gebeurt_er_de_komende_winter.html" Meteoconsult beweert een verband te hebben gevonden tussen de QBO-oscillatie en de zonneactiviteit (solar flux). Een westelijke QBO-fase en een solar flux van >150 of een oostelijke QBO-fase en een solar flux van <150 gaan gepaard met een verhoogde kans op een SSW (dat meestal 2 keer om de 5 jaar op treedt). Let wel op: Een SSW wil niet zeggen dat die altijd gunstig valt, en dat die ook nog eens gunstig is voor de lage landen, die klimatologisch gezien al op een vrij moeilijke plaats liggen (met de maritieme invloed). Een voorbeeld is de winter van 2005-2006 die ijskoud was voor delen van Europa, maar nooit de lage landen echt bereikte. De laatste SSW die we trouwens gehad hebben was die van januari/februari 2013 waar we de gevolgen van zagen in Maart 2013. Een voorbeeld van de ideale SSW voor de lage landen dus. Toen hadden we een oostelijke QBO met lage/matige zonneactiviteit, nu een westelijke QBO met opnieuw matige zonneactiviteit. Normaal is dat negatief voor de winter, al bewees 2009 het tegendeel. Dit gaat normaal gepaard met een koude stratosfeer. Misschien ook de oorzaak dat het smelten van het Noordpoolijs dit jaar niet zo rampzalig verliep? En van een WC die eindelijk weer eens voor een langere tijd dan een maand zal aanhouden? Koffiedik kijken voorlopig. Het is trouwens ook nog veel te vroeg om nu al naar de stratosfeer te kijken. Alle winters beginnen met de stratosfeersetting zoals die van nu. Ook die van vorig jaar begon zo, en die van 2 jaar geleden ook. Die bleef zelfs ongunstig toen we die 2 weken strenge vorst kregen begin februari 2012 en de bijna-elfstedentocht was een feit. Er is ook nog een verschil in de SSW's want je hebt eigenlijk 2 SSW's. Een vortexverplaatsende SSW en een vortexsplitsende SSW. De eerste is kortdurender dan de tweede. 1963 had dus bvb een vortexsplitsende SSW-evenement. 1929 ook. Veranderingen in de stratosfeer kunnen ook voor langere jaren aanhouden. Denk maar aan de jaren '40 in positieve zin, of de jaren 1988 tot 1995, eigenlijk 1997 in negatieve zin zonder SSW. Toch kregen we in 1996-1997 een strenge winter. Volgens mijn bron dus geen SSW. http://www.weerwoord.be/uploads/21102013291727.jpg Dit bevestigt de afbeelding die ik hier toevoeg. Het jaartal 1995-1996 en de winter van 1996-1997 zijn 2 voorbeelden van winters die een lage zonneflux hadden en in een westelijke QBO-fase zaten. U kent waarschijnlijk nog meer voorbeelden van koude winters die in de afbeelding staan. Minder positief is dan weer bvb de winter van 2000 die een gemiddelde zonneflux van 160 had in de westelijke QBO-fase. Kunnen we hier iets uit afleiden? Ja, dat het werk van MC en Labitz & Kunde zeker nog voor verbetering vatbaar is.



Ik kan hierover blijven doorratelen, net zoals dat ik kan beginnen over het gevoel dat na een koude november de kans op een strenge winter kleiner is dan bij een zachte november wat totaal geen waar is. Een normale winter ervaar je dan in het kopje als zacht doordat je juist al een koude november hebt gehad, en een normale winter komt toch veel vaker voor dan een koudere winter. Men heeft dat verband eens opgezocht, en de kans is even groot dat je een strenge winter na een koude november of na een zachte november. Het zit puur in het kopje  Ik ben er wel van overtuigd dat er verbanden zijn tussen een iets en een strenge globale winter op het NH, maar je moet goed weten dat de lengte van een proces, de plaats van de proces, en de invloed van een proces op de lage landen, in combinatie met andere dynamische processen zo verschillend zijn, dat het eigenlijk gewoon onbegonnen werk is. Soms moet je eens durven zeggen. Ik weet het niet! Dat is geen schande. Misschien ooit, maar er zal nog enorm veel onderzoek moeten gebeuren, en zelfs dat is nog geen garantie dat we het ooit zullen kunnen voorspelen. Zelfs niet met een zekerheid van 70 procent.

Over de voorspelling van Accuweather en Putto


En dan gaan we naar de heer Marc Putto die al even wispelturig is als GFS. Volgens mij iemand die letterlijk de modellen volgt. Voor deze winter voorspelde die een overheersend Balkanhoog, of is die ondertussen alweer veranderd?  "Rare vent, die Putto" zeggen we dan? Zeker als je naar zijn profielfoto op facebook kijkt.

