Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253704 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: jorentje1997 op wo 09 okt 2013 - 21:30
Helemaal gelijk, iedere voorspelling mogen we wat aandacht geven en het is niet omdat ''wij'' misschien meer van de strenge winters houden dat de voorspellingen voor een zachte winter fout zijn.

Maar waar ik het meest naar uitkijk, Jan zijn voorspelling (hint)  ;D

ik denk dat die binne paar dagen komt :) ergens gelezen

winter

klopt de meeste mensen hopen een strenge winter en ik natuurlijk ook het is toch geweldig als we winters zoals in de VS hebben met weken achter elkaar vorst en sneeuw veel sneeuw!


Tyshane

Citaat van: Ijsbloem op wo 09 okt 2013 - 20:46
:) Gileees.
Ik wil voor niemand de voorpret wegnemen maar ik haal mijn informatie
namelijk uit betrouwbaarder bron.
Met dat Televaaggehalte van de laatste jaren voor wat betreft Winterverwachtingen
ga ik niet in mee . Geen Wintervoorpret voor mij voor wat dit najaar betreft.


oh ja de link nog ff.
Dit is op de site van weerstion Losser,
scroll met de tekst mee dan kom je vanzelf op de link.

Ik vind het niet zo 'schokkend' die kaartjes met anomalies, qua zacht en zeer nat, zo zie ik ze vaker. Die kaartjes worden steeds weer opnieuw geplot en geven dan weer andere waarden. Een enkele set kaarten zegt derhalve weinig over een winter die nog moet komen.

ron12

Russische beer begint te echt ontwaken,Zo te zien  ;D http://nl.weather-forecast.com/maps/Russia geheel Rusland tot aan de Poolse grens vorst!!!!!!vanaf 18 oktober.  ;) ga naar geavanceerde kaarten, dan huidige temperatuur new of vorst niveau
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter

Jammer dat Nederland nooit zulke sneeuwgebied krijgt net als het vandaag regent op dit moment.
Dan zou er in Zeeland zeker op z'n minst 30 cm sneeuw vallen!
Momenteel heeft is er al meer dan 20 mm regen gevallen in het het grootste gedeelte van Zeeland gevallen terwijl er nu nog een zware regengebied overtrekt is dus ongeveer een halve meter sneeuw.
Waarom hebben we eigenlijk niet tot nauwelijks zulke grote storingen met sneeuw net als vandaag?

winter

In de run van het europese model op weerplaza van s'morgens is duidelijk een spreiding te zien in de temperatuur.
Alleen zeker dat het tot 17 oktober veel kouder dan normaal blijft met temperaturen van 11 a 12 graden overdag en s'nachts 4 a 5 graden vast wel een keer vorst hopelijk en grondvorst lijkt me toch een aanzienlijke kans.

Temperatuur ligt toch zo wel overdag als in de nacht zo'n 2,5 graden dan normaal!

gilleeesss

Citaat van: winter op do 10 okt 2013 - 21:18
Jammer dat Nederland nooit zulke sneeuwgebied krijgt net als het vandaag regent op dit moment.
Dan zou er in Zeeland zeker op z'n minst 30 cm sneeuw vallen!
Momenteel heeft is er al meer dan 20 mm regen gevallen in het het grootste gedeelte van Zeeland gevallen terwijl er nu nog een zware regengebied overtrekt is dus ongeveer een halve meter sneeuw.
Waarom hebben we eigenlijk niet tot nauwelijks zulke grote storingen met sneeuw net als vandaag?

ja vind ik ook xd hier al 45l/m² gevallen.. En word nog eens zoveel verwacht tegen dinsdag.

jones

Citaat van: winter op do 10 okt 2013 - 21:18
Jammer dat Nederland nooit zulke sneeuwgebied krijgt net als het vandaag regent op dit moment.
Dan zou er in Zeeland zeker op z'n minst 30 cm sneeuw vallen!
Momenteel heeft is er al meer dan 20 mm regen gevallen in het het grootste gedeelte van Zeeland gevallen terwijl er nu nog een zware regengebied overtrekt is dus ongeveer een halve meter sneeuw.
Waarom hebben we eigenlijk niet tot nauwelijks zulke grote storingen met sneeuw net als vandaag?
Koude lucht kan minder vocht bevatten daarom valt er ook minder neerslag uit :P daarnaast komt nog eens dat vaak als er 's winters veel neerslag valt dat dat komt door een lagedrukgebied nabij UK zodat via een ZW-stroming zachte lucht met daarin storingen wordt aangevoerd zodat de neerslag als gewone regen valt. Je zou al een situatie als deze moeten hebben in de winter met een noord tot oostelijke stroming in combinatie met neerslag om sneeuw te krijgen. En ook dan moet alles op z'n plaats vallen natuurlijk (o.a. 850 hPa temps, ...)

