Tornado live blog 2 en 3 maart

Topic gezien door 41746 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 23:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aloa

Een nieuw speeltje voor tornado chasers.
tornado drone test flight


Jan van Ooijen

Hier nog even twee kaartjes



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tricker


aloa

Inmiddels is er een slight risk voor donderdag uitgegeven


Jan van Ooijen

Deze denk ik nog niet voorbij gekomen "Storm Chasers Follow an F4 Tornado (Evansville,Indiana)"

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TheWalker


rp.vanmeurs

Die is in ieder geval niet bang aangelegd. Ik was daar niet blijven staan filmen.

zorba

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 09 mrt 2012 - 11:30
Bizar

(filmpje)

Blijven staan terwijl er een torrie door je tuin raast +1
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

frankaloe

is er ooit onderzoek gedaan naar de sterkste kant van een tornado..hiermee bedoel ik dus..is deze aan alle kanten gelijk of juist aan de voorkant sterker?
of juist mindersterk
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

GekkeLeo

Damn komt er ff een tornado door je wijk... schuilen? Nee joh ff filmen :P

Sven

Bikkel als je daar blijft staan, vette beelden. Waarom gaat die boom om daar naast dat huis, aan de taken te zien staat er niet zo'n harde wind meer, maar ineens valt ie toch om?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Vortex

Citaat van: frankaloe op vr 09 mrt 2012 - 22:40
is er ooit onderzoek gedaan naar de sterkste kant van een tornado..hiermee bedoel ik dus..is deze aan alle kanten gelijk of juist aan de voorkant sterker?
of juist mindersterk

Er is wel degelijk een verschil, omdat de tornado als geheel ook beweegt.


    b1    b2
  T1------->T2
o1            o2


Stel: de tornado draait tegen de klok in en gaat zelf van links naar rechts.

Als de tornado van T1 naar T2 verplaatst is, is de wind aan de bovenkant van b1 naar b2 gegaan, maar aan de onderkant heeft deze veel meer afstand afgelegd, van o1 naar o2, omdat de wind aan de onderkant ook 'naar voren waait'

In werkelijkheid is het nog complexer... de meest vernietigende tornado's zijn van multivortex tornado's waarbij er binnen de grote funnel meerder kleine funnel ronddraaien, juist bij deze kleinere funnels is de vernietiging het grootst.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

frankaloe

dus als ik het goed begrijp gaat de wind onderin harder/sterker dan bovenin..
maar dan de vraag..is deze aan de grond aan alle kanten even sterk ik bedoel..wanneer een tornado naar het oosten gaat (als voorbeeld) zal die dan aan de oostkant krachtiger zijn??omdat die juist die kant opgaat
het lijkt er voor mij als leek veel op dat de slurf vooraan dingen aanzuigt om ze daarna achter zich neer te gooien..als ik het zo goed formuleer
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Vortex

Citaat van: frankaloe op za 10 mrt 2012 - 00:47
dus als ik het goed begrijp gaat de wind onderin harder/sterker dan bovenin..
maar dan de vraag..is deze aan de grond aan alle kanten even sterk ik bedoel..wanneer een tornado naar het oosten gaat (als voorbeeld) zal die dan aan de oostkant krachtiger zijn??omdat die juist die kant opgaat

Om precies te zijn: voor een stilstaand op object zal de wind het hardste zijn 90 graden ten op zicht van de beweegrichting tegen de draairichting in.

:)

Stel een tornado beweegt met 50 km/u naar het oosten en draait met 100 km/u tegen de klok in.

Als je zelf precies midden in de tornado mee zou 'lopen', zie je het volgende:

- de tornado als geheel lijkt stil te staan, hij draait alleen om zijn as
- oosten: de wind waait met 100 km/u van zuid naar noord
- noorden: de wind waait met 100 km/u van oost naar west
- westen: de wind waait met 100 km/u van noord naar zuid
- zuiden: de wind waait met 100 km/u van west naar oost

Als je dan echter stil gaat staan, zodat je als het ware een huis in het pad van de tornado bent zie je het volgende:

- de tornado als geheel beweegt met 50 km/u naar het oosten
- oosten: de wind waait met 100 km/u van zuid naar noord
- noorden: de wind waait met 50 km/u van oost naar west
- westen: de wind waait met 100 km/u van noord naar zuid
- zuiden: de wind waait met 150 km/u van west naar oost

Of te wel: aan de zuidkant van de tornado ervaar je de wind als de draaisnelheid van de tornado PLUS de beweegsnelheid (voor een naar het oosten bewegende tornado die tegen de klok in draait)


Citaat van: frankaloe op za 10 mrt 2012 - 00:47
het lijkt er voor mij als leek veel op dat de slurf vooraan dingen aanzuigt om ze daarna achter zich neer te gooien..als ik het zo goed formuleer

De klassieke/gemiddelde situatie is:

- Een richting Noord Oost bewegende supercell
- De orientatie van de cell zelf is meer van zuid naar noord
- De inflow/wallcloud/tornado zit achter in de bui aan de zuid/oost kant
- De neerslag zit vooral aan de noord kant
- De hook echo zit aan de zuid kant

De tornado is de plek waar de warme vochtige lucht het snelst de bui instroomt. Op hoogte condenseert het vocht uit de lucht en begint het als regen te vallen. Met goede windshear valt het niet precies terug, maar juist naar het noorden van de tornado/inflow die daardoor niet verstoord wordt. (De neerslag trekt ook koude lucht mee die het groeien van de bui tegen zou houden) Omdat de cell zelf naar het NO beweegt komt hij niet door de koude lucht.

Zo gauw een tornado puin aan begint te zuigen... tja, het verhaal blijft een beetje hetzelfde. De wind en puin dat al in die wind zit voor een tornado uit doen denk ik de meeste schade. (Dus inderdaad net voor de tornado uit). De tornado zelf kan dan het losgebroken puin opzuigen. Grote stukken worden er uitgeslingerd, kleine stukken kunnen kilometers hoog de bui in getrokken worden en eigenlijk overal vallen waar er ook neerslag valt, dus kilometers ten noorden voor de tornado uit of achter de tornado in de hook echo/rear flank downdraft.

Op 24 mei 2012 reden wij van uit het noorden over de I35 richting Guthrie terwijl vanuit zuidwesten richting noordoosten de EF5 van El Reno/Piedmont naar Guthrie bewoog. We zaten daar dus in de voorste neerslag van de supercell en er kwam ook allerlei papier en isolatie materiaal uit de lucht vallen.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

aloa

Zondag slight risk met mogelijk supercellen.


frankaloe

Citaat van: Vortex op za 10 mrt 2012 - 08:45
Om precies te zijn: voor een stilstaand op object zal de wind het hardste zijn 90 graden ten op zicht van de beweegrichting tegen de draairichting in.

:)

dus in feite is de kracht niet overal gelijk ten opzichte van vast/stilstaande objecten

bedankt voor je mooie uitleg
ik moest hem wel meer dan 1 keer lezen om het een beetje begrijpend te zien....stond ook zoveel info in..
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

TheWalker



This graphic comes from the Storm Prediction Center and shows the probability of severe weather occurring within 25 miles of any given point on Sunday. The standard "slight" risk of severe weather includes all areas within the 15% zone (which means a 15% chance of severe weather within 25 miles of a point). With their latest outlook, SPC has introduced an enhanced severe weather probabilities in Arkansas. This zone is identified by the red outline, meaning there is a 30% chance of experiencing severe weather within 25 miles of any given point.

The standard severe weather risk currently includes Northeast Texas with the highest severe weather probabilities in Arkansas. Unlike the severe weather risk a few days ago that was fairly low because of a lack of wind shear, tomorrow's setup has excellent wind-shear. The primary question right now is how much instability will be in place and where will amounts be the highest. As of now, tomorrow does have the potential to be an active severe weather day. There will be some severe weather risk in Northeast Texas, but the most significant/widespread severe weather will likely be just east of the state line in Arkansas/Louisiana.

Severe Weather Threats on Sunday: Tornadoes, Large Hail, Damaging Winds

Severe Weather Locations: Standard "slight" risk of severe weather in Northeast Texas, Elevated Risk in Arkansas

Severe Weather Timing: 3 PM – 10 PM (Generally a 2 PM – 6 PM timeframe for Northeast Texas)

Chase Status: Chase likely on Sunday – Live Video will be available

Confidence Level: Moderate – Questions remain on how much instability and where those highest amounts will be located.

Edit Jan: Bron vermelding verplicht, volgende keer wordt het bericht gewist

Bron Texasstormchasers


Vortex

Is een bron vermelding hierboven niet op z'n plaats?
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Jan van Ooijen

Citaat van: Vortex op za 10 mrt 2012 - 22:42
Is een bron vermelding hierboven niet op z'n plaats?

Je hebt helemaal gelijk, een edit gedaan en ook bron erbij vermeld nu
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal