Nieuw weerstation gezocht, iemand aanraders? (+WS-4800 review)

Topic gezien door 1771 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 03 sep 2017 - 02:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Hallo allemaal!
Na zo'n 9 jaar gebruik te hebben gemaakt van mijn alecto ws-3000 is hij er recent mee opgehouden. Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe en vroeg me af of hier iemand een aanrader heeft, het belangrijkst vind ik dat hij accuraat is en tenminste de functies van mijn oudr weerstation heeft (oftewel regenmeter windmeter, tempratuur druk en vocht meter en liefst ook windrichting) ik wel er zo rond de 100 euro voor kwijt zijn. Ik zat zelf al te kijken naar de Alecto-4800, leek me wel aardig maar vroeg ook af wat de mensen hier een goede vinden, hoor dat graag.

alvast bedankt!
MVG. Thomas Mulder

ThaGhostNL

Citaat van: TMCThomas op zo 03 sep 2017 - 02:32
Hallo allemaal!
Na zo'n 9 jaar gebruik te hebben gemaakt van mijn alecto ws-3000 is hij er recent mee opgehouden. Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe en vroeg me af of hier iemand een aanrader heeft, het belangrijkst vind ik dat hij accuraat is en tenminste de functies van mijn oudr weerstation heeft (oftewel regenmeter windmeter, tempratuur druk en vocht meter en liefst ook windrichting) ik wel er zo rond de 100 euro voor kwijt zijn. Ik zat zelf al te kijken naar de Alecto-4800, leek me wel aardig maar vroeg ook af wat de mensen hier een goede vinden, hoor dat graag.

alvast bedankt!
MVG. Thomas Mulder

Ook een alecto, maar dan uit de 4000 serie. https://www.weerstationkopen.nl/nieuwe-producten/ws-4800-weerstation
Best een leuk en uitgebreid weerstation voor deze prijsklasse.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

vossejongk


TMCThomas

Begin nu toch een beetje te twijfelen tussen de Alecto WS-4800 en de WS-4050. Het voordeel van de WS-4050 vind ik dat ie ook aangesloten kan worden op de computer, de 4800 ziet er daarentegen overzichtelijker en moderner uit (nieuwer model?) Vraag me ook af of het erg is dat de kap bij de temperatuur meter van de WS-4800 een stuk kleiner is, of de resultaten niet minder accuraat van worden, iemand die dat toevallig weet? Voor welke zouden jullie kiezen?

TMCThomas

Ben uiteindelijk toch voor de ws-4800 gegaan, Krijg hem vandaag binnen en zal binnenkort even wat schrijven over mijn ervaring met het weerstation!

ThaGhostNL

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

TMCThomas

Hier alvast mijn eerste indruk:
Alecto WS-4800 review
De Alecto ws-4800 ziet er uit als een "premium" weerstation ondanks dat zowel het binnen en buiten unit van plastic zijn gemaakt voelen ze erg stevig aan of het buitenunit goed tegen weer en wind zal kunnen zal later blijken.

Buiten-unit
Het fijne bij het buitenunit van dit weerstation is dat je eigenlijk aan het unit zelf niks in elkaar hoeft te zetten, hij zit zo kant en klaar in de doos. Het monteren zelf was voor ons echter wel een probleem. De buis van het buitenunit lijkt namelijk vierkant maar is dit niet! Daardoor kan je hem maar op 1 manier in zijn standaard/bevestigingspunt zetten. Mocht je hem dus bijvoorbeeld aan de zijkant van de schuur willen monteren (zoals wij wouden) en staat hij dan voor de wind meter de verkeerde kant op (naar het zuiden ipv. noorden) dan kun je hem niet even omdraaien en er weer in zetten. Vervelend want daardoor konden we hem niet direct op de schuur monteren maar moesten we hem eerst op een stok vastzetten. Gelukkig is daar wel een klem voor meegeleverd zodat je hem makkelijk op de stok vast kan zetten (zie foto).

Binnen-unit
De functies van het binnen-unit van het weerstation zijn erg uitgebreid ten opzichte van ws-3000 is er nu een windrichting meter die ik zelf toch wel erg handig vind. Hij is tot zover verrassend accuraat. Ondanks dat hij op een schuur tussen 2 huizen instaat geeft hij de richting correct aan (vergeleken met de windrichtingkaart op buienradar) Alle andere metingen zijn zover ik weet ook correct. Het binnenunit is duidelijk en kan 's nachts dankzij de knop (tijdelijk) mooi verlicht worden. Ook voelt het binnen-unit goed stevig aan en kan hij of opgehangen worden of met meegeleverde standaard neergezet worden.

Conclusie
Al met al vind ik het een mooi weerstation met goede correcte resultaten 100 euro is wat misschien was prijzig zeker als je hem alleen wilt gaan gebruiken voor dingen zoals temperatuur. Dan kun je wellicht beter voor een wat goedkoper simpeler weerstation kiezen maar mocht je nu graag bijhouden wat de windrichting en snelheid is en goede accurate temperatuur en luchtdruk metingen of misschien wel hoeveel regen er valt en dat allemaal vanaf 1 station. Dan denk ik dat dit voor de prijs een mooi weerstation is.
Foto's volgen binnenkort

ThaGhostNL

Bedankt voor de review! Ziet er interessant uit, hoeveel meter zit er globaal tussen de sensoren en display unit? Ben namelijk ook erg benieuwd hoe stabiel de ontvangst is.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

TMCThomas

Ontvangst is goed maar de afstand is dan ook niet groot, het binnen unit staat op ongeveer 8 meter van het buiten unit af en geeft aan dat hij max. ontvangst heeft. Als ik hem op zo'n 16 meter afstand met 2 betonnen muren ertussen zet geeft hij nog steeds max. signaal aan. Zeker niet slecht dus!

TMCThomas

Update:
Na hem een paar maanden in gebruik te hebben gehad kan ik bevestigen dat het inderdaad een fijn weerstation is, Temperatuur is accuraat en update elke 10 seconden (net zoals de rest van de weergegevens) wat fijn is als je net in de overgangszone van sneeuw/regen zit en precies wil weten wanneer de temperatuur daalt of stijgt. Verder vindt ik de windrichtingsmeter opvallend accuraat ondanks dat deze eigenlijk ingesloten staat tussen 2 huizen geeft hij vrijwel altijd de goede richting aan (vergeleken met die op de kaartjes van weerplaza) de windsnelheidsmeter is bij mij een stuk minder accuraat maar dat zal dan weer met de woonwijk te maken hebben en het feit dat hij op ongeveer 2,5 meter hoogte staat. Verder vind ik de History functie per uur erg fijn zodat ik makkelijk terug kan kijken of het vannacht gevroren heeft als ik weer eens wat later uit bed kom ;) . Ook het tot 5 dagen terug kijken van de regen is geen overbodige functie. En misschien wel het allergrootste voordeel vind dat ten opzichte van mijn vorige weerstation deze stil is en geen piepje geeft als je een knop indrukt, nu kan ik op history klikken of het scherm op laten lichten zonder dat er zo'n nare piep komt, kon nooit iets doen op het oude weerstation als de rest al lag te slapen erg fijn dus! Na nu zo'n 4 maanden in gebruik te zijn geweest kan ik bevestigen dat alles nog fijn werkt en hij vrijwel altijd goed signaal heeft ook de stormen die we de afgelopen maanden hebben gehad waren geen probleem. Al met al mocht je op zoek zijn naar een nieuw weerstation en niet te veel geld kwijt willen zijn aan professionele apparatuur dan is dit een hele goede optie. Maar let wel op houd goed rekening met de manier waarop het weerstation moet worden bevestigd. Bij ons was dit een probleem en moesten we hem op een alternatieve manier bevestigen omdat anders de windrichting niet klopte (zie foto)

Powered by EzPortal