Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253678 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

Meteo Consult heeft een eerste blik op de winter geworpen.

'Wat gebeurt er de komende winter?' http://goo.gl/elRgtk

TaL

Niet bijzonder gunstig dus ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jonkheer

Geen ssw zoals bij de vorige winter. Een zachte aanwijzing dat de situatie niet meteen erg gunstig is voor een goede winter. Als ik het verhaal goed heb begrepen.

Weerfreak 1337

Citaat van: Weerfreak op wo 16 okt 2013 - 16:01
Mijn verwachting is als volgt,
Eind oktober een opleving in de temperatuur, de laatste van dit jaar.
*rest van het verhaal*
Groeten, Weerfreak

Tot nu toe komt mijn verwachting redelijk uit. Die kou komt wel ;)
Hier even link naar de volledige post: Klik!

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Zaterdag mogelijk 22 graden en veel zon verwacht in de grenstreek Nederland/Duitsland  8),volgens de Duitsers zojuist op dld3,zondag midag/avond regen en onweersbuien.Na 4 november stuk koeler overdag maar 8 graden voorlopig nog geen nachtvorst in zicht.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marc.S

Citaat van: jonkheer op do 24 okt 2013 - 18:41
Geen ssw zoals bij de vorige winter. Een zachte aanwijzing dat de situatie niet meteen erg gunstig is voor een goede winter. Als ik het verhaal goed heb begrepen.
Er zijn nog genoeg andere factoren die kunnen zorgen voor kou in de winter zoals ik het lees op de site:Er is een verband tussen het optreden van een SSW, de fase waarin de QBO zich bevindt (oost of west) en de activiteit van de zon. Hoe hoger een stip in het plaatje staat, deste groter is de kans dat er die winter een SSW is opgetreden. De onderste lijn laat van links naar rechts de Solar Flux zien, een maat voor de activiteit van de zon. Hoe verder je naar rechts zit, hoe groter de activiteit van de zon op dat moment in de winter was. Het linkervak is voor de QBO-oost, het rechter voor de QBO-west. Duidelijk te zien is dat je voor het optreden van een SSW in een QBO-west, zoals de komende winter, een grote activiteit van de zon nodig hebt. Die is er nu niet. Dus zal het fenomeen dat ons de afgelopen twee jaar winterweer bracht, er de komende winter hoogstwaarschijnlijk niet zijn. Wat overigens niet wil zeggen dat het geen koude winter kan worden. Er zijn nog heel wat andere indices actief die ook hun invloed hebben. Bron: Labitzke & Kunze. http://www.weer.nl/typo3temp/pics/6621e33168.jpg

winter

Laatste dagen daalt de trend van de modellen steeds meer. Waar men eerst middagtemperaturen berekende van +-12 graden is dat nou nog maar 10 graden gemiddeld.
Een 3-tal leden komt zelfs over 2 weken met middagtemperaturen van 3 graden. Krijgen de Britten die een zeer koude november verwacht hadden dan toch gelijk? ( in het noorden zouden de temperaturen in de 1ste week van november constant onder de 10 graden kunnen blijven) GFS gaat trouwens mee met de ECMWF.


Weerfreak 1337

Citaat van: winter op vr 25 okt 2013 - 08:54
Laatste dagen daalt de trend van de modellen steeds meer. Waar men eerst middagtemperaturen berekende van +-12 graden is dat nou nog maar 10 graden gemiddeld.
Een 3-tal leden komt zelfs over 2 weken met middagtemperaturen van 3 graden. Krijgen de Britten die een zeer koude november verwacht hadden dan toch gelijk? ( in het noorden zouden de temperaturen in de 1ste week van november constant onder de 10 graden kunnen blijven) GFS gaat trouwens mee met de ECMWF.


Ik snap dat je doelt op: ja de kans is er.
Maar wees realistisch dat de kans met 3 leden overeenkomt met een kans van 6% op dat enkele graadje vorst.
Die eerste vorst, die komt wel in november. Winter in november? Nee, voorlopig niet.
De eerste prikjes verwacht ik zelf pas eind november, denk dan aan wat natte sneeuw/hagelbuien. De eerste vorst op normale waarnemingshoogte kan plotseling gebeuren bij een heldere nacht met weinig wind, die zomaar al over 5 dagen kan zijn. Vaak zijn zulke nachten pas een paar dagen van tevoren te zien op de kaarten. :)
Al met al is nu wel duidelijk dat we echt richting de koude periode van het jaar gaan, maximumtemperaturen gaan echt een stap naar benden, zo rond 10 graden of zelfs iets daaronder.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

\
Citaat van: Weerfreak op vr 25 okt 2013 - 12:51
TEkst

Misschien de eerste vorst toch nog in eind oktober! Temperatuur daalt tot dicht tot het vriespunt in de nacht van 30 na 31 en 31 na 1.
Dus net wel net niet ligt net aan de omstandigheden.
Best veel leden komen overdag nog niet eens meer met temperaturen boven de 10 graden.
In het noorden misschien net 7/8 graden brrr begint toch al koud te worden.

petje

loopt op het eind oktober!!

dus jan we kunnen jouw winter verwachting vlug verwachten neem ik aan...
ben benieuwd

theowl999999

It is coming. Just a bit of patient  ;D
( From http://www.sneeuwhoogte.nl)


gilleeesss

Citaat van: theowl999999 op ma 28 okt 2013 - 10:59
It is coming. Just a bit of patient  ;D
( From http://www.sneeuwhoogte.nl)

eindelijk nog eens iets dergelijks gepost! :d de kaarten waren tijdje weg, maaar zo'n kaartjes zie ik graag! laten we hopen dat ze verder onntwikkelen :)

winter

Eerste serieuze winterprik volgens ECMWF rond eind volgende week nog lange termijn maar toch redelijke kans op slagen.
Veel leden komen met temperaturen van 6 a 7 graden en in de nacht tegen het vriespunt aan dus misschien ook de eerste (natte) sneeuwbuien.
Bij de GFS is er meer spreiding. Helft van de leden voor middagtemperatuur van rond de 8 graden en de andere helft 12 graden.
Maar toch het lijkt erop dat de eerste winterprik eraan komt rond mid-November.

Ijsbloem

rond eind volgende  week al weer half november?
Telt een dag bij jou twee dagen ? :D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

winter

Nee, maar als je goed kijkt is het eind volgende week al 10 november dat noem ik wel ongeveer begin van mid november of heb ik het mis?
November 30 dagen
begin: eerste 10 dagen mid: volgende 10 en eind laatste 10 dagen Lijkt mij het logisch.
Daarnaast zeg ik ook rond mid-november en heb ik niet gezegd aan het einde van volgende week lees maar is goed door :P
citaat: "Maar toch het lijkt erop dat de eerste winterprik eraan komt rond mid-November".
Dit is wat ik denk ik zeg dat eind van volgende week grote kans heeft maar rond mid-November verwacht ik toch zeker de 1ste serieuze winterprik

Ijsbloem

Putto verwacht ook zachte winter.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Weerfreak 1337

Vrij normaal voor november, de eerste natte sneeuw en de eerste vorst. ;)
Hoe de winter gaat verlopen weet niemand ;) Ook die kwal niet.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marc.S

Citaat van: Ijsbloem op ma 28 okt 2013 - 19:13
Putto verwacht ook zachte winter.
Putto voorspelde vorig jaar ook al een sneeuwrijke december wat ook nog wel mee viel.. dus hij zat er toen naast ;)

tonnixx

Die M.P. is een vreemde vogel is en je kunt met zijn veel te uitgebreide kletspraat alle kanten op. Niettemin heb ik hem in de "befaamde winterprognose' horen zeggen dat hij het boude statement maakt dat het komende winter de koudste winter van deze eeuw (tot nu toe) wordt.

SniperEye

Voor degenen die al wat langer meelopen weten het al, die meneer Putto vooral niet geloven. Mijn advies: ga af op eigen waarnemingen a.d.h.v. kaarten van de vele modellen die er zijn GFS, ECMWF, WRF, UKMO, GEM en bij kort termijn veelal HIRLAM.

Powered by EzPortal