Lente discussietopic 2024

Topic gezien door 22989 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 01 mrt 2024 - 14:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

dennis089

laten we maar hopen dat die lente snel gaat beginnen want anders is er niet veel lente meer over.
En dan zijn er natuurlijk mensen die zeggen jong wat lul je... de lente is net 9 dagen geleden begonnen.

Maar die hebben het fout. De kalendar lente is de foute graadmeter. De metereologische lente is veel accurater.
En die heeft zijn eerste maand erop zitten.
En die 2de maand wordt in ieder geval de eerste 2 weken helemaal niks soeps.

En als het dadelijk ver in de lente wel een keer gaat lukken dan zal het niet meer lekker lenteachtig aanvoelen maar gaan we direkt een keiharde stand verder de hete zomergevoelens in.

En dat is gewoon kl*te... sorry voor mijn woorden.
Maar ik kan heerlijk genieten van aangenaam lenteweer.

Maar ik merk nu al dat wanneer de zon doorkomt het ook echt al warm is. En over een maand is het dan gewoon echt te heet al als we alleen maar wolken gewend zijn wat we nu al 5mnd lang boven ons hoofd hebben.

Komende vrijdag en zaterdag is zo'n voorbeeld.
De warmte komt misschien net wel / net niet binnen de landgrenzen.
En je ziet direkt het worden een 'bewolkte' 20 graden, helaas bewolkt omdat de straalstroom zoals gebruikelijk deze lente te dicht boven ons hangt.
Er zijn zelfs best een aantal berekeningen die nu voor 20 tot 25 graden gaan... daarmee wil ik dus aangeven zoals het bovenstaande.... er is niet veel tijd meer voor deze lente.

Der RoX

Dikke mist hier. Zie geen hand voor ogen
WiNtEr!!11!1!@

flyineddy

Citaat van: Der RoX op zo 31 mrt 2024 - 03:18Dikke mist hier. Zie geen hand voor ogen

Ik vraag me af waarom het KNMI geen code geel afgeeft.
Criterium daarvoor is minder dan 200m zicht. In het westen van het land zie ik op uitgebreide schaal minder dan 200 en zelfs minder dan 100m zicht:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Der RoX

Woon tegen een polder aan, <30 meter was het wel
WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Ik heb een vraag aan de meteorologen.
Er komt nu uit het zuiden een soort front opzetten zo lijkt het een beetje.

Ik heb me niet goed verdiept op kaarten om precies te weten wat het is. Enkel op de satelliet kaart gekeken van meteox.de

Maar ik vroeg me af waarom er voor dit slechte weerfront uit een zone met mooier opklarende lucht is.

Tijdstip van binnentrekken is ongeveer nu om 1300u voor die evt de kaart terug kijken.

X-treme

Is het zaterdag ,nationale zet je kachel aan dag, ofzo  ;D

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Der RoX

6 april ineens 24 graden op je bolletje?.... 8)
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Na de record warme februari was ook maart record warm. Met een gemiddelde temperatuur van 9,0 °C tegen normaal 6,5 °C was het de zachtste maart sinds 1901, het begin van de metingen. De maand kende geen enkele vorstdag in De Bilt, wat slechts één keer eerder is voorgekomen. In tegenstelling tot de (zeer) natte voorgaande vijf maanden was maart droger dan normaal. Bron: KNMI


TMCThomas

Citaat van: Der RoX op ma 01 apr 2024 - 11:266 april ineens 24 graden op je bolletje?.... 8)

Het hittekanon staat in de meest recente run precies op nederland gericht.


Der RoX

Ligt het aan mij of zijn er de laatste tijd best vaak invloeden vanuit Afrika? Saharastof, warme opstoten e.d.
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

EC komt wederom met een zeer warme run. Lokaal zien we voor komende zaterdag zelfs de 26 graden in de kaarten staan (!). Ter referentie de normale maximum temperatuur voor deze tijd van het jaar is 12.5 graden. Ook de avond verloopt extreem zacht met om 2 uur 's nachts nog steeds temperaturen van ~20 graden. De EC pluim is vrij zeker dat we inderdaad deze kant op gaan, GEM en GFS zijn dit echter wat minder enthousiast dus het staat nog niet vast.





Citaat van: Der RoX op ma 01 apr 2024 - 13:34Ligt het aan mij of zijn er de laatste tijd best vaak invloeden vanuit Afrika? Saharastof, warme opstoten e.d.

Voor mijn gevoel niet abnormaal veel.


Armand

Een opvallend thermisch hoogtepunt op de zaterdag inderdaad met een zeer warme luchtsoort die overigens over een groot deel van Europa zal trekken. Het lijkt daarbij momenteel vrij zeker 20+ graden te worden. Hoe warm het uiteindelijk wordt, zal vooral gaan afhangen van de hoeveelheid bewolking. In het meest gunstige geval zijn zomerse waardes van 25-27 graden zelf mogelijk! Daarbij dient wel de zon voldoende ruimte te moeten krijgen.

Op langere termijn neigt het allemaal iets stabieler de worden de laatste runs. Niet te snel over beginnen, want dan is het vanavond weer weg  :o  ;D

Koen-IJM

Citaat van: zwoof op ma 01 apr 2024 - 12:51Na de record warme februari was ook maart record warm. Met een gemiddelde temperatuur van 9,0 °C tegen normaal 6,5 °C was het de zachtste maart sinds 1901, het begin van de metingen. De maand kende geen enkele vorstdag in De Bilt, wat slechts één keer eerder is voorgekomen. In tegenstelling tot de (zeer) natte voorgaande vijf maanden was maart droger dan normaal. Bron: KNMI

In De Bilt is overigens alsnog exact (!) een gemiddelde hoeveelheid neerslag gevallen. Met de neerslag voor de komende 3 dagen op het programma denk ik dat april wel weer een te natte maand zal worden. Laten we hopen dat het stabielere weer na aankomend weekend doorzet. Overigens vond ik maart gevoelsmatig geen zachte maand. Het zijn denk ik vooral de min. temperaturen die hier voor gezorgd hebben.

Der RoX

Citaat van: Koen-IJM op di 02 apr 2024 - 11:20Het zijn denk ik vooral de min. temperaturen die hier voor gezorgd hebben.

Ik vond in Maart de wind vaak erg koud aanvoelen, terwijl het qua temperatuur wel meeviel.

Dit is overigens wel een bijzondere kaart, behoorlijk kleurrijk ook!

WiNtEr!!11!1!@

dennis089

Ik meen zomerse aspiraties te herkennen bij zowel GFS als EC vanaf 10 april. (het weekend ervoor wordt het ook al warm, en dan een paar mindere dagen).

Maar vanaf 10 april lijkt er uit een heel ander vaatje getapt te gaan worden.  8)

TMCThomas

Warme zaterdag zit nog steeds in de kaarten, ook de dagen daaromheen zijn niet koud voor de tijd van het jaar. Wat vooral ook opvalt zijn de warme nachten, relatief gezien zijn die echt veel te warm voor de tijd van het jaar. Er zit bijvoorbeeld momenteel ook geen enkele vorst in de verwachting, dat is best uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar.




TMCThomas

Zaterdag is inmiddels ook te zien bij de korte termijn modellen en eigenlijk is er weinig veranderd. We zien dat de temperaturen zaterdag over het algemeen tussen de 23 en 25 graden uitkomen. Her en der zien we ook een lokale 26 graden. Of het in de bilt ook tot 25 zal komen is nog spannend, daar  is momenteel namelijk zo'n 24 graden ingetekend. Indien we de 25 halen betekent dit dat het record van de vroegste zomerse dag verbroken is. Dat record staat tot nu toe namelijk op 14 april 2007.
.

Zynex

Heeerlijk. Verheug mij al de hele week op dit eendaagse zomerdagje. Witbiertjes staan koud.

4seasons

Even artikel van een Italiaans weer-website.

Daarin wordt ook de komende week voor Noord-Europa en Nederland genoemd.


CiteerArtikel gedateerd 04/5/2024
6.40 uur
door Mattia Gussoni Meteoroloog


Weer in Europa: Recordhittegolf op komst, gevolgen ook in Italië


Maar wat gebeurt er met het Europese klimaat?
Tegen het weekend zal een groot deel van het Oude Continent te maken krijgen met een recordbrekende hittegolf, met belangrijke gevolgen ook in Italië.

De komende dagen zal de Afrikaanse anticycloon de motoren opwarmen, waardoor de eerste intense hittegolf van het seizoen eerst richting het Iberisch schiereiland zal worden gestuurd, en zich vervolgens snel zal uitbreiden naar de Middellandse Zee en Italië, evenals naar een groot deel van Midden-Europa .
Dit zal in alle opzichten een extreme gebeurtenis zijn:
zoals we op de onderstaande kaart kunnen zien, worden thermische afwijkingen tot +18/20°C verwacht vergeleken met wat er in deze tijd van het jaar zou worden verwacht, vooral in Frankrijk en Duitsland. Dit zou zich kunnen vertalen in maximale temperatuurwaarden tot 30°C in regio's als de Elzas, Ile de France, Westfalen en het Rijnland.

Denk er eens over na: dit zijn temperaturen die in het verleden zelfs in de zomer in deze sectoren moeilijk te registreren waren , en nu vinden we ze in plaats daarvan midden in de lente:
dit is een van de gevolgen van de klimaatverandering , die bijna alle landen treft van Europa en de wereld, en niet alleen van Italië.




Maar wees voorzichtig, het zal niet alleen de hitte zijn die voor ongemak zorgt.
Als we onze blik verruimen naar het hele Europese toneel, kunnen we zien hoe vanaf volgende week een enorm depressiecentrum, gevoed door stromingen die van de Noordpool afdalen, zich in de buurt van Groot-Brittannië zal positioneren.

Om deze reden verwachten we vanaf maandag 8 april golven van slecht weer in Frankrijk, Middenwest-Duitsland, België en Nederland.

Door de zeer sterke contrasten tussen verschillende luchtmassa's kunnen hevige hagelbuien en tornado's voorkomen, vooral tussen Westfalen, Saksen (Duitsland) en Wallonië (België).

En over Italië? Wat moeten we verwachten ?
Ons land zal al op vrijdag 5 april de eerste serieuze hittegolf van het seizoen meemaken wanneer de Afrikaanse anticycloon voor een scherpe stijging van de temperaturen van noord naar zuid zal zorgen met waarden die richting en boven de 25-27°C zullen reiken ( tot 30°C op de twee grote eilanden en in een deel van het zuiden, maar ook in de Alpenvalleien
(bijvoorbeeld in Alto Adige) mag het volgende weekend niet volledig worden uitgesloten.

Bron: IlMeteo

dennis089

haha. dat is wel een beetje heel erg sensatiebericht  :o  ;D

Powered by EzPortal