Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253692 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

ik ben benieuwd naar jan van ooien ^^

flyerke

ik heb zo de indruk dat de winter goed verstoppertje speelt dit jaar. Ik herinner me nog vorig jaar rond die periode wisten jullie me te vertellen dat de winter begon na een zware storm. Deze storm begon ongeveer rond 8 november ...
IK hoop op een koude en sneeuwrijke winter maar mijn gevoel denkt het omgekeerde ...
Ik weet niet of dit een indicatie is maar vorig jaar had ik een kip die zwaar pluimen aan het verliezen was, ze maakte zich op voor een heuse winter?( of was het toeval? Dit jaar verliest ze amper een pluim ...
Winter is coming

Deadmau5




Voorlopige winterverwachting.

mauriceb

Zullen we die p*tto op dit forum maar gewoon negeren? deze man is niet te vertrouwen en bovenal aandachtsgeil.
Wie elke dag gewaagde uitspraken doet kan het immers een keer goed hebben. Maar de keren dat hij er vooral heel erg naast zat wordt weinig weergegeven.  Van de week zei meneer, dat er Maandag kansen zijn op een zware storm, en een paar dagen later zei hij dat de storm er niet zou komen. max windkracht 8-9. Gisteren zei hij, zie je wel ik zie het toch. Oftewel een onbetrouwbare weerman.

Hierbove zie ik kaartjes van Deadmau5, Waarop is deze situatie gebaseerd? of is het gewoon een wilde gok? Dat mag uiteraard ook.
Ik zie alleen veel winterverwachtingen voorbij komen zonder onderbouwing.

Piet paulus bijv. met zijn voorspelling kun je ook alle kanten op.

Is er al ergens een winterverwachting met een redelijke onderbouwing te vinden?


Jan van Ooijen

De winter is zijn eigen goed aan het terugtrekken, zo waren er eerst kaarten waarvan je nu al rillingen kreeg. Echter dit is niet meer te zien en gaan we uit van een normale winter zoals het er nu voorstaat

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Deadmau5

Hetgeen Jan Van Ooijen zegt viel mij ook op.

Een maand geleden dacht ik nog aan koudere winter dan normaal, nu eerder aan een normale en natte winter. Sowieso krijgen deze winter met een sterke Rus te maken, die kan zorgen voor een blokkade. Het hogedrukgebied zal sterk verticaal georienteerd zijn en zal niet rap de Noordelijke Ijszee zijn, waardoor als er een kans op een wintersituatie is, dat we dan te maken krijgen met een Seppiehoog of een vuile Rus. Ik verwacht ook een sterk positieve NAO-index doordat we nu in een westelijke QBO-fase zitten met niet genoeg zonneactiviteit.

grizzrh

Laten we maar eerst eens de eerste kou afwachten... Heeft toch eigenlijk geen nut om er nu al over bezig te zijn wat het in Februari wordt want elke dag veranderen ze kaarten wel weer.
Normaal zeggen jullie ook van 1 week is al LT, dan is dit toch wel SUPER onzeker met deze LT van 3 maanden !?
Doenrade, Limburg

theowl999999

i know, long term but beautiful. I hope that it comes true  ;D

Jan van Ooijen

Eerste echte serieuze nachtvorst aan einde eerste week december? Natuurlijk kunnen we hier nog geen waarde aan hechten, maar is wel leuk om te kijken wat er van is uitgekomen ;)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

grizzrh

Citaat van: Jan van Ooijen op di 29 okt 2013 - 13:47
Eerste echte serieuze nachtvorst aan einde eerste week december? Natuurlijk kunnen we hier nog geen waarde aan hechten, maar is wel leuk om te kijken wat er van is uitgekomen ;)



Ziet er wel al meteen lekker uit -10 nog net een stukje in Limburg!
Doenrade, Limburg

Ijsbloem

 :) Mensen, waarom zo afgeven op Putto?
Het neigt sterk naar Ganzengedrag. In grote lijnen
heeft hij de voorbije vijf winters qua gedrag (zacht -koud -normaal)
vrij goed in de smiezen gehad. Ik kijk dan niet zozeer naar de kortere
termijn ( daar is ie wat minder betrouwbaar mijns inziens)
Maar bij een globale seizoens verwachting m.n. de winter
des te meer. Maarrrrr 8) ik was hem net voor mijn verwachting
van een 2007 winter . :P
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Marsel

Citaat van: Ijsbloem op di 29 okt 2013 - 19:16
:) Mensen, waarom zo afgeven op Putto?
Het neigt sterk naar Ganzengedrag. In grote lijnen
heeft hij de voorbije vijf winters qua gedrag (zacht -koud -normaal)
vrij goed in de smiezen gehad. Ik kijk dan niet zozeer naar de kortere
termijn ( daar is ie wat minder betrouwbaar mijns inziens)
Maar bij een globale seizoens verwachting m.n. de winter
des te meer. Maarrrrr 8) ik was hem net voor mijn verwachting
van een 2007 winter . :P

Ik snap het ook niet zo. Maar dat komt hoogst waarschijnlijk omdat ik de beste man niet ken ;D, ondanks dat het een nogal veel voorkomende naam is hier op t forum.
Kan iemand mij even bijspijkeren op dit gebied? ;)

juno

Hmm putto gaat juist voor de koudste win
ter van deze eeuw...



Citaat van: Ijsbloem op di 29 okt 2013 - 19:16
:) Mensen, waarom zo afgeven op Putto?
Het neigt sterk naar Ganzengedrag. In grote lijnen
heeft hij de voorbije vijf winters qua gedrag (zacht -koud -normaal)
vrij goed in de smiezen gehad. Ik kijk dan niet zozeer naar de kortere
termijn ( daar is ie wat minder betrouwbaar mijns inziens)
Maar bij een globale seizoens verwachting m.n. de winter
des te meer. Maarrrrr 8) ik was hem net voor mijn verwachting
van een 2007 winter . :P

Edwin

Ik ga uit van een normale winter, net als de afgelopen tig jaar al het geval is. Ongetwijfeld weer 2/3 weken vorst en aan de koude kant, soms sneeuw wat nooit leuke hoeveelheden geeft of lang blijft liggen en over het algemeen "gewoon" temperaturen 4-8 graden en zo nu en dan regen en wind. Afgelopen jaren was het niet anders toch :P?!
Never Stop Exploring

Weerfreak 1337

Ik ga nog steeds uit van een vroege winter die half december begint, regelmatig vuil weer > regen, (natte) sneeuw en ijzel, matige kou en vochtige, waterkoude, noordenwinden.
Vanaf eind januari weer normale temperaturen. Natuurlijk niet een aaneengesloten winterperiode vanaf half december tm eind januari. Ik schat dus in dat het in die periode kouder dan normaal gaat worden, met weinig schaatsplezier en het regelmatig tot (veel) winterse neerslag komt.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Hector Pascal

Ach ja, iedereen weet dat elke verwachting over de winter eigenlijk zinloos is. Het enige wat je kunt zeggen is dat er een grote kans op kou is of juist  zeer zacht en alles daar tussenin. Verder blijft het speculeren.
Nul bestaat niet.

mauriceb

Nou waarom afgeven op deze man?...... Ik geef niet op hem af, wellicht is hij persoonlijk een prima vent. Ondanks zijn zelf verzonnen 'Nederlandsch' wat op verjaardagen best zou kunnen irriteren. Ik kijk puur en alleen naar wat de beste man roept als weerman. Via verschillende kanalen roept hij zgn. verwachtingen de wereld in waarbij er altijd een klein slagje om de arm is. In het ene kanaal roept hij "Maandag storm ! kijk hier de kaart van EC!" en in het andere kanaal roept hij, "GFS laat niks zien van storm, de storm die sommige weeramateurs voorspellen komt niet " waarna er op Maandag middag weer te zien is op geenstijl dat de man zegt dat hij de storm goed heeft voorspeld.
Ook moet hij daarbij altijd een vinger wijzen naar weersites zoals deze of weerwoord.be en dat de KNMI het weer niet zag aankomen.

Meneer vergeet alleen dat als P*tto er naast zit niemand er naar zal kraaien. Als het KNMI er naast zit valt heel Nederland over ze heen.
Dit keer kwam code rood op tijd en was goed gecommuniceerd zoals een overheids instituut betaamt. Complimenten daarvoor.

Tip voor @marsel

Volg de man een tijdje op twitter en zijn (amateuristische) weerprimeur punt nl en je weet genoeg.

zwoof

Citaat van: juno op di 29 okt 2013 - 20:01
Hmm putto gaat juist voor de koudste win
ter van deze eeuw...

Hij benoemd dagelijks vrijwel alles wat de weermodellen berekenen op de LT. Achteraf herhaalt hij enkel de juiste informatie om er vervolgens onbeschroomd mee te pronken.  Zeer doorzichtig en iets wat iedereen kan.  Wel fascinerend dat deze man zichzelf een weergod vind met de "geleende" informatie en bovenal  tegelijkertijd over bijna alle andere weer-mannen en vrouwen neerbuigend respectloos doet.  Ook zeer interessant om te zien dat ie ook nog steeds meer trouwe volgers krijgt.  Het zal wel bij deze tijd horen, maar ik kan de vinger er nog niet opleggen.  :)

Richard

Citaat van: juno op di 29 okt 2013 - 20:01
Hmm putto gaat juist voor de koudste win
ter van deze eeuw...

Dat suggereert hij alleen op zijn site. Zoals elk jaar wanneer hij reclame maakt voor zijn winterprognose.
Net zoals hij elk jaar weer het welbekende plaatje over ''unusual cold areas of snow'' van stal haalt, en vertelt dat de prognose dit jaar spannender dan ooit is.

Lijkt mij persoonlijk geen fijne man, maar zoals Ijsbloem al zegt, globaal over de langere termijn is hij relatief betrouwbaar.

Henk H.

Putto... tsja. De beste man doet hard zijn best.
Volgde hem al een poos op twitter en heb na zijn 'zoals ik reeds toen en toen voorspelde' teksten het besluit genomen om zijn prognoses te archieveren. Teneinde er iets van op te steken. Afgelopen winter klopten 83,2% van zijn geproclaimde waarzeggingen niet.
Nog sterker, ikzelf, dan wel Fokke Venema zaten akelig dichter bij de waarheid.
Hiermee geconfronteerd zag Putto zich genoodzaakt mij te blokkeren, dan wel zijn site te vernieuwen en de prognoses gedaan in 2012 niet weer te publiceren op zijn nieuwe site...

Maar back to the topic... Nederlands winters kennende verwacht ik dat we al schommelend de kelder in de meeste kou eind Januari mogen verwachten. Na een paar goede vorst dagen de schommelboot weer in de andere kant op. De vorst in of uit geeft kans op sneeuw, dus ligt ook in de verwachting.
Twitter: Haveman1976
Kik: watervis76

Powered by EzPortal