Stormchasen in de USA deel 1 - Fenomenale start van de reis!

Topic gezien door 1515 bezoekers
Gestart door Wilfred Janssen, zo 19 jun 2016 - 22:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wilfred Janssen

Na jarenlang chasen in Europa, besloot ik mezelf na het afronden van mijn studie, eens een mooie reis cadeau te doen. En wat is voor een echte liefhebber van zware onweersbuien nu mooier dan een trip naar de USA? Het land waar elk voorjaar de omstandigheden meerdere malen perfect zijn voor het voorkomen van enorm zware onweersbuien, grote hagelstenen en zelfs talloze tornado's, daar moet je als liefhebber van extreem weer zeker een keer heen! In januari besloot ik definitief om te gaan. Via de persoon achter http://www.destormfotograaf.nl/, ook wel bekend als Peter Gude, heb ik een tiendaagse reis geboekt voor de periode van 19 tot en met 29 mei. Het was dus een totale gok om "willekeurig" deze periode te kiezen, maar statistisch gezien komen in de tweede helft van mei wel de meeste tornado's voor. Maar statistiek en het weer.... laat ook maar... Ik kan in elk geval de tour van Peter Gude werkelijk elke weerfanaat aanraden: zeker niet de duurste, goede reisgenoot en meer dan genoeg kennis over alles in de States.

Op 19 mei was het dan zo ver, de dag van de heenreis! Vanaf Amsterdam vliegen naar Denver (Colorado), met een tussenstop in Minneapolis. Na een lange vlucht hebben we de huurauto opgehaald en wat handige spullen gehaald in een grote bekende winkelketen. Meteen lekker mee in het ritme van het leven daar met de poging om de effecten van een jetlag zo min mogelijk te houden. We moesten wel fit zijn, want we konden er gelijk tegenaan. Wat severe warned en high based (hoge onderkant van de wolken) onweersbuien openden het bal. We waren gelijk gewend aan de middelen waarmee we moesten werken en we hebben wat taktieken doorgenomen om de volgende dagen wat meer succes te kunnen hebben.



Lees de rest van het verslag op onze website. Voor de mobiele gebruikers even een reminder: Veel, veel foto's! www.amazingsky.nl/verslagen/18-stormchasen-in-de-usa-deel-1-fenomenale-start-4

Het tweede deel van het verslag zal in de loop van deze week gaan volgen, mogelijk volgend weekend. Dus stay tuned!

Groeten,

Wilfred Janssen
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

AFTH14


Giso84

Wat een mooie foto's !!
En het verslag leest ook lekker weg, deel 2 morgen?  ;)
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Marsel

Gaaf hoor. Prachtige plaatjes.

Ik moet dan eerlijk bekennen dat bij het zien van dergelijke foto's uit Amerika we hier toch echt maar een beetje aan het aankloten zijn. Hoewel sommigen met bewerkingen proberen om hun Nederlandse supercells zo Amerikaans mogelijk te krijgen vallen ze allemaal in het niet bij de Amerikaanse ploffers. Wát een kleuren en rotsharde updrafts daar. Heerlijk om te zie icm dat open landschap. Nu ben je dus wel verpest en doen die Europese flutbuitjes er niet meer toe ;);D.

Oxize

Wat me opvalt, is dat bij zulke groten buien/Supercellen de omgeving eromheen veel schoner is. Straks blauwe lucht. Als het hier in NL tot een MCS of dergelijke komt, lukt het bijna nooit om zulke supercellen op de foto te krijgen. Hier in NL heb je dan al snel van restbuien die eromheen hangen die het totaalplaatje weer minder fotogeniek maken.

Ben benieuwd naar Deel 2, Wilfred!
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member


Tam

Ik zag deel twee voorbij komen....

Machtig met die graansilo's

Powered by EzPortal