Kwaliteit weersverwachting lijdt onder Coronacrisis

Topic gezien door 706 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 25 mrt 2020 - 18:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Kwaliteit weersverwachting lijdt onder Coronacrisis



De kwaliteit van de weerverwachtingen lijdt onder de beperkingen die de bestrijding van het Coronavirus op dit moment met zich meebrengt, zo meldt het Europese Centrum voor middellange termijn verwachtingen in Reading. Boosdoener is het vliegverkeer dat door de Coronacrisis voor een groot deel is stilgevallen. Vliegtuigen zijn de op één na belangrijkste bron van weerwaarnemingen die bij het maken van de computerverwachtingen worden gebruikt. Vooral van de vlieghoogte van de vliegtuigen ontbreekt nu veel informatie.

Enorme hoeveelheid data
Bij het maken van weersverwachtingen hebben de computers die ze berekenen enorme hoeveelheden data nodig die op allerlei manieren wordt verzameld. Het bekendst voor iedereen zijn natuurlijk de weerstations die her en der over alle landen ter wereld verspreid staan en allerlei weergegevens meten en leveren aan het netwerk van de WMO, de Wereld Meteorologische Organisatie. Hoe groot dat netwerk ook is, in totaal leveren deze weerstations maar een paar procent van de data die voor het in de grote computercentra berekenen van een weersverwachting nodig zijn.

Vliegtuigen tweede bron informatie
Verreweg de meeste data komt van satellieten. Voor het bepalen van de wind en temperatuur op grote hoogte zijn de waarnemingen van het vliegverkeer erg belangrijk en in totaal dan ook de tweede bron van data voor het maken van weersverwachtingen. Sinds het begin van de Coronacrisis is die bron nu voor ongeveer 65 procent opgedroogd en de verwachting is dat de teruggang de komende weken nog wat verder doorzet.

Steeds minder vliegverkeer
Eerst waren het vooral de Europese luchtvaartmaatschappijen die minder gingen vliegen. Daarna was het de beurt aan de Amerikaanse en Aziatische airlines. Op dit moment vliegen de Australische maatschappijen nog min of meer hun normale schema's. Vanaf het einde van de maand wordt ook daar het vliegen scherp aan banden gelegd. Alle internationale vluchten worden geschrapt en de binnenlandse vluchten in Australië en in Nieuw-Zeeland voor een groot deel gestaakt. De enige bron van vliegtuigdata die relatief onaangetast blijft, is die van het vrachtverkeer, dat nog min of meer buiten alle maatregelen is gebleven.

Weer op vlieghoogte is het slachtoffer
Het ontbreken van veel data vanuit het vliegverkeer, betekent dat de computercentra die weersverwachtingen maken nu minder goed dan anders een beeld hebben van het weer op de vlieghoogte van de vliegtuigen. Vooral in die delen van de atmosfeer neemt de kwaliteit van de weersverwachting dan ook af, met name op het terrein van wind en temperatuur. Ook voor de verwachtingen op leefhoogte lijken er gevolgen te zijn, maar dan kleiner.

Meer data van satellieten en weerballonnen
In een poging om het wegvallen van het vliegverkeer te verzachten, worden nu nog meer satellietdata aan de weermodellen toegevoerd. Verder overwegen de verstrekkers van de computerverwachtingen de komende tijd her en der op aarde wat vaker weerballonnen op te laten, om te compenseren voor het gebrek aan data vanuit de hogere atmosfeer.

Verwachting blijft betrouwbaar
Ook al lijkt het er dus op dat de kwaliteit van de weersverwachtingen door de Coronacrisis de komende tijd wat lager zal zijn, dit wil niet meteen zeggen dat het dan ook echt veel vaker fout gaat. Daarvoor is de invloed teveel tot één niveau in de atmosfeer beperkt. Op de meeste andere niveaus zijn de gevolgen kleiner of niet aanwezig. De optelsom leert dat het ook de komende tijd met de kwaliteit van onze weersverwachtingen wel los zal lopen.

Reinout van den Born / Weer.nl

bron: weer.nl

flyineddy

Het KNMI heeft hier een aanverwant bericht over:

(Voor de afbeeldingen, volg de link onderaan)
Citaat van: undefinedKNMI laat meer weerballonnen op
26 maart 2020

Het KNMI laat sinds 21 maart meer weerballonnen op om de betrouwbaarheid van de weersverwachting op peil te houden. Door de maatregelen die genomen zijn om de verspreiding van het coronavirus te beperken, is het vliegverkeer voor een groot deel stilgevallen. Hierdoor krijgt het KNMI minder gegevens binnen over de bovenlucht. Vliegtuigen zijn een van de belangrijkste bronnen van waarnemingen die bij het maken van onder meer weersverwachtingen worden gebruikt.

Uit gegevens van vliegtuigen kunnen bijvoorbeeld temperatuur en windsnelheid- en richting berekend worden. Een andere manier om die informatie te verkrijgen, is door het oplaten van weerballonnen. Dagelijks wordt door het KNMI één ballon opgelaten, sinds zaterdag 21 maart zijn dit er twee per dag. Het KNMI is niet de enige weerdienst die meer weerballonnen, ook wel radiosondes, oplaat. Ook de weerdiensten van bijvoorbeeld Zweden, Finland en Hongarije doen dit om te zorgen dat de weersverwachting betrouwbaar blijft.

Verzamelen van gegevens
De meeste gegevens over het weer worden dichtbij aardoppervlak verzameld, maar ook de metingen in de bovenlucht zijn van groot belang om de weermodellen te voeden (figuur 2). Er zijn echter maar een paar bronnen van gegevens voor de bovenlucht. Eén daarvan zijn metingen uit vliegtuigen die voortdurend naar grondstations sturen. Bij het starten en landen van de vliegtuigen worden in de buurt van luchthavens verticale profielen gemeten. Een andere bron zijn weerballonnen en remote sensing apparatuur op de grond. De recente toevoeging van windprofielen gemeten vanuit de ruimte door de experimentele Aeolus satelliet verbetert ook de weersverwachting. Satellieten meten ook boven de zeegebieden en de tropen, waarmee een goede verwachting voor enkele dagen vooruit gewaarborgd blijft.

Begintoestand bepalen met weerballon
Weermodellen kunnen geen zinvolle vooruitzichten leveren zonder meetgegevens. De modellen hebben immers een begintoestand nodig om verwachtingen uit te kunnen rekenen. Hoe betrouwbaarder de begintoestand, hoe beter de verwachtingen kunnen zijn. De toename in de betrouwbaarheid komt door verbeteringen in de weermodellen, door betere wetenschap en krachtigere computers en door betere meetgegevens uit bijvoorbeeld satellieten. Dat kwaliteit van de weersverwachtingen in de loop der jaren inderdaad beter is geworden, laat figuur 3 zien. De toename van de curves tonen hoe de betrouwbaarheid van de verwachtingen steeds groter wordt. De driedaagse verwachting (blauw) is het meest betrouwbaar. Lange termijn vooruitzichten (geel) zijn het minst betrouwbaar.

Uitbarsting vulkaan
Het is niet de eerste keer dat het KNMI extra weerballonnen oplaat. Bij de uitbarsting van de Eyafjallayoküll in IJsland in 2010 is dit ook gebeurd. Een paar dagen was er toen geen vliegverkeer mogelijk.
Bron: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/knmi-laat-meer-weerballonnen-op

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal