Herfst discussietopic 2021

Topic gezien door 35940 bezoekers
Gestart door TMCThomas, do 23 sep 2021 - 20:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joep

Ook talrijke (natte)sneeuwbuien


TMCThomas

kaarten zijn minder mooi als gister maar nog steeds zeker niet slecht. Hieronder de pluim



Oceaan zit mooi op slot!


Armand

Nog steeds best aardige kaarten voor de komende periode. Een eerste aanzet tot een koeler type met wellicht wat hogerop in de middelgebergtes van Duitsland en de Ardennen de eerste sneeuwval. Hier in Nederland en Laag België is het nog onzeker of we ook sneeuw gaan zien, maar de kansen zijn wel aanwezig.

Vanaf zondag een eerste bel van koude lucht die eigenlijk direct gevolgd wordt door een uitloper van een hogedrukgebied. Onder heldere omstandigheden kan het dan wel al tot vorst in de nachten komen. Later volgende week komt er waarschijnlijk een tweede bel koude lucht. Deze lijkt wat heviger te zijn met ook wat meer invloed van lagedrukgebieden. Dan neemt de kans op neerslag iets toe en kan deze dan ook in winterse vormen gaan vallen. Spannend! ;D


TMCThomas

Nieuwe run GFS weer iets oostelijker, oftewel positief voor de kou bij ons. Vanaf 192h stroomt de eerste echte kou binnen, hierbij valt volgens het huidige scenario in Limburg waarschijnlijk al in de eerste sneeuw. Later zien we ook sneeuw in de rest van het land en vooral België zit erg goed in dit specifieke scenario. Maargoed die details zijn er nog lang niet, wel zijn dit gewoon prachtige kaarten voor eind november. Zeker vergeleken met de afgelopen jaren.




TMCThomas

EC is ook weer gewoon prachtig.




Sneeuwkansen in de gfs pluim worden ook steeds hoger, inmiddels al 42%


Snowfreak


TMCThomas





vooral België lijkt erg goed te liggen in de laatste paar runs.



lans

Wat heerlijk om nu al winter in de kaarten zien.  ;D
achterhoek

flyineddy

Citaat van: lans op wo 17 nov 2021 - 22:44Wat heerlijk om nu al winter in de kaarten zien.  ;D

Mee eens.
Ook heerlijk om met die mooie kaarten ook het forum al wat meer op te zien leven.  ;D
Welkom (terug) allemaal!  8)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Zynex

Oei, nieuwe pluim wel wat warmer. Toch blijf ik positief en zie ik een kluster van 10 leden rond het vriespunt.

TMCThomas

Laatste runs zijn wat minder positief, beide hebben GFS hebben ineens een laagje boven ijsland. Dit laag zorgt ervoor dat het hoog niet goed uit de verf komt en de stroming westelijk word met minder kou tot gevolg. Hopelijk gewoon een slechte run van de modellen, maar het feit dat ze het allebei doen baart me een beetje zorgen. Overigens komt EC grappig genoeg nu wel met de mooiste sneeuwrun tot nu toe. Op papier dan, want door de meer westelijke stromingen gaat het een erg natte boel worden mocht dit uitkomen.






Hector Pascal

Ik weet niet meer hoe je een afbeelding plaatst, maar de grafiek van het noordpoolijs is zeer goed te noemen. In vergelijking met de afgelopen 5 jaar.
Nul bestaat niet.

TMCThomas

Slechte run EC, kou bereikt nauwelijks nog Nederland, jammer..



Niet alle hoop is al verloren, GEM is best mooi een gfs prima.

Armand

Het lijkt er steeds meer op dat we een overgang gaan krijgen naar een kouder weertype, maar nog niet winters. Eerst hintten de modellen op wel wat rijkere kansen voor een (licht) winters weertype, maar momenteel komt de blokkade op de oceaan wat minder goed uit de verf en komen we in een fractie warmere lucht terecht.

Zoals eigenlijk elk jaar opnieuw: voor winterweer bij ons moet echt alles precies goed vallen, zeker nog zo relatief vroeg in het seizoen. Neemt niet weg dat het nog steeds merkbaar zal gaan afkoelen en er misschien wel wat winters getinte neerslag mogelijk is. Tevens blijft het patroon voorlopig geblokkeerd, waardoor nieuwe pogingen op winterweer zeer waarschijnlijk de komende runs wel zullen volgen.

Hector Pascal

GFS 06 run geeft uitstel van de "kou". Nu lijkt het pas op 28 november te lukken... En zo zal het nog tig keer veranderen...
Nul bestaat niet.

Extremissimorum

Het blijft schommelen. Zit allemaal heel dicht bij elkaar.

Maar zeg nou zelf, dit is toch een droom voor de winterliefhebber? Of eigenlijk eentje die niet vloebaar, maar in vaste, bevroren vorm is.
Nee, nog geen volwinter, maar een december zoals in 2010 zie ik ook wel zitten!  ;D


TMCThomas

Termijn is lang maar hij is inderdaad erg leuk, duikend laagje onder Nederland door en dan wil het wel lukken ja zelfs al is de situatie niet ideaal.



Poeh dat is nog is intense sneeuwval


scwytema

Wintertopic-tijd!

TMCThomas

Laatste update is al weer een aantal dagen geleden, het ideale scenario zoals we vorige week zaten zit inmiddels niet meer in de modellen, het word echter wel duidelijk kouder en de kans op winterse neerslag en zelfs een lokaal sneeuwdekje is aanwezig.

Alle modellen zijn het er binnen de 192 uur wel aardig met elkaar eens, blokkade op de oceaan onder Groenland en een laag dat vanaf het noorden afzakt. Dit laag trekt eerst west van Nederland neer beneden en gaat daarna met een bochtje onder Nederland door. De 850hpa temperaturen komen daarbij ergens tussen de  -4 en -6 uit. De precieze koers van dit laag gaat er bij ons vanaf hangen of we al iets van het witte goud gaan zien, al dan niet in natte vorm. Als het inderdaad westelijk en zuidelijk genoeg blijft waardoor de wind aflandig is en de lucht koud genoeg is dan zou het wel eens tot een sneeuwdekje kunnen komen. De modellen pakken het vanwege afwijkingen in de precieze koers tot nu toe anders op, GFS laat bijvoorbeeld in een groot deel van het oost Nederland tot een sneeuwdekje vormen



ook EC laat in een groot deel van Nederland en vrijwel volledig België een sneeuwdek ontstaan, ik denk vooralsnog dat EC hier wat te enthousiast mee is, maargoed geheel onmogelijk is het nu ook weer niet, kijk bijvoorbeeld is naar de pluim van noordoost, temperaturen schommelen in het geval van oper tussen de +2 en -1 als de sneeuw moet vallen, met dauwpunten onder 0 kan het afhankelijk van de timing en neerslagintensiteit zeker tot een sneeuwdek komen. België ligt kwa temperaturen wat hoger maar heeft op de maandag een veel hogere neerslagintensiteit en ook de timing is gunstig, volgens de huidige EC run zou daardoor in heel België een sneeuwdek ontstaan. Maargoed dan kijk je naar details op een week vooruit.









GEM laat ook in de volledige oostelijke helft van het land een sneeuwdek ontstaan, er is dus wel potentie al moet het eigenlijke gewoon net wat kouder zijn, of Nederland het gewoon een paar honderd meter hoger moeten liggen, de Ardennen zijn namelijk aardig verzekerd van een mooi sneeuwdekje. Deze situatie doet me overigens een klein beetje denken aan 25 november 2005. Deze keer helaas niet zo'n mooi diep laag als toen, de blokkade is minder en ook de kou is minder intens, deed me er wel even aan denken. (voor degene die niet weten waar ik het over heb: weer.nl)




Armand

Mooie uiteenzetting Thomas! Maar ik vraag me inderdaad ook wel af hoe waarschijnlijk (natte) sneeuwval is. Het vasteland is nog relatief warm, waardoor ik me afvraag of de aangevoerde lucht bij een aflandige wind echt koud genoeg is. Toch komen verschillende modellen met signalen op winterse neerslag wat dan ook niet genegeerd kan worden. Zoals je al schreef liggen de 850hPa temperaturen wel goed onder 0, dus misschien kan isothermie dan goed werk gaan doen.

Ik vind ICON er misschien nog wel het meest realistisch uitzien voorlopig. Het model geeft een signaal voor (natte) sneeuw bij hogere intensiteit en later ook boven de oostelijke helft van Nederland door het invallen van de nacht:




Echter volgens ICON nog te warm voor een sneeuwdekje in de lagere delen van de Benelux:

Powered by EzPortal