Sinds 1910 niet zo koud op 9 juli

Topic gezien door 1444 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 10 jul 2020 - 12:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Sinds 1910 niet zo koud op 9 juli


Foto: Sjef Kenniphaas, Egmond aan Zee

Op Vlieland is de temperatuur gisteren niet hoger uitgekomen dan 13,7 graden. Sinds 1910 was het op een officieel KNMI-station niet zo koud op 9 juli. In dat jaar was het op 9 juli op het vliegveld van Den Helder (De Kooy) ook 13,7 graden. Sinds het begin van de metingen in 1901 is het een gedeeld record. Het record werd mogelijk doordat het de hele dag grijs, kil en regenachtig was. In het noorden viel lokaal 30 mm.

Kouderecords in de zomer zijn alleen mogelijk als het de hele dag bewolkt is met flink wat regen. De zon krijgt dan geen kans om het aardoppervlak op te warmen. Dat was gisteren ook het geval, want een storing lag precies boven ons land en daardoor viel langdurig (mot)regen.



Geen wind vanaf de Noordzee
Omdat het water voor de kust van de Noordzee al is opgewarmd tot een graad of 17, is een kouderecord bij een aanlandige wind niet mogelijk. Gisteren lag het lagedrukgebied boven het noorden van ons land en rondom de kern van het laag waait de wind tegen de wijzers van de klok in. Daardoor waaide in het midden en zuiden van het land een warme zuidwestenwind, terwijl in het noorden een kille (noord)oostenwind waaide. Deze frisse aflandige wind waaide vanaf Friesland en had dus maar weinig tijd om op te warmen boven de Waddenzee.

Niet alleen op Vlieland was het ronduit fris, ook op de andere Waddeneilanden en in Friesland en Groningen werd het een graad of 14. Op het grensvlak van de verschillende windrichtingen stond weinig wind en was er een groot temperatuurverschil. Zo was het rond 15 uur 's middags op Texel ronduit kil met een oostenwind bij een graad of 14, terwijl het op dat moment iets zuidelijker in Den Helder bij een zuidwestenwind vanaf de Noordzee 17 graden was. Beduidend warmer werd het in het zuidoosten. Vliegveld Maastricht noteerde 22,8 graden.


De windsnelheid (Bft.) om 15 uur. Zie de strakke begrenzing boven het noorden van het land. Op Texel waait een frisse noordoostenwind en in Den Helder een zachte zuidwestenwind.

22,5 graden warmer in 2010
In 2010 was het alles behalve koel, het binnenland had namelijk te maken met een hittegolf. Meerdere dagen kwam de temperatuur boven 35 graden uit. Het hittedagrecord staat namelijk op 36,2 graden, gemeten in het Limburgse Arcen. Zelfs op de Waddeneilanden werd het tropisch. De hittegolf kwam een week later ten einde en werd afgestraft door zwaar noodweer.

Voorlopig krijgen we geen tropische temperaturen, maar kouderecords worden ook niet verwacht. Deze vrijdag is het nog behoorlijk fris voor juli met 16 tot 19 graden. In de middag trekt de regen naar Duitsland weg en breekt de zon door. Het weekend ziet er goed uit voor buitenactiviteiten met flink wat ruimte voor de zon. Alleen zaterdag is kans op een bui. De nachten verlopen fris en overdag is het een graad of 20. Maandag wordt het écht weer een beetje zomer met in het zuidoosten temperaturen rond 25 graden.

Bron: weer.nl

Remy

Er is hier in Groningen ook goed veel regen gevallen de afgelopen dagen en weken. Nu weer een paar weekjes zonnig en warm zou perfect zijn voor de boeren 👍 Wij hebben iig al heel goed hooi dit jaar.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Remy

Koude records sneuvelen door global cooling de laatste jaren massaal.
Momenteel is vrijwel heel Afrika aan de beurt.
https://t.co/qNrqK9IoUj?amp=1
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

GeneralDuke

Citaat van: Remy op ma 20 jul 2020 - 07:45Koude records sneuvelen door global cooling de laatste jaren massaal.
Momenteel is vrijwel heel Afrika aan de beurt.
https://t.co/qNrqK9IoUj?amp=1

In je linkje lees ik niet dat er kouderecords sneuvelen, noch dat we nu in een global cooling zitten. Waar haal je dat vandaan?

Er staat dat deze maand sommige plekken in Afrika 12C kouder zijn dan normaal. Dat kan, volgens mij is er geen enkele klimaatwetenschapper die beweert dat dergelijke maanden niet voor kunnen komen in een opwarmend klimaat.

Wat betreft global cooling: ze schrijven dat NASA verwacht dat de komende zonnecyclus een heel zwakke gaat worden, en dat zwakke zonnecycli vaak gerelateerd zijn aan global cooling. Maar ze schrijven niet dat er nu sprake is van global cooling.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Remy

Sja, als het warm is #global warming.
Als het koud is #global warming.
Als het nat is #global warming.
Als het droog is #global warming.
De agw cult heeft altijd gelijk.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.


https://realclimatescience.com/2020/07/global-warming-flees-alaska/

In de romeinse tijd was het warmer dan nu en toen stonehenge gebouwd werd ook.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

zwoof

Het naar buiten kijken als het koud is en vervolgens zeggen; 'zie je wel, er is niks aan de hand' helpt ons echt niet verder. Nogmaals, weer en klimaat zijn twee totaal verschillende dingen! Ook in het nieuwe (warme) klimaat houden we extreme regionale afwijkingen wat betreft koude uitschieters.

Wat er in werkelijkheid gebeurd zie je over een langere termijn. In de trend zien we onomstotelijk Global warming.  Niet alleen het zee ijs neemt dramatisch af, ook het landijs. Bijna over ter wereld trekken gletsjers  zich steeds verder terug als gevolg van opwarming. Zo liet ook 'onze eigen' (ik volg hem nog steeds) Wintersportweerman Johann , onlangs via twitter het volgende weten; " De #permafrost in de #Alpen warmt steeds verder op! Sinds meetbegin 32 jaar geleden op 10m diepte 1°C en op 20 m diepte 0.5°C. De grootste opwarming wordt gemeten in de zgn "koude" permafrost" in de hoogste delen van de Alpen! " Ik heb het niet gecheckt, maar voor waar aangenomen. Ik geloof nl. niet dat Johann in een of ander duister klimaatcomplot zit, dat fakenews aan het verspreiden is. Dat geldt overigens voor mij ook voor de reguliere wetenschap. Er is echt wel iets aan de hand met het klimaat!

Er zijn steeds meer mensen die de integriteit van de reguliere wetenschap in twijfel trekken en zich liever vastklampen aan alternatieve, achterhaalde, dubieuze of  belanghebbende partijen. Vaak zijn ze te herkennen aan de woorden 'real'  'realist' en het systematisch tegenspreken van zeer gedegen klimaatrapporten. 
Nogmaals;  Feiten zijn de feiten en als we die steeds in twijfel trekken, dan is het einde gewoon zoek. De trend is dat de aarde sinds de industrialisering warmer en warmer is geworden. De mens (CO2) speelt hier een rol in en de snelheid waarmee deze opwarming gaat is nog nooit eerder voorgekomen volgens de wetenschap. De tijd van discussiëren over deze feitelijkheden moeten we nu echt eens achter ons laten denk ik. Over feiten valt nu eenmaal niet te discussiëren en we hebben er bovendien de tijd niet meer voor. We moeten nu kijken of er aan er überhaupt nog iets aan de schade te doen is die we zelf hebben veroorzaakt. Want wees wel, de fossiele bronnen op aarde zijn niet onuitputtelijk en zoals overal ter wereld blijkt, ook niet zonder gevolgen!

Hier nog een grafiekje van het afnemende landijs op de polen. Er kan wel eens een jaartje tussen zitten dat het ijs groeit, maar het ziet er gewoon niet goed uit als deze dalende trend zich voortzet!



Bron grafiek: Zachary labe

Tam

Het meest interessante van deze discussie vind ik dat er twee groepen zijn. 1 die zegt het veranderd en wat kunnen we eraan doen om dat tegen te houden of verminderen. En 1 groep die zegt er is niks aan de hand het is een conspiracy.

Waar is de groep die zegt "Het veranderd en dat brengt ons deze nieuwe mogelijkheden". Wereld voedsel productie op Antarctica en de verschroeiende hitte rond de evenaar als energie voorziening.

blabla

Citaat van: Tam op do 30 jul 2020 - 16:56Waar is de groep die zegt "Het veranderd en dat brengt ons deze nieuwe mogelijkheden". Wereld voedsel productie op Antarctica en de verschroeiende hitte rond de evenaar als energie voorziening.

Reken je jezelf tot die groep Tam? :D

Ik reken mezelf overigens tot een mengeling van beiden. Het klimaat verandert. Ik ben ervan overtuigd dat de mens hier een rol in speelt. Ik ben echter er niet van overtuigd dat CO2 daadwerkelijk het hoofdprobleem is.

En ik ben er al helemaal niet van overtuigd dat alle huidige technologische oplossingen zoals warmtepompen en elektrische auto's daadwerkelijk duurzamer zijn voor mens en planeet. Ik heb eerder het idee dat dat er haastig doorheen gedrukt wordt, terwijl een beetje meer onderzoek mogelijk echt duurzame oplossingen brengt. En dat een deel van die oplossing ook gewoon echt zit in het verkleinen van de ecologische voetafdruk, en niet door nog meer te consumeerderen met 'zogenaamd' duurzame producten.

En daarin denk ik klein: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Leg anderen niets op (dat werkt averechts), maar inspireer ze door te laten zien hoe het ook kan.

Tam

Citaat van: blabla op do 30 jul 2020 - 20:21Reken je jezelf tot die groep Tam? :D

Ik reken mezelf overigens tot een mengeling van beiden. Het klimaat verandert. Ik ben ervan overtuigd dat de mens hier een rol in speelt. Ik ben echter er niet van overtuigd dat CO2 daadwerkelijk het hoofdprobleem is.

En ik ben er al helemaal niet van overtuigd dat alle huidige technologische oplossingen zoals warmtepompen en elektrische auto's daadwerkelijk duurzamer zijn voor mens en planeet. Ik heb eerder het idee dat dat er haastig doorheen gedrukt wordt, terwijl een beetje meer onderzoek mogelijk echt duurzame oplossingen brengt. En dat een deel van die oplossing ook gewoon echt zit in het verkleinen van de ecologische voetafdruk, en niet door nog meer te consumeerderen met 'zogenaamd' duurzame producten.

En daarin denk ik klein: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Leg anderen niets op (dat werkt averechts), maar inspireer ze door te laten zien hoe het ook kan.

Nee ik ben gewoon positief ingesteld 😂

Als het allemaal wel meevalt is dat mooi omdat het allemaal wel meevalt.

Als er grote veranderingen komen dan is dat ook mooi want dan moeten we dat flink aanpakken en dat betekend dat alles ff flink op de schop kan gaan. Als de zeespiegel nou ff 50 meter stijgt dan zal een groot deel van Nederland moeten verhuizen. Als we dan toch nieuwe steden moeten bouwen kunnen we meteen afstappen van dat platte 2d model met alle issues en de ontwikkeling zodanig maken dat lokale transportatie niet meer door een gemotoriseerde paardenkar benodigd is.

Ik zie een hoop kansen zeg maar.

vlerk

Tropische 31 juli breekt hitterecords: sinds eerste metingen nog nooit zó warm

https://www.ed.nl/brabant/tropische-31-juli-breekt-hitterecords-sinds-eerste-metingen-nog-nooit-zo-warm~a1285432/


Omdat Rémy ook copy paste zonder enige onderbouwing. Global warming!!

Powered by EzPortal