Dan Accuweather. Nog wispelturiger dan Putto himself. Kwamen ze vorige week nog met de natste winter, komen ze deze week met de warmste voor ons. Blijkbaar kunnen ze al accurate voorspellingen maken voor iedere vierkante 500 km². Straf werk, maar het betrouwbaarheidspercentage gaat net zoals de voorbije jaren een flink stuk achteruit. Waar de meeste weermannen een maand geleden voor een horrorwinter gingen, lijkt die tendens nu te evolueren naar een zachte en natte winter. Waarom? Misschien heeft het ook te maken met de aanwakkerende WC dat een typische setting is voor de mid-herfst, en vrezen dat die lijn zich doortrekt tot het einde van de winter. Bekijk het positief, wanneer was de laatste herfststorm. Juist, je mag een heleboel winters van deze eeuw schrappen. De kans op een zachte winter, neemt nu toch al flink af . Iedere setting heeft een buik. Welke kop en welke staart die setting heeft, maak je zelf. Vergelijk het ook als goedhumeurig buitenkomen op een winderige en regenachtige dag . Een andere reden voor die plotse verandering is het stopzetten of minder verspreiden van de positieve berichten omtrent de sneeuw- en ijsoppervlakte van het NH. En dat heeft ook ongetwijfeld zijn invloed op de recente verwachingen.


PS: Kijk naar Stormiest Mid Weather, en dan 100 km naar links, dry mid-season? Spreken elkaar wel enorm tegen.

Arend

Citaat van: Deadmau5 op do 07 nov 2013 - 01:06
Nog wat over de komende winter.

Geweldige bijdrage, dank je.
Ben zelf ook erg benieuwd wat er uiteindelijk van die OPI overeind blijft.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Citaat van: Deadmau5 op do 07 nov 2013 - 01:06
Nog wat over de komende winter.

Top! Daar heeft wat werk in gezeten in jouw reactie. Leuk om te lezen en knap werk zo deze analyse, echt een goede bijdrage voor dit topic, waarvoor dank. Ik sluit me dus aan bij Arend, maar kan die worship-smilie niet vinden, lol!  ;D

zwoof

Citaat van: Deadmau5 op do 07 nov 2013 - 01:06
Nog wat over de komende winter.


Inderdaad een mooie bijdrage, waarvoor dank! 

Moest wel ff lachen om "Rare vent die Putto"  ;D
Wel de spijker op de kop.

DSDLimburg

We krijgen volgende week toch een paar frisse nachten en misschien wel ruitjes krabben in de ochtend!

http://i.picasion.com/pic75/b2f6f778e3c5309d364aa98224f70963.gif
seizoen 2018/2019

Deadmau5

Bedankt,

ben trouwens van plan om meer bijdragen toe te voegen (wanneer dit past/me uitkomt en of een winterperiode voor de deur staat). Reactie zelf duurde 30 minuten. Maar een deel had ik al eens geschreven paar dagen geleden, en de links werden eerder al geanalyseerd. En als 17-jarige had ik op een woensdagavond niet veel beters te doen :p

gilleeesss

Even een updateje over het model CFS (6z donderdag) (ik zeg er wel bij, het verandert iedere run, maar deze run vind ik toch wel kansen bieden!)

Je ziet 3 hoge drukgebieden die de kans geven tot een leuke blokkade..

Ofwel gaat het scandihoog z'n debuut makn en doortrekken en hebben we mooi weer onder invloed van dat hogedruk gebied.
Of de rode streep met vraagteken - als dit zich zou verbinden hebben we echt een sterke blokkade, (geen vuile wc's meer).
Maar dan heb je nog dat vanuit het westen een stevige depressie die doorbraak van (het rode vraagteken) volledig verbreekt.

Het blijft wel steeds uitstellen. Eens hopen dat er iets degelijks blijft op de kaarten staan. Maar vanaf 2-3de week van november wel duidelijk kansen!


Bacci

Het begint hier ook weer te kriebelen als ik zo naar de pluim kijk. Eerste sneeuwkansen druppelen binnen.

Arend

Winterverwachting volgens de Russen (voor wat het waard is):



Bron: http://wmc.meteoinfo.ru/season
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

jorentje1997

Hoppa eerste winterse symbooltjes bij het KMI voor deze winter zijn een feit.


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Dennis

Zo GFS laat het wintergevoel wat meer inkomen :)


Powered by EzPortal