Winter Discussietopic 2020/2021

Topic gezien door 142946 bezoekers
Gestart door Armand, do 03 dec 2020 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

flyineddy

Citaat van: TMCThomas op do 10 dec 2020 - 13:13Zou zomaar is een ijsdag kunnen gaan worden voor station Hupsel

Hupsel heeft gisteren ook nèt geen Hellmann punten gescoord. De gemiddelde temperatuur staat op 0,1 en Twente 0,2 graden.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Iemand nog trek in wat meteofictie? Zo ja kijk dan is naar lid 13 van de laatste GFS, Merry Christmas!



Temperatuur in hupsel is weer aan het dalen, het lijkt te gaan lukken als er niks geks gebeurd de komende uren.

Maxim


Energizer85

Citaat van: TMCThomas op do 10 dec 2020 - 16:00Iemand nog trek in wat meteofictie? Zo ja kijk dan is naar lid 13 van de laatste GFS, Merry Christmas!


Temperatuur in hupsel is weer aan het dalen, het lijkt te gaan lukken als er niks geks gebeurd de komende uren.

Zoals 1 zwaluw geen zomer maakt 1 lid nog geen winter 😂

Wel mooi om te zien natuurlijk!

Geen afbeeldingen mee quoten A.U.B

Joep

Leuk om te dromen   ::)  op kerstavond de eerste sneeuw in zuid Limburg.
Graag heel Nederland in de sneeuw GFS!  :)

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

flyineddy

Citaat van: Energizer85 op do 10 dec 2020 - 18:05Zoals 1 zwaluw geen zomer maakt 1 lid nog geen winter 😂

Wel mooi om te zien natuurlijk!

Beter 1 sneeuwvlok in het land, dan 10 over de grens.  ;)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

GeneralDuke

Met een maximumtemperatuur van -0,2 mag Hupsel vandaag inderdaad een ijsdag noteren!

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Hector Pascal

Ik denk dat ondanks alle positieve berichten over eventuele kou eind december de kou niet doorgaat. Het wordt zachter en dit gaan we nog wel even volhouden. De kaarten zijn dramatisch en ik zie het dit jaar niet meer goedkomen.
Nul bestaat niet.

Akito

Zo, het is weer even geleden dus ik vond het wel weer eens nodig om wat te uploaden.
1 Opname waarbij ik de 'gewone' opname laat zien, alsook de infrarood. Als je denkbeeldig deze 2 overelkaar heen legt heb je toch een goede indruk. De kleurenopname heb ik even 'overbelicht' om iets meer zichtbaar te maken van de aarde. V.w.b. de infrarood: hoe hoger de wolken, hoe meer IR er weerkaatst wordt en des te lichter de kleur van de wolk.
Het front wat over Frankrijk trekt is heel duidelijk zichtbaar hier.



Zynex

Gisteren: hee toch weer kou op de kaarten.

Vandaag: And it's gone.

Invicta

Citaat van: Zynex op vr 11 dec 2020 - 09:54Gisteren: hee toch weer kou op de kaarten.

Vandaag: And it's gone.
Zoals elke winter de laatste jaren....

Energizer85

Geen enkele winterse tekenen meer in de pluim...  :-\

Joep

GFS noord/noordwesten wind rondom kerst met mogelijk sneeuwbuien?

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

AFTH14

Witte kerstfeestje!

Hector Pascal

Nul bestaat niet.

Energizer85

In de pluim zijn er 2 leden rond kerst die voor koud weer gaan bij EC, de rest is tussen de 5-10 graden...

Hopen op een verandering komende week...


JerryL

Citaat van: AFTH14 op za 12 dec 2020 - 18:02Witte kerstfeestje!

Ik help het hopen.... mag wel weer na al die jaren. En zeker na dit kl*te jaar.

TMCThomas

Weinig nieuws wat betreft de realistische tijdsspanne, het rommelt nog steeds rondom de vortex en dat blijft het nog wel een tijdje doen, zeker richting het einde  van de run zien we de boel steeds verder opwarmen, er blijft dus zeker druk op de vortex staan en dat is ook als er geen split komt mogelijk gunstig voor ons.



De lange termijn kaarten van de modellen gaan inmiddels ver genoeg dat we ook voorzichtig naar de kerst kunnen gaan kijken, al zitten we dan nog duidelijk buiten het gebied van betrouwbaarheid.

Momenteel lijkt het erop dat er potentie ligt voor iets van een rug boven de oceaan met groenland hoog.

De laatste GFS run laat tijdelijk een zwak rug onstaan, die vrij snel omvalt maar ons wel tijdelijk in koudere lucht zet met 850hpa temperaturen van -6 tot -8. Toevallig net rond de kerstdagen, dan kun je inderdaad die sneeuwbuien krijgen zoals hierboven gepost.


zwakke hogedruk boven de oceaan en groenland


De boel valt snel om

Ook bij EC en GEM zien we de potentie al dan niet in een stuk mindere mate, de ruimte is er wel



De mooiste kaarten waarbij de potentie het meest word benut is bij GFS parallel, wat een prachtige kaarten zeg, maargoed alle kaarten die hier voor bij komen zijn nog zo ver weg dat zelfs in grove lijnen kijken waarschijnlijk nog weinig zin heeft. Toch is het niet onmogelijk, de Nao/ao en de seizoensmodellen staan aan "onze" kant en ook de vortex heeft de rem er een beetje op. Wie weet lukt het wel een keer. Wat mij zelf betreft ga ik er pas in geloven als het binnen 96 uur is, al te vaak teleurgesteld de afgelopen jaren  ;)



EDIT:

GFS ensembles beter dan ik had verwacht, duidelijk koudere trend richting kerst. Hopelijk blijft het niet bij 1 run.


4seasons

Komt er eerst nog veel wind uit het westen de komende dagen?

https://earth.nullschool.net/#2020/12/17/1500Z/wind/surface/level/orthographic=-6.11,52.42,2028



Op Severe Weather Europe:

A powerful extratropical storm is strengthening over the North Atlantic, heads towards western Europe with massive waves and winds this weekend
The European continent is not entering a more stable pattern this weekend into next week, while a dynamic pattern with deep North Atlantic upper troughs will persist to the west. Also developing deep surface cyclones within a period of the next 7-10 days.

The first system has already born on Thursday, located roughly in between the Azores and the Newfoundland this Friday evening. The system is deepening and expected to become a powerful extratropical storm. It will generate massive waves and severe winds towards the Bay of Biscay, Ireland, and the UK this weekend.

Afbeeldingen van Windy.com








TMCThomas

Geen slechte nieuwe GFS run. Rond kerst relatief koud met mogelijke sneeuwbuien.


Powered by EzPortal