Ijsbloem

@Winter,
In 2010 2011 en vorige wlnter viel er hier in het (noord)westen tussen 20 en 30 cm.
Zeker in 2010 en 11 bleef dit meerdere dagen liggen.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

SniperEye

Citaat van: winter op do 10 okt 2013 - 21:18
Jammer dat Nederland nooit zulke sneeuwgebied krijgt net als het vandaag regent op dit moment.
Dan zou er in Zeeland zeker op z'n minst 30 cm sneeuw vallen!
Momenteel heeft is er al meer dan 20 mm regen gevallen in het het grootste gedeelte van Zeeland gevallen terwijl er nu nog een zware regengebied overtrekt is dus ongeveer een halve meter sneeuw.
Waarom hebben we eigenlijk niet tot nauwelijks zulke grote storingen met sneeuw net als vandaag?

Ik kan me helaas niet beheersen door toch te reageren. Hetzelfde geldt voor degenen die op dit forum zeuren dat er nooit wat komt met onweer. Mijn reactie daarop is: ga er dan naar toe, pak de auto, zoek andere stormchasers om mee te rijden en rij naar Frankrijk, Duitsland of ga op chase-vakantie in de VS.

Wil je tig meter sneeuw, ga dan op wintersport in Oostenrijk of bij Johann in Zwitserland. 20+ cm in Nederland zijn excessen die zelden voorkomen en slechts tijdelijk zijn.

Tyshane

Citaat van: SniperEye op vr 11 okt 2013 - 08:36
Ik kan me helaas niet beheersen door toch te reageren. Hetzelfde geldt voor degenen die op dit forum zeuren dat er nooit wat komt met onweer. Mijn reactie daarop is: ga er dan naar toe, pak de auto, zoek andere stormchasers om mee te rijden en rij naar Frankrijk, Duitsland of ga op chase-vakantie in de VS.

Wil je tig meter sneeuw, ga dan op wintersport in Oostenrijk of bij Johann in Zwitserland. 20+ cm in Nederland zijn excessen die zelden voorkomen en slechts tijdelijk zijn.

Wat een overdreven reactie, er is er maar 1 die zeurt en dat ben jij. Hij stelt toch een heel legitieme vraag!

matroesjka-world

Citaat van: bliksems op ma 07 okt 2013 - 14:43
Jan,wanneer komt jouw voorlopige winterverwachting?

Ik wacht er ook op  :P
Het is tenslotte oktober he?  ;)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

bliksems

Citaat van: matroesjka-world op vr 11 okt 2013 - 12:56
Ik wacht er ook op  :P
Het is tenslotte oktober he?  ;)
ja,hij zei begin oktober,maar het is nu al zowat half oktober.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Citaat van: matroesjka-world op vr 11 okt 2013 - 12:56
Ik wacht er ook op  :P
Het is tenslotte oktober he?  ;)

Klopt, maar ik heb nog niet de gegevens die ik altijd heb om de verwachting te maken helaas
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ijsbloem

 8)Ik heb ze wel voor je Jan  ;) :D
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

gilleeesss

Citaat van: SniperEye op vr 11 okt 2013 - 08:36
Ik kan me helaas niet beheersen door toch te reageren. Hetzelfde geldt voor degenen die op dit forum zeuren dat er nooit wat komt met onweer. Mijn reactie daarop is: ga er dan naar toe, pak de auto, zoek andere stormchasers om mee te rijden en rij naar Frankrijk, Duitsland of ga op chase-vakantie in de VS.

Wil je tig meter sneeuw, ga dan op wintersport in Oostenrijk of bij Johann in Zwitserland. 20+ cm in Nederland zijn excessen die zelden voorkomen en slechts tijdelijk zijn.

jup, en iedereen heeft het geld en de tijd om daar naartoe te gaan :)

jorentje1997

Citaat van: SniperEye op vr 11 okt 2013 - 08:36
Ik kan me helaas niet beheersen door toch te reageren. Hetzelfde geldt voor degenen die op dit forum zeuren dat er nooit wat komt met onweer. Mijn reactie daarop is: ga er dan naar toe, pak de auto, zoek andere stormchasers om mee te rijden en rij naar Frankrijk, Duitsland of ga op chase-vakantie in de VS.

Wil je tig meter sneeuw, ga dan op wintersport in Oostenrijk of bij Johann in Zwitserland. 20+ cm in Nederland zijn excessen die zelden voorkomen en slechts tijdelijk zijn.

Ik kan me niet inhouden om hierop te reageren. Ik weet niet wat u voor werk doet? Of u nog naar school gaat? Of dat u een zeer goeie dokter heeft? Maar ik en waarschijnlijk vele andere mensen kunnen niet zomaar eens enkele dagen vakantie nemen, dus hopen we natuurlijk dat het hier sneeuwt/onweert of weet ik wat.

En waarom reageert u op zo'n vraag? De vraag van winter was zo dom nog niet en natuurlijk weten wij ook dat hier geen 2meter sneeuw zal vallen die 3maanden blijft liggen maar mogen we daarom niet hopen?

Ontopic nu:

Zaterdagochtend toch weer wat lichte vorst in de Belgische ardennen.


ron12

Langste periode dat er sneeuwdek lag in Nederland was in de winter van 62/63, maar liefst 71 dagen http://www.kennislink.nl/publicaties/weer-wat-geleerd-sneeuw
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zorba

Laten we het een beetje gezellig houden met z'n allen. Dank!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal