Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253682 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Als we toch eens een dergelijke storm van afgelopen week hadden, maar dan met sneeuw, dan hadden we echt een heftige toestand gehad by the way. Nog heftiger bedoel ik dan. ;) Krijg wel al weer een beetje zin in heftige winterse perikelen omdat ik net wat las over een Polar Low.  :-X Nou goed, eerst de herfststormpjes 'afwerken'...


Citaat van: Jan van Ooijen op do 31 okt 2013 - 08:45
De nachtvorst komt er aan zoals EC Oper nu wederom schetst!

Ja het ziet er inderdaad wel naar uit dat we volgende week de eerste nachtvorstjes / vorst aan de grond gaan krijgen zo in het begin van de week.

Hector Pascal

GFS komt nu met winterse setting voor half november. Dat is tenminste iets.

http://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn3841.png
Nul bestaat niet.

winter

Geweldig 1 lid van de ECMWF gaat al voor een vorstdag op 14 november.
Wel forse spreiding.
Het kan 10 graden worden of 5 graden worden overdag over een kleine 2 weken.

dondertje127

Hoe dan ook, hoop ik wel dat het een strenge winter wordt. Die winter voorspellingen zonder teveel vorst en nattigheid aan het begin van dit topic lap ik liever aan m'n laars (hoewel, ik heb geen laarzen :P... Snel kopen dus).

Marc.S

November is toch meer zo'n overgangs maand vind ik want dan verneem je pas meer dat het kouder wordt. Kan niet wachten op de eerste nachtvorstjes  ::) ::)

mauriceb

Echt lachwekkend ook weer die plaatjes van accuweather. Commercieel en schreeuwerig. De helft van de ingekleurde termen zijn van de afdeling open deur geloof ik.

wimbaens

Citaat van: mauriceb op vr 01 nov 2013 - 08:43
Echt lachwekkend ook weer die plaatjes van accuweather. Commercieel en schreeuwerig. De helft van de ingekleurde termen zijn van de afdeling open deur geloof ik.

Vorig jaar werden de kaarten anders met open armen ontvangen toen er kouder en meer sneeuw op stond voor onze regio's.

Zynex

Toen zaten ze er ook flink naast. heb het gevoel dat er gewoon een random gast in PS aan het klooien is en hoopt dat
zijn kaarten worden verspreidt. En met een beetje geluk heeft hij gelijk.

theowl999999

Citaat van: wimbaens op vr 01 nov 2013 - 10:04
Vorig jaar werden de kaarten anders met open armen ontvangen toen er kouder en meer sneeuw op stond voor onze regio's.

I still believe   ;D

Ramon Oost

Citaat van: theowl999999 op vr 01 nov 2013 - 11:37
I still believe   ;D

Dat zijn inderdaad op en top winterkaarten maar hecht er alsjeblieft niet te veel waarde aan. Op zo'n lange termijn zijn zulke kaarten helemaal niet betrouwbaar. En dan ook nog van het CFS. Al is het wel leuk om naar te kijken natuurlijk!  8)

theowl999999

Citaat van: Ramon Oost op vr 01 nov 2013 - 11:48
Dat zijn inderdaad op en top winterkaarten maar hecht er alsjeblieft niet te veel waarde aan. Op zo'n lange termijn zijn zulke kaarten helemaal niet betrouwbaar. En dan ook nog van het CFS. Al is het wel leuk om naar te kijken natuurlijk!  8)

i know Ramon, just let me dream please  ;D

Edwin

15 december? Juist ja...Over een week zijn ze het nog niet eens over eens :P dus dat zien we tzt wel weer...
Never Stop Exploring

Weerfreak 1337

Citaat van: theowl999999 op vr 01 nov 2013 - 11:37
I still believe   ;D

Citaat uit mijn winterverwachting: Begin december start zacht en nat, terwijl de tweede helft de winter toe slaat.  ::)
Grappig dat er ineens koude kaarten voor half december komen :P Zou wel leuk zijn alst uitkomt haha :P

Hier de link voor het volledige verhaal : http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4519.msg68488.html#msg68488

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Maandag een zeer koude dag met veel en intensieve neerslag wat qua sneeuw kans door neerslag afkoeling????
ECMWF komt niet hoger dan 6 graden uit max. En tevens een lichte negatieve temp. op 850 hPa.

Dus misschien al een kans op wat natte sneeuw?

Ardennen misschien zelfs al wat droge sneeuw? winter komt dichtbij? Komt hier nog een verhaal over Jan?

Hansle

GFS control gaat lekker zo (LT)

gilleeesss

Citaat van: winter op vr 01 nov 2013 - 22:23
Maandag een zeer koude dag met veel en intensieve neerslag wat qua sneeuw kans door neerslag afkoeling????
ECMWF komt niet hoger dan 6 graden uit max. En tevens een lichte negatieve temp. op 850 hPa.

Dus misschien al een kans op wat natte sneeuw?

Ardennen misschien zelfs al wat droge sneeuw? winter komt dichtbij? Komt hier nog een verhaal over Jan?

Ik denk ten hoogste het noorden heel misschien wat natte sneeuw.. aangezien de sneeuwvalgrens toch hoog ligt in andere delen. Het uiterste noorden gaat toch naar 1000 - 700 m , dus misschien met een serieuze neerslagafkoeling

winter

Zoals je ziet laat GFS later neerslag komen want temp. begint al vanaf de vroege middag te dalen. Wanneer de neerslag volgens GFS begint te vallen dus als het intensiever gedeelte pas later in de avond komt zou het wel eens kunnen dat we de eerste sneeuwvlokken zien.

gilleeesss

Citaat van: winter op vr 01 nov 2013 - 23:30
Zoals je ziet laat GFS later neerslag komen want temp. begint al vanaf de vroege middag te dalen. Wanneer de neerslag volgens GFS begint te vallen dus als het intensiever gedeelte pas later in de avond komt zou het wel eens kunnen dat we de eerste sneeuwvlokken zien.

Toch iets interesants. Maar denk enkel noorden nederland. Maar word intresant

Weerfreak 1337

Vergeet niet dat de temperaturen onderin aan de vrij hoge kant zijn, 8-10 graden. Natte sneeuw is dan simpelweg niet mogelijk.
Ga maar uit van natte sneeuw als we in een koude luchtsoort komen met 850 hpa temps tussen 0 en -5 en de temperatuur op 2 meter niet hoger komt dan 4/5 graden + neerslagafkoeling.
In ieder geval, november geeft normaal vrijwel altijd wat nachtvorst en een paar winterse buien, dus ga er vanuit dat, als het niet maandag/dinsdag is, dat het sowieso de komende 4 weken gaat gebeuren :P

Neemt natuurlijk niet weg dat het interessant is om te volgen :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Laatste 2 runs van CFSv2 zijn weer aan de koude kant! Hopelijk zit dit voort!

Update 3-11-2013: CFSv2 laatste 2 runs weer voor een iets te koude winter! Voornamelijk in Februari is de CFSv2 standvast en komt het steeds toch met een (flink) te koude februari. Januari rond normaal en december ligt te koud/normaal.
Maart nog relatief grote fluctuatie van flink te koud tot licht te warm.

Zo begint de CFSv2 toch voor steeds koudere oplossingen van de winter te kiezen en heeft de CFSv2 ons misschien toch voor de gek gehouden de afgelopen 2 weken.
Om zeker te zijn moeten we toch echt tot eind november wachten voor een redelijke verwachting voor ALLEEN december.
Daarnaast zien de modellen toch vanaf mid november een daling van de temperatuur met mid-temperaturen rond de 7 graden. Een 2 tal leden zowel bij GFS als ECMWF komen met middag-temp van nog geen 2 graden. Alleen lijkt dit nog iets te voorbarig. Al zou een Scandi-hoog toch voor flinke verkoeling kunnen zorgen.

Powered by EzPortal