Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253714 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: TaL op wo 16 okt 2013 - 15:47
Kortom, een verwachting die inderdaad met beide voeten op de grond blijft. Het kan vriezen of het kan dooien, eindelijk eens een verwachting die niet roeptoetert dat het veel te koud wordt.

Interessant stukje in ieder geval.  8)

Hmm ja intresant is het wel. Maar Jan zit al vaak juist met z'n verwachtingen! (en hij baseert het hierop?:( ) effe slikken wel. Maar vorig jaar zaten ze er toch ook redelijk naast?? het stuk dat te warm zou verlopen, verliep kouder? maargoed, ik had gehoopt dat dit ook een te koude ging weergeven.

Ikzelf denk toch dat we een goeie winter voor de winterliefhebbers gaan hebben. Puur op m'n gevoel, maar dat hoog bij groenland/ijsland zit er toch al een tijdje, en ik denk dat die de hoofdrol gaat spelen(basis) van deze winter. Wat we meerdere winters NIET hadden.

Het blijft afwachten :)
Ik verlang toch wel naar Jan' z'n voorspelling :D

Jan van Ooijen

Citaat van: gilleeesss op wo 16 okt 2013 - 16:09
Hmm ja intresant is het wel. Maar Jan zit al vaak juist met z'n verwachtingen! (en hij baseert het hierop?:( ) effe slikken wel. Maar vorig jaar zaten ze er toch ook redelijk naast?? het stuk dat te warm zou verlopen, verliep kouder? maargoed, ik had gehoopt dat dit ook een te koude ging weergeven.

Ikzelf denk toch dat we een goeie winter voor de winterliefhebbers gaan hebben. Puur op m'n gevoel, maar dat hoog bij groenland/ijsland zit er toch al een tijdje, en ik denk dat die de hoofdrol gaat spelen(basis) van deze winter. Wat we meerdere winters NIET hadden.

Het blijft afwachten :)
Ik verlang toch wel naar Jan' z'n voorspelling :D

Baseer het mede hierop ja echter ik ga gewoon mijn eigen weg en neem alles mee. Daarom blijf ik ook nog stug volhouden aan een winter die over het algemeen gezien te koud gaat verlopen (tot 1 graad)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 16 okt 2013 - 15:10
Even met beide benen op de grond...

Persoonlijk blijf ik bij mijn standpunt dat we een koudere winter krijgen, tot één graad te koud.


©Topshelf Meteo

Dat was het enige dat we wilden horen  ;)

TaL

Citaat van: jorentje1997 op wo 16 okt 2013 - 16:15
Dat was het enige dat we wilden horen  ;)

WILLEN horen, haha daar zeg je het :) Helaas komt dat soms bedrogen uit ;)

Overigens ook een interessant stukje

http://www.accuweather.com/en/weather-blogs/anderson/updated-computer-model-forecast-through-february-2014/17586203

Geen enkele maand lijkt te koud te verlopen in Noord-Oost-Canada dus koude luchtbellen zullen veel moeizamer in de Noordelijke Atlantische Oceaan knallen met minder westenwinden tot gevolg .:)

Een minpuntje, het is wel al van september
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Pascal Soomers

Ik denk altijd maar zo.... We zien wel wat de winter van 2013-2014 gaat doen.
Regelmatig zien we ieder seizoen 100e verwachtingen terugkomen, maar bijna geen enkele heeft het uiteindelijk bij het rechte eind..
Zo werd er in maart/april 2013 ook geschreeuwd dat het de koudste/natste zomer in 200 jaar zou worden.
Wat hebben we daarvan gemerkt? Het tegenovergestelde ;).

Gewoon afwachten en genieten van het weer wat je iedere dag hebt. It's the only weather you've got.
When a supercell arrives, you must be prepared.

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 16 okt 2013 - 16:14
Baseer het mede hierop ja echter ik ga gewoon mijn eigen weg en neem alles mee. Daarom blijf ik ook nog stug volhouden aan een winter die over het algemeen gezien te koud gaat verlopen (tot 1 graad)

Oke ik ben bnieuwd, ik volg het nu ook al wat, en wil zelf m'n eigen verwachtingetje gaan maken. Maar denkd at ik er nog iets te amateur voor ben :$ .

& TaL
We hoeven niet altijd die bellen te krijgen(correct me if i'm wrong) om een 'koudere' winter te krijgen?? Een te koude winter meent dan ook niet dat we hele tijd onder 5graden blijven he? & een mooie NO-O stroming ofzo (met koude vanuit scandinavie en rusland - stralingskoude kan toch ook genoeg zijn. Maar we zien wel.

SniperEye

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 16 okt 2013 - 15:43
Klopt, ben hem met tussen poses aan het bewerken ;)

En ik maar denken dat ik seniel aan het worden ben ;)

TaL

Citaat van: gilleeesss op wo 16 okt 2013 - 16:31
Oke ik ben bnieuwd, ik volg het nu ook al wat, en wil zelf m'n eigen verwachtingetje gaan maken. Maar denkd at ik er nog iets te amateur voor ben :$ .

& TaL
We hoeven niet altijd die bellen te krijgen(correct me if i'm wrong) om een 'koudere' winter te krijgen?? Een te koude winter meent dan ook niet dat we hele tijd onder 5graden blijven he? & een mooie NO-O stroming ofzo (met koude vanuit scandinavie en rusland - stralingskoude kan toch ook genoeg zijn. Maar we zien wel.

I will correct you if you are wrong haha :D Die koude luchtbellen vanuit Canada zien we liever gaan dan komen want als die er zijn vergroot de depressie activiteit boven de oceaan en waaien hier overheersende westenwinden :) Dus als het daar warmer is is die kans kleiner, we hoeven dus zeker niet van die bellen te krijgen , we hoeven er juist geen te krijgen :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

gilleeesss

Citaat van: TaL op wo 16 okt 2013 - 17:03
I will correct you if you are wrong haha :D Die koude luchtbellen vanuit Canada zien we liever gaan dan komen want als die er zijn vergroot de depressie activiteit boven de oceaan en waaien hier overheersende westenwinden :) Dus als het daar warmer is is die kans kleiner, we hoeven dus zeker niet van die bellen te krijgen , we hoeven er juist geen te krijgen :)

oowja ik zie het, had mislezen :$ sorry! :d ik dacht dat je het een minpuntje noemde. En ja idd die bellen leveren een west circulatie.

winter

Opvallend op metociel de CFSv2 constant in ongeveer elke prognose dat de winter in Canada of tenminste het gedeelte ten westen van Groenland veel te warm gaat verlopen!
En toch al een flink aantal prognoses gezien die met veel te koude winter komt in groot gedeelte van Rusland tm west europa.
Met een aantal prognoses met een normale winter in west-EU.
En een te warme winter nauwelijks!

Wel is de winter in februari in ongeveer alle prognoses te koud!
Januari vaak normaal.
Met december dan een spreiding 1 a 2 graden te warm of 1 a 2 graden te koud.

Romigo

Mijn winterverwachting voor deze winter is: ik bekijk het wel van dag tot dag...  ;)  :P

jonkheer

Over het algemeen kent een Nederlandse winter een wat warmere periode en een koudere periode. Van deze koude periode moeten we het echte winterweer hebben. De rest van de dagen zit er tussen in.

Ik denk niet dat de winter 2013-2014 daar veel van af zal wijken. Het hangt er alleen van af hoe lang dze koude periode duurt en/of het ook versnipperd. Weekje winterweer en dan weekje zachter weer.

Winters a la Canada of Lapland zie ik nog niet 1-2-3- gebeuren. Maar vaak is dat wel wat mensen voor ogen hebben.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: ron12 op do 17 okt 2013 - 13:59
Dit al gelezen http://www.thisisnorthdevon.co.uk/Met-Office-blasts-weather-reports-8220-worst/story-19934266-detail/story.html#axzz2ht8ka6oWKomende lange winter verwachtingen zijn glazen bol verwachtingen,aldus de britse weerdienst  :-\

Dit gaat hier niet anders hoor met de gevestigde weerdiensten, let maar eens op of google er maar eens op en je zult zien hoe ze er tegen in gaan ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Lol,allemaal voorpret,gewoon lekker de boel bekijken wie er gelijk heeft,in April weten we meer ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marc.S

Is er al een goede onderbouwde verwachting over de maand december en wat de poolwervel gaat doen deze winter wanneer de opwarming zal plaats vinden? ::)

TaL

Dit komt ervan als de meesten de koudste oplossingen posten, GFS straft het af , best dat het nog maar oktober is en vrij lange termijn ;D

Ps: zo'n WC in de herfst is alleen maar interessant :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Ijsbloem

 :-X Als aanloop naar een winter a-la 2007.
Nu krijg ik waarschijnlijk op zijn minst .. EEn reaktie.. :-X
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

jorentje1997

Citaat van: Ijsbloem op vr 18 okt 2013 - 22:33
:-X Als aanloop naar een winter a-la 2007.
Nu krijg ik waarschijnlijk op zijn minst .. EEn reaktie.. :-X

Inderdaad, omdat reactie met een 'c' is :)

Laten we gewoon afwachten in de plaats van nu al de winter af te schrijven we zijn nog herfst dus laten we er van genieten ;)

ron12

2007 was een warme winter  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal