Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253692 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

NitroGenetics

hier dan weer een winter update!


wesleylollol

Citaat van: winter op za 02 nov 2013 - 14:52
Laatste 2 runs van CFSv2 zijn weer aan de koude kant! Hopelijk zit dit voort!

Update 3-11-2013: CFSv2 laatste 2 runs weer voor een iets te koude winter! Voornamelijk in Februari is de CFSv2 standvast en komt het steeds toch met een (flink) te koude februari. Januari rond normaal en december ligt te koud/normaal.
Maart nog relatief grote fluctuatie van flink te koud tot licht te warm.

Zo begint de CFSv2 toch voor steeds koudere oplossingen van de winter te kiezen en heeft de CFSv2 ons misschien toch voor de gek gehouden de afgelopen 2 weken.
Om zeker te zijn moeten we toch echt tot eind november wachten voor een redelijke verwachting voor ALLEEN december.
Daarnaast zien de modellen toch vanaf mid november een daling van de temperatuur met mid-temperaturen rond de 7 graden. Een 2 tal leden zowel bij GFS als ECMWF komen met middag-temp van nog geen 2 graden. Alleen lijkt dit nog iets te voorbarig. Al zou een Scandi-hoog toch voor flinke verkoeling kunnen zorgen.
klinkt goed

Ijsbloem

Nou ja ........
Daar gaat mijn Winterverwachting  8)
Ook onbetrouwbaar dus CFS.
Zijn die Amerikanen dan met alles onbetrouwbaar ?
(Sssssst.. )
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

winter

Citaat van: Ijsbloem op zo 03 nov 2013 - 16:45
tekst
(Sssssst.. )

Haha, ja denk ik ook. Klopt begrijp ook niet GFS is echt een raar model. Verwacht bijv. 1 week van te voren vrieskou en de laatste dag voordat de kou komt verwacht het opeens een stuk hogere temp.
ECMWF daarentegen ziet pas 3 dagen van te voren vrieskou aankomen maar blijft daar wel bij en verandert verwachting niet opeens de laatste dag. Misschien kan iemand uitleggen waarom dit de GFS doet ?

winter

Dit vind ik wel raar, afgelopen jaren is er sprake geweest van een zonne maxima in de cyclus. Zie bron, hieronder. Terwijl we de afgelopen jaren toch goede en koude winters hadden.
http://www.scientias.nl/zon-zet-tandje-langverwacht-zonnemaximum-lijkt-eraan-komen/94035

Johann

Citaat van: winter op zo 03 nov 2013 - 19:04
Haha, ja denk ik ook. Klopt begrijp ook niet GFS is echt een raar model. Verwacht bijv. 1 week van te voren vrieskou en de laatste dag voordat de kou komt verwacht het opeens een stuk hogere temp.
ECMWF daarentegen ziet pas 3 dagen van te voren vrieskou aankomen maar blijft daar wel bij en verandert verwachting niet opeens de laatste dag. Misschien kan iemand uitleggen waarom dit de GFS doet ?

GFS "doet" hetzelfde als het ECMWF en de prestaties ontlopen elkaar maar weinig (zie hieronder). Het probleem zit hem er in hoe de gebruiker "omgaat" met de diverse DMO (direct model output). Staar je dus niet dood op de operationele uitdraai van de modellen
Het beste is het gemiddelde van de ensembles als leidraad te nemen. Dit gemiddelde (mediaan) kan gezien worden als de meest waarschijnlijk trend.

Daarnaast komt het GFS 4 x per dag met een uitdraai waarbij de GFS06 en GFS18 output minder "Aussagekräftig" zijn. Vaak betreft het hier een extreme uitdraai ! (niet teveel waarde aan hechten dus !



 

Johann

Citaat van: winter op zo 03 nov 2013 - 20:33
Dit vind ik wel raar, afgelopen jaren is er sprake geweest van een zonne maxima in de cyclus. Zie bron, hieronder. Terwijl we de afgelopen jaren toch goede en koude winters hadden.
http://www.scientias.nl/zon-zet-tandje-langverwacht-zonnemaximum-lijkt-eraan-komen/94035

Misschien heeft het te maken met het feit dat de 11 jarige zonnecylus  (nr 24, nu op zijn top, zie afb hieronder) de zwakste van de afgelopen 100 jaar is.  Daarnaast zijn er natuurlijk nog (heel) veel andere factoren die invloed hebben op de NH winter ! Al met al complexe en deels nog onbegrepen materie.

winter

Oke bedankt Johann!

Opmerkelijk CFSv2 back in the game ?
update: vandaag wederom komt het model met een te koude winter en een koude februari en een zeer koude maart!
Ijselbloem dit zijn de gemiddelde MAANDTEMPARTUREN. Op deze site zie je de afwijkingen zie link.
http://www.meteociel.fr/modeles/cfsme_cartes.php?ech=2&code=0&carte=0&mode=8&run=10&archive=0

Ijsbloem

Hmmm. Alleen het oosten van het land te koud.

:-[ Nu ook de gegevens binnen zijn van de gemiddelde
sneeuwbedekking in oktober in het noorden (OPI)
gooi ik ondanks bemoedigende woorden van Johann
de spreekwoordelijke handdoek in de ring wat de komende
winter betreft.
Het wordt zo,n dikke NAO-Plus Gruwel-Hellmannloze prutwinte
a-la 2007.

;) En daar blijf ik nu bij. :-X

Svp post bewerken in plaats van te dubbelposten! :-)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

TaL

Citaat van: Ijsbloem op ma 04 nov 2013 - 08:53
Hmmm. Alleen het oosten van het land te koud.

:-[ Nu ook de gegevens binnen zijn van de gemiddelde
sneeuwbedekking in oktober in het noorden (OPI)
gooi ik ondanks bemoedigende woorden van Johann
de spreekwoordelijke handdoek in de ring wat de komende
winter betreft.
Het wordt zo,n dikke NAO-Plus Gruwel-Hellmannloze prutwinte
a-la 2007.

;) En daar blijf ik nu bij. :-X

Svp post bewerken in plaats van te dubbelposten! :-)

Ach, 4 november en ik wordt nu wel 'gedwongen' om eens in het wintertopic te reageren.

Waarop baseer je dit? Langetermijnvoorspellingen zijn zo goed als niets waard. Zelfs al geeft ieder model, iedere uitkomst een winter a la 2007 uit, dan nog kan het een winter worden a la 1963 bij manier van spreken.

Komaan, we zijn nog een maand ver van de meteorologische winter en een dikke maand en een half van de astronomische en nu al de winter afschrijven ?! Zelfs met de zomer doen ze dat niet, of toch in mindere mate  :(

Geniet nu eerst eens van de dynamische WC die zo'n mooie weersverschijnselen heeft gecreëerd de laatste week/weken. Voor mij mag dit nog een maand zo doorgaan hoor, we zijn tenslotte nog herfst!

En zelf al scoort het niet de eerste 2 weken van december, kijk naar 2009 en dan zie je dat de winter toch nog kwam. Of naar recentere voorbeelden, de voorbije winter. Toen was het een dikke maand prut en dan viel de winter toch binnen half januari ;)

Dit is dus één van de redenen dat ik nog niet teveel dit topic bekijk, tenzij eens meelezen af en toe. Aub onderbouw uw verwachtingen!

Dit gezegd zijnde, see you all back on 1 december (of er moest iets ontwikkelen dat echt winters is in november) ;)

TaL
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

gilleeesss

Citaat van: TaL op ma 04 nov 2013 - 19:56
Ach, 4 november en ik wordt nu wel 'gedwongen' om eens in het wintertopic te reageren.

Waarop baseer je dit? Langetermijnvoorspellingen zijn zo goed als niets waard. Zelfs al geeft ieder model, iedere uitkomst een winter a la 2007 uit, dan nog kan het een winter worden a la 1963 bij manier van spreken.

Komaan, we zijn nog een maand ver van de meteorologische winter en een dikke maand en een half van de astronomische en nu al de winter afschrijven ?! Zelfs met de zomer doen ze dat niet, of toch in mindere mate  :(

Geniet nu eerst eens van de dynamische WC die zo'n mooie weersverschijnselen heeft gecreëerd de laatste week/weken. Voor mij mag dit nog een maand zo doorgaan hoor, we zijn tenslotte nog herfst!

En zelf al scoort het niet de eerste 2 weken van december, kijk naar 2009 en dan zie je dat de winter toch nog kwam. Of naar recentere voorbeelden, de voorbije winter. Toen was het een dikke maand prut en dan viel de winter toch binnen half januari ;)

Dit is dus één van de redenen dat ik nog niet teveel dit topic bekijk, tenzij eens meelezen af en toe. Aub onderbouw uw verwachtingen!

Dit gezegd zijnde, see you all back on 1 december (of er moest iets ontwikkelen dat echt winters is in november) ;)

TaL

Laat die zonnebloem maar met rust :) hij zit al 3maand hetezlfde te zeggen :)

jorentje1997

Citaat van: gilleeesss op ma 04 nov 2013 - 20:35
Laat die zonnebloem maar met rust :) hij zit al 3maand hetezlfde te zeggen :)

Let maar op zometeen gaat hij de volgende winter voorspellen...  ???

Ik begin maar eens met vannacht, morgen de eerste winterjassendag?


Hansle

GFS control is al een paar keer gekomen met een afkoeling na 14 november. Zullen zien.

Hansle

Hier nog even OPI grafiek tot eind oktober. Is praktisch hetzelfde als vorig jaar als ik het goed zie.

Roan

*staat ook op uit z'n zomerslaapje*

Citaat van: TaL op ma 04 nov 2013 - 19:56
Ach, 4 november en ik wordt nu wel 'gedwongen' om eens in het wintertopic te reageren.

Waarop baseer je dit? Langetermijnvoorspellingen zijn zo goed als niets waard. Zelfs al geeft ieder model, iedere uitkomst een winter a la 2007 uit, dan nog kan het een winter worden a la 1963 bij manier van spreken.

gaat mij net zo, die voorspellingen voor komende winter vind ik echt belachelijk.. Voorpret snap ik, maar dan voor max 3 weken vooruit, de rest is zo'n onzin dat ik niet snap dat mensen zich daar nu echt al druk om maken en conclusies gaan trekken.

Marc.S

Citaat van: Hansle op ma 04 nov 2013 - 21:08
GFS control is al een paar keer gekomen met een afkoeling na 14 november. Zullen zien.
Ik teken dr voor!  :)

Ijsbloem

Hoi TaL  ;)
Ik baseer mijn verwachting door alle lange termijnverwachtingen
vanaf begin september naast elkaar te leggen, De temperatuurgang van
oktober, de Sneeuwbezetting in het hoge noorden, de grotere ijsvorming
t.a.v. de vorige winters, grootst aantal en sterkte van zonnevlekken sinds 2008,
Onweer in november en gewoon een voorgevoel.

PS. Lees nog eens de discussies van vorig jaar rond deze tijd,
toen golden diverse voor Winterliefhebbers positieve winterverwachtingen en
onderbonderbouwingen als zeer reeel en betrouwbaar :D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

winter

Ijselbloem lage sneeuwbedekking? Hoogste van de afgelopen 10 jaar ongeveer!


wimbaens

Citaat van: winter op ma 04 nov 2013 - 22:12
Ijselbloem lage sneeuwbedekking? Hoogste van de afgelopen 10 jaar ongeveer!

Niet dat het iets uitmaakt welke winter we krijgen als je met andere jaren vergelijkt.

flyerke

Winter is coming

Powered by EzPortal