Herfst discussietopic 2023

Topic gezien door 52754 bezoekers
Gestart door TMCThomas, do 14 sep 2023 - 01:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Akito

Kreeg net zo'n herinnering van een oude Facebook post... daarin schreef ik op 16 oktober 2012 dat het dat weekend 20 graden zou worden. Hebben we dit jaar niet gehaald maar het had ook niet veel gescheeld  8)

Dat wou ik even kwijt vanavond  ;D

TMCThomas

Toch wel een bijzondere pluim zo, vooral de zaterdag (en de vrije val die hieraan vooraf gaat) is opvallend. Dat het nog steeds een zeer onzekere situatie is wordt wel duidelijk uit de grote spreiding. De huidige verwachting is dat zaterdag de grens tussen koude en warme lucht ergens over de Benelux komt te liggen. Op deze grens valt neerslag en afhankelijk van de precieze situatie valt deze neerslag zelfs in de vorm van natte sneeuw. Bij GFS, icon en GEM gebeurd dit boven belgië en het zuiden van het land, bij EC gebeurd dit over het (uiterste) noorden van het land en bij UKMO gebeurd dit helemaal niet omdat de grens ten noorden van Nederland blijft. Een lastige situatie om te voorspellen.




Akito

Citaat van: Armand op zo 15 okt 2023 - 16:25Oorzaak is het ontstaan van een koudeputje boven Duitsland en een naderende depressie vanuit het zuidwesten:

Hier hebben we die depressie alvast in beeld. Opname van 1u vanacht:



flyineddy

Citaat van: Akito op di 17 okt 2023 - 07:19Hier hebben we die depressie alvast in beeld. Opname van 1u vanacht:

Beste krul.  8)
Mooi om hier weer zo nu en dan satellietfoto's van jou te zien Akito.  ;D

Weet iemand trouwens wanneer het KNMI overschakelt van de CAPE pluim naar de sneeuw pluim? Is dat (pas) eind oktober? Zou wel handig zijn als wij die nu al konden inzien, maar ik kan hem nergens vinden. Hij staat in ieder geval niet op de pluim pagina van het KNMI.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

X-treme

Op weerplaza kan je de winterpluim zien, als je die bedoelt?

Daar staat de kans op vorst, sneeuw, ijsgroei enz.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

flyineddy

Citaat van: X-treme op di 17 okt 2023 - 13:31Op weerplaza kan je de winterpluim zien, als je die bedoelt?

Daar staat de kans op vorst, sneeuw, ijsgroei enz.

Bedankt, maar die bedoel ik niet. Ik bedoel gewoon de reguliere pluim (lijngrafiek) op de KNMI site, maar dan de sneeuwval variant. In de wintermaanden staat die er altijd in de plaats van de CAPE pluim.

Maar die van Weerplaza is in ieder geval wel een beetje bruikbaar.  :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Unknown-user1778

zal wel met een paar weken gebeuren. Vooralsnog is het er te warm voor.

Stephanie

Citaat van: flyineddy op di 17 okt 2023 - 12:00Beste krul.  8)
Mooi om hier weer zo nu en dan satellietfoto's van jou te zien Akito.  ;D

Weet iemand trouwens wanneer het KNMI overschakelt van de CAPE pluim naar de sneeuw pluim? Is dat (pas) eind oktober? Zou wel handig zijn als wij die nu al konden inzien, maar ik kan hem nergens vinden. Hij staat in ieder geval niet op de pluim pagina van het KNMI.

Eddy.

Volgens mij gebeurt dat met het wisselen van zomer- naar wintertijd. Dan verschijnt ook het kaartje met gevoelstemp weer op knmi.

Unknown-user1778

Aiii.. vreselijke wc pluim met veel regen. Dit is het startschot voor de herfst. Koud. Nat. Vies en donker. We gaan er weer tegenaan voor 4 mnd.

Bubba

Citaat van: dennis089 op za 16 sep 2023 - 21:40owww... geen zorgen.. die komt wel door hoor... ik verwacht zelfs dat we dit jaar een heuse horrorwinter krijgen en dan niet nattig maar met heuse kou en sneeuw. Ik voel dat er een ooststroming trend gaan komen net als in het voorjaar! Kom maar op met dat witte goud!

Citaat van: dennis089 op wo 18 okt 2023 - 07:21Aiii.. vreselijke wc pluim met veel regen. Dit is het startschot voor de herfst. Koud. Nat. Vies en donker. We gaan er weer tegenaan voor 4 mnd.

Kan verkeren hé in een maand tijd :o  ach ja als je maar wat post, maakt niet uit wat :-X

Der RoX

Ach, een winterse setting in NL valt nu eenmaal nauw de laatste jaren en het is net half oktober geweest  8)
WiNtEr!!11!1!@

Akito

3 Dagen geleden postte ik al een mooi plaatje waarop de depressie nog voor de kust van Portugal lag.
Gisteravond lag deze jongen ten noorden van Spanje en kruipt langzaam naar Frankrijk toe.
Dat de wind hierbij ook bij ons gisteravond langzaam begon aan te trekken kun je hier ook mooi zien aan die 'veeg' aan wolken ten noorden van ons:


Eens even kijken wat we deze ochtend binnen halen aan plaatjes. Als daar wat moois tussen zit, dan zet ik deze hier natuurlijk ook neer.

Armand

Citaat van: Akito op vr 20 okt 2023 - 08:593 Dagen geleden postte ik al een mooi plaatje waarop de depressie nog voor de kust van Portugal lag.
Gisteravond lag deze jongen ten noorden van Spanje en kruipt langzaam naar Frankrijk toe.
Dat de wind hierbij ook bij ons gisteravond langzaam begon aan te trekken kun je hier ook mooi zien aan die 'veeg' aan wolken ten noorden van ons:

Eens even kijken wat we deze ochtend binnen halen aan plaatjes. Als daar wat moois tussen zit, dan zet ik deze hier natuurlijk ook neer.


Mooie beelden weer Akito! Je kunt deze kaarten inderdaad goed analyseren. Scherpe krul ook van de depressie ten westen van Frankrijk. Blijf gerust deze mooie plaatjes posten!  ;D

Citaat van: flyineddy op di 17 okt 2023 - 12:00Beste krul.  8)
Mooi om hier weer zo nu en dan satellietfoto's van jou te zien Akito.  ;D

Weet iemand trouwens wanneer het KNMI overschakelt van de CAPE pluim naar de sneeuw pluim? Is dat (pas) eind oktober? Zou wel handig zijn als wij die nu al konden inzien, maar ik kan hem nergens vinden. Hij staat in ieder geval niet op de pluim pagina van het KNMI.

Eddy.

Inmiddels staat de sneeuw pluim weer op de pagina van weerplaza! Momenteel nog samen met de CAPE.

Akito

Citaat van: Armand op vr 20 okt 2023 - 10:18Mooie beelden weer Akito! Je kunt deze kaarten inderdaad goed analyseren. Scherpe krul ook van de depressie ten westen van Frankrijk. Blijf gerust deze mooie plaatjes posten!  ;D
Gaan we zeker doen Armand!

Hier ben ik dus weer.
Dit zijn 2 fotos van dezelfde opname, op een andere manier verwerkt.
De eerste is zoals hij daadwerkelijk verstuurd wordt vanuit de satelliet.
We zien dat de depressie nu (13:00u) ongeveer bij Nantes boven land zit en dat deze een hele sliert achter zich aan trekt vanaf de oostkust van Ierland, maar eigenlijk al vanaf Groenland.
Als je heel goed kijkt zie je aan de strepen in de wolken (die strepen zijn eigenlijk veroorzaakt doordat de ene wolk hoger hangt dan de ander), zie je dat boven Engeland de wind in grote lijnen van Z naar N waait. Als je nog beter kijkt zie je dat dat eigenlijk in een soort van krul gaat van ZW > O > N.
Dit terwijl bij ons duidelijk dezelfde soort strepen horizontaal liggen. Dus lekker met de wind mee vanuid DLD richtig het VK. 


De volgende foto, op een andere manier verwerkt, geeft de neerslag weer. Dit is allemaal relatief. Waarbij groen weinig is, rood best veel en grijs / wit nog veel meer. Je kunt hier niet hoeveelheden aan afmeten maar slechts zien waar de meeste nattigheid uit de lucht komt vallen.

Der RoX

Fascinerend om te zien in een periode dat je liever niet naar buiten kijkt ;)
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

UKMO bleek uiteindelijk gelijk te hebben, de grens met koude lucht blijft (ruim) boven Nederland dit weekend. De komende tijd lijkt het weer ook weinig bijzonders te worden, temperaturen rond normaal of iets daarboven en regelmatig wat neerslag. Echt herfstweer dus, wat resulteert in een vrij saaie pluim. We zullen het er mee moeten doen.



Unknown-user1778

Het is afwachten tot we inderdaad de kwakkel ingaan voor wat interessante spannendere tijden. Hopelijk dit jaar iets meer sneeuw want dat herfst maakt geen mens gelukkig.
Ik verheug me in ieder geval weer op maart en verder. Nog maar 4 maandjes wachten :P ^^ : <


Wazquen

Ik heb toch het idee dat het een slechte winter gaat worden, t lijkt mij dat de zee warmer dan normaal is geworden afgelopen zomer, dat moet toch een negatief effect hebben op een kou aanval, of zit ik er naast.
Dit is eigenlijk tegelijk een vraag, ik hoop er natuurlijk flink naast te zitten.
Ik wil gewoon dat t een winter vol schaats plezier word en heel veel sneeuw.
Niet dat het zoals elk jaar flink tegen valt.

Akito

Citaat van: dennis089 op za 21 okt 2023 - 13:23https://www.nu.nl/buitenland/6286268/doden-in-duitsland-en-verenigd-koninkrijk-door-storm-babet.html
is die krul van Akito Storm babet?

Nee, dat was niet de krul die ik liet zien. Die is bij Frankrijk gekomen en vervolgens langzaam in beetje een NW richting getrokken.

Wat over Duitsland en Scandinavië is getrokken (en nu nog steeds huishoudt in het VK) is die 'veeg' aan wolken welke ik gisterochtend al postte.
In hoeverre 'de krul' hier nog invloed op heeft, en of het een het andere aanwakkert, daar durf ik eigenlijk niks van te zeggen.


Powered by EzPortal