Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253692 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

winter

Hahaha woohw geweldige winterkaarten met temperaturen ver onder normaal. Op deze site elke 6 uur de nieuwste maandvoorspellingen.
( weet niet of dat zeker klopt, maar stond bij zo'n andere engelse site). Het gaat wel over temperaturen ten opzichte van normaal!
Dat betekent in januari elfstedentoch! haha
http://www.meteociel.fr/modeles/cfsme_cartes.php?ech=2&mode=8&carte=0&run=10

ron12

Kijk eens op die site naar de temperatuur op 2 meter hoogte,zie ik heel wat anders.Of kijk ik verkeerd.volgens mij zie ik gewoon normaal tot iets te warm winterweer  :-\
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter

RON12
Daar heb je gelijk in daar staat voor januari nauwelijks afwijking in de temperatuur.
Maar dat is dan ook de nieuwe run :P van 18 uur.

Maar het klopt bij de site waar ik de link vond stond al dat er werkelijk tussen elke run grote verschillen zitten.
Dus we moeten echt weken achter elkaar redelijk hetzelfde zien en dan nog is het weer niet zeker :P

Jasneker

Je kan jezelf wel gek maken met die kaarten, maar het is nog veel te ver weg.
Vanaf December zullen we wel zien wat het word ;)

SniperEye

Citaat van: Marsel op zo 13 okt 2013 - 14:45
Of je trekt gewoon een extra trui en een paar pantoffels aan ;). Stoken doe ik pas als we voor enige tijd richting ijsdagen gaan. Verbaasd me hoe snel men tegenwoordig, uiteraard afhankelijk van het type woning, de boel opstookt. Lekker hoor die inpandige microklimaatjes met dagelijks tenminste 20gr, maar o zo ongezond.

We zijn met z'n allen toch ook helemaal niks meer gewend ;D.

Opmerkelijk, ik heb in de winter de verwarming vaker op 19 graden staan omdat het juist te warm wordt binnen. Verwarming moet behoorlijk opwarmen om standaardtemperatuur van 20 graden te bereiken. Ding pompt dus in feite constant heet water rond. Gevoelstemperatuur daardoor vaak hoger, mede veroorzaakt door het temperatuursverschil.

Marsel

Citaat van: SniperEye op ma 14 okt 2013 - 10:47
Opmerkelijk, ik heb in de winter de verwarming vaker op 19 graden staan omdat het juist te warm wordt binnen. Verwarming moet behoorlijk opwarmen om standaardtemperatuur van 20 graden te bereiken. Ding pompt dus in feite constant heet water rond. Gevoelstemperatuur daardoor vaak hoger, mede veroorzaakt door het temperatuursverschil.
Ach ja, ondanks dat ik (net als jij overigens  :D) een 'warmbloedig'  individu ben heb ik een grote hekel aan de kunstmatige warmte van de verwarming. Een middagje de winterzon in huis doet het een stuk beter.
Precies wat je zegt, het moet inderdaad niet te warm worden. Immers het is buiten al koud en dus voelt 16 graden al snel warm aan als je naar binnen loopt. In huis hoort het in principe fris te zijn, zeker in de slaapvertrekken.
Dat laatste is het enige nadeel van zomer in Nederland: onze huizen zijn gebouwd om warmte binnen te houden. Dat kost me tijdens de warmste periodes heel wat uurtjes nachtrust. Maar het lange daglicht, de heerlijke geur van de natuur, de onweersbuien en de warmte onder de zinderende zomerzon maken dit meer dan goed :).

winter

Wel leuk dat de run van 6 Z weer zeer koude december, januari en februari laat zien!!!!!!
Dat is de ideale winter met gemiddelde temperatuur van die 3 maanden onder nul. Kijk dat kan je redelijk met een horrorwinter vergelijken als er ook nog af en toe een pak van 10 cm sneeuw valt.
Ga proberen elke update hier op te zetten leuk om te kijken of er een patroon in komt. Maar nu al 3 runs gezien met gemiddelde een te koude winter :P

Jumanji

Citaat van: winter op zo 13 okt 2013 - 21:43
Hahaha woohw geweldige winterkaarten met temperaturen ver onder normaal. Op deze site elke 6 uur de nieuwste maandvoorspellingen.
( weet niet of dat zeker klopt, maar stond bij zo'n andere engelse site). Het gaat wel over temperaturen ten opzichte van normaal!
Dat betekent in januari elfstedentoch! haha

Je zult maar in Litouwen wonen en zo'n voorspellings kaart zien !!!!  :-X
Ik dus.

gilleeesss

Citaat van: winter op ma 14 okt 2013 - 12:00
Wel leuk dat de run van 6 Z weer zeer koude december, januari en februari laat zien!!!!!!
Dat is de ideale winter met gemiddelde temperatuur van die 3 maanden onder nul. Kijk dat kan je redelijk met een horrorwinter vergelijken als er ook nog af en toe een pak van 10 cm sneeuw valt.
Ga proberen elke update hier op te zetten leuk om te kijken of er een patroon in komt. Maar nu al 3 runs gezien met gemiddelde een te koude winter :P

ja die 6z run van CFS is wel 'n beest voor de winter :)

JPP78

Citaat van: gilleeesss op ma 14 okt 2013 - 13:13
ja die 6z run van CFS is wel 'n beest voor de winter :)

en vandaag weer niet, nov iets te warm, dec en jan normaal en febr mrt iets te koud...

ben benieuwd naar de trend van dit model
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

gilleeesss

Citaat van: JPP78 op di 15 okt 2013 - 11:01
en vandaag weer niet, nov iets te warm, dec en jan normaal en febr mrt iets te koud...

ben benieuwd naar de trend van dit model

Btw hoe zet je afbeeldingen hier zonder dat ze mee veranderen met de run's?? als ik bij bijlagen doe kan ik enkel dat ze in bijlagen staan, dus niet tekst - afbeelding en er weer tekst onder?? zou leuk zijn als ik dat te weten kwam :) alvast bdankt

En JPP78 dit 'pas goed op wat ik zeg' LIJKT mij toch een trend van januarie 2014 - een hogedruk gebied nabij groenland/ijsland (wat ik verwacht voor grote deel van de winter, hogedrukgebied bij groenland/ijsland & (scandinavie)


TaL

Citaat van: gilleeesss op di 15 okt 2013 - 13:23
Btw hoe zet je afbeeldingen hier zonder dat ze mee veranderen met de run's?? als ik bij bijlagen doe kan ik enkel dat ze in bijlagen staan, dus niet tekst - afbeelding en er weer tekst onder?? zou leuk zijn als ik dat te weten kwam :) alvast bdankt


Printscreen en dan bijsnijden ;) Maar kijk wel eerst of je dat wel mag doen ivm copyright en dergelijke. Meestal heeft het een reden dat je ze niet kan opslaan :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Even met beide benen op de grond...

Telkens krijgen we hier de mooiste kaarten te zien, maar wat ik vandaag binnen kreeg schrok ik wel even van. Waar ik de afgelopen jaren mijn verwachting op baseer komt nu met wat minder leuk nieuws voor de winterliefhebber. Hieronder een stukje tekst uit hun verwachting.

Het weermodel CFSv2 en ECMWF laten telkens geen significante afwijkingen zien in de verwachte temperatuur. Beide modellen houden voet bij stuk en lopen zeer uiteen. Dit geeft aan dat de ensembleleden sterk verschillen en tonen minder clustering dan gebruikelijk rond een bepaalde oplossing. Er zijn bepaalde gelijkenissen tussen de prognoses, maar hierdoor is het vertrouwen is relatief laag. Echter tonen beide modellen wel aan dat in de maand januari tussen Schotland en Noorwegen de temperaturen kouder dan normaal zullen zijn, ook hiervoor geldt (en dan met name het CFSv2 model) dat de signalen erg zwak zijn. Het ECMWF laat telkens de koude terugkomen in de berekeningen, de ene keer wat sterker dan de andere keer. Ook toont het Europees weermodel flinke kou aan in het Oostelijk deel van Europa en het zuidwestelijk deel van Rusland, vooral in de maanden januari en februari. Daarnaast is ook uit de recente ECMWF duidelijk dat het westelijk deel van de Middellandse Zee te maken gaat krijgen met temperaturen die boven normaal liggen.


Temperatuur voor de maanden dec-feb, gewoon normaal

De optimale combinatie van de twee modellen geeft aan dat de meest waarschijnlijke uitkomst gewoon normaal zullen zijn en dat we in Nederland niet te maken gaan krijgen met de koudste winter in 100 jaar enz enz... zoals al diverse keren in de media geweest is.

Het ander weermodel wat ook is meegenomen is het Multi-Model model. Deze is voor een winterliefhebber helemaal droevig te noemen. De belangrijkste verandering in de Multi-Model is toch wel de temperatuurverwachting van december tot en met februari. Dit model geeft op grote schaal aan dat de Middellandse Zee, zuidoost-Europa (van Oostenrijk naar de Balkan) te warm gaat verlopen. Maar...... een klein positief puntje voor ons..... Het CFSv2 en ECMWF model zijn het met elkaar oneens over de maand januari en februari echter het Multi-Model gaat voor het noordwestelijk deel van Europa voor koudere maanden dan Normaal.


Neerslag voor de maanden dec-feb, boven normaal

Zoals ook al eerder en terecht opgemerkt in dit topic is het en blijft het een lange termijn verwachting. Dit staat nog in de kinderschoenen en moet je er zeker niet op vastpinnen. Zo ook niet op deze verwachting want vorig jaar schreven ze ook dat het een warmere winter dan normaal zou gaan worden (zie hier afbeelding) en we weten allemaal hoe dat is verlopen. Persoonlijk blijf ik bij mijn standpunt dat we een koudere winter krijgen, tot één graad te koud.


©Topshelf Meteo
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

tonnixx

Dan moet je dit jaar je verwachting gewoon ergens anders op baseren! :D

TaL

Citaat van: tonnixx op wo 16 okt 2013 - 15:27
Dan moet je dit jaar je verwachting gewoon ergens anders op baseren! :D

Helemaal niet, minder leuke verwachtingen zijn ook aan de ene kant leuk om mee te nemen, wat het ook mag zijn, ik blijf benieuwd !  ;D

Mijn persoonlijk gevoel (waar je niets mee zal zijn uiteraard) zegt: december te koud om 2013 in glorie af te sluiten maar dan vanaf 2014 back in town en warmer ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

SniperEye

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 16 okt 2013 - 15:10
Even met beide benen op de grond...

Telkens krijgen we hier de mooiste kaarten te zien, maar wat ik vandaag binnen kreeg schrok ik wel even van. Waar ik de afgelopen jaren mijn verwachting op baseer komt nu met wat minder leuk nieuws voor de winterliefhebber.
Hieronder een stukje tekst uit hun verwachting.

Het weermodel CFSv2 en ECMWF laten telkens geen significante afwijkingen zien in de verwachte temperatuur. Beide modellen houden voet bij stuk en lopen zeer uiteen. Dit geeft aan dat de ensembleleden sterk verschillen en tonen minder clustering dan gebruikelijk rond een bepaalde oplossing. Er zijn bepaalde gelijkenissen tussen de prognoses, maar hierdoor is het vertrouwen is relatief laag. Echter tonen beide modellen wel aan dat in de maand januari tussen Schotland en Noorwegen de temperaturen kouder dan normaal zullen zijn, ook hiervoor geldt (en dan met name het CFSv2 model) dat de signalen erg zwak zijn. Het ECMWF laat telkens de koude terugkomen in de berekeningen, de ene keer wat sterker dan de andere keer. Ook toont het Europees weermodel flinke kou aan in het Oostelijk deel van Europa en het zuidwestelijk deel van Rusland, vooral in de maanden januari en februari. Daarnaast is ook uit de recente ECMWF duidelijk dat het westelijk deel van de Middellandse Zee te maken gaat krijgen met temperaturen die boven normaal liggen.

De optimale combinatie van de twee modellen geeft aan dat de meest waarschijnlijke uitkomst gewoon normaal zullen zijn en dat we in Nederland niet te maken gaan krijgen met de koudste winter in 100 jaar enz enz... zoals al diverse keren in de media geweest is.

LOL, ik zie alleen de schuine tekst van je post. Nu ik op quote klik zie ik meer....

EDIT: en nu zie ik wel alles... vreemd  :o

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op wo 16 okt 2013 - 15:39
LOL, ik zie alleen de schuine tekst van je post. Nu ik op quote klik zie ik meer....

EDIT: en nu zie ik wel alles... vreemd  :o

Klopt, ben hem met tussen poses aan het bewerken ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 16 okt 2013 - 15:10
Even met beide benen op de grond...

Telkens krijgen we hier de mooiste kaarten te zien, maar wat ik vandaag binnen kreeg schrok ik wel even van. Waar ik de afgelopen jaren mijn verwachting op baseer komt nu met wat minder leuk nieuws voor de winterliefhebber. Hieronder een stukje tekst uit hun verwachting.

Het weermodel CFSv2 en ECMWF laten telkens geen significante afwijkingen zien in de verwachte temperatuur. Beide modellen houden voet bij stuk en lopen zeer uiteen. Dit geeft aan dat de ensembleleden sterk verschillen en tonen minder clustering dan gebruikelijk rond een bepaalde oplossing. Er zijn bepaalde gelijkenissen tussen de prognoses, maar hierdoor is het vertrouwen is relatief laag. Echter tonen beide modellen wel aan dat in de maand januari tussen Schotland en Noorwegen de temperaturen kouder dan normaal zullen zijn, ook hiervoor geldt (en dan met name het CFSv2 model) dat de signalen erg zwak zijn. Het ECMWF laat telkens de koude terugkomen in de berekeningen, de ene keer wat sterker dan de andere keer. Ook toont het Europees weermodel flinke kou aan in het Oostelijk deel van Europa en het zuidwestelijk deel van Rusland, vooral in de maanden januari en februari. Daarnaast is ook uit de recente ECMWF duidelijk dat het westelijk deel van de Middellandse Zee te maken gaat krijgen met temperaturen die boven normaal liggen.

De optimale combinatie van de twee modellen geeft aan dat de meest waarschijnlijke uitkomst gewoon normaal zullen zijn en dat we in Nederland niet te maken gaan krijgen met de koudste winter in 100 jaar enz enz... zoals al diverse keren in de media geweest is.

Het ander weermodel wat ook is meegenomen is het Multi-Model model. Deze is voor een winterliefhebber helemaal droevig te noemen. De belangrijkste verandering in de Multi-Model is toch wel de temperatuurverwachting van december tot en met februari. Dit model geeft op grote schaal aan dat de Middellandse Zee, zuidoost-Europa (van Oostenrijk naar de Balkan) te warm gaat verlopen. Maar...... een klein positief puntje voor ons..... Het CFSv2 en ECMWF model zijn het met elkaar oneens over de maand januari en februari echter het Multi-Model gaat voor het noordwestelijk deel van Europa voor koudere maanden dan Normaal.

Ieder model maakt wel eens fouten  ;D Ik blijf hopen op een sneeuw-wintertje.

TaL

Kortom, een verwachting die inderdaad met beide voeten op de grond blijft. Het kan vriezen of het kan dooien, eindelijk eens een verwachting die niet roeptoetert dat het veel te koud wordt.

Interessant stukje in ieder geval.  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op wo 16 okt 2013 - 15:32
Helemaal niet, minder leuke verwachtingen zijn ook aan de ene kant leuk om mee te nemen, wat het ook mag zijn, ik blijf benieuwd !  ;D

Mijn persoonlijk gevoel (waar je niets mee zal zijn uiteraard) zegt: december te koud om 2013 in glorie af te sluiten maar dan vanaf 2014 back in town en warmer ;)

Mijn verwachting is als volgt,
Eind oktober een opleving in de temperatuur, de laatste van dit jaar.
November word normaal qua neerslag en normaal qua temperatuur, eerste nachtvorst mogen we verwelkomen.
Begin december start zacht en nat, terwijl de tweede helft de winter toe slaat. Ik verwacht weer (veel) sneeuw en matige kou.
In januari zet het koude weer voort met regelmatig sneeuw of sneeuwbuien, om in februari over te gaan naar droog en normaal, tot iets te zacht winterweer. Waarom denk ik weer veel sneeuw? Omdat ik denk dat het patroon wat zich al twee jaar nestelt, het meridionale stromingspatroon, zich voort zal zetten. Noordenwinden brengen veel sneeuwbuien over zee mee naar Nederland.
Overheersende westenwinden zoals we die kenden zijn nog steeds niet aan de orde. Ja, twee á drie weken, maar dat noem ik nou niet bepaald een echte WC zoals we die bijvoorbeeld normaal in de winter kennen met minimaal 5-6 weken achtereen regen en zacht weer. Wat overheerste de laatste tijd waren vooral de noorden en zuidenwinden. Kijk naar het voorjaar, we zaten 3 maanden lang opgescheept met die verschrikkelijke noordenwind waardoor de lente zeer koud is verlopen. Daarna hebben we twee maanden mogen profiteren van oosten tot zuidenwinden met veel zon en warmte. We zitten nu in een tussenfase, zuiden tot zuidwestenwinden, veel regen en soms flink wat wind. Ik verwacht dat we de komende periode terug gaan naar overheersende zuiden tot zuidoostenwinden met zacht en onstabiel weer.
Nu moet ik wel zeggen, als de meridionale stromingspatronen er zijn, moeten de drukgebieden wel op de juiste plek komen te liggen. Ik praat over mogelijk veel sneeuw etcetera, maar daar bedoel ik eigenlijk mee: Als de drukgebieden op de juiste plek komen te liggen, komen wij in de vuurlinie van arctische luchtmassa's over zee te liggen. Liggen de blokkades verkeerd, kan er zomaar een dikke zuidenwind opsteken met flink zacht weer.

Natuurlijk zal iedereen zeggen, je baseert je verwachting op een patroon, (zoiets als, koude lente = warme zomer, en andersom) maar dit is wat mij de laatste tijd flink opvalt. > periodes van afwijkende windrichtingen dan normaal in NL, tussenperiode, en opnieuw de afwijkende windrichtingen.
Ik denk ook dat we deze winter daarom zowel periodes gaan kennen van (flink) zacht weer en (flink) koud weer.

Niet iedereen zal het een meteorologisch correcte verwachting vinden, maar ik ben er van overtuigd dat dit een zeer wisselende winter word, die zich van twee kanten laat zien. Kijken wat er van terecht komt, is altijd leuk. :)
Ik ben zeer benieuwd. :)

Groeten, Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal