Chaseverslag 20 oktober 2013 – LP Supercell omgeving Meteren

Topic gezien door 5649 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 21 okt 2013 - 21:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Chaseverslag 20 oktober 2013 – LP Supercell omgeving Meteren


Op zondag 20 oktober namen de kansen op onweer toe door een trog die vanuit het zuidwesten in de loop van de middag en avond over ons land zou trekken. Persoonlijk verwachtte ik er niet heel veel van en had dan ook mijn telefoon en camera niet opgeladen. Rond half 6 in de middag keek ik op de buienradar en zag dat er een bui was ontstaan in het noordwesten van België. Het zag er allemaal nog niet heel spectaculair uit ook zat er niet tot nauwelijks onweer op.

Na gewoon gegeten te hebben keek ik om omstreeks 18.45 uur nogmaals op de buienradar en zag dat de cel actiever was geworden met aardig wat onweer erop. Ik besloot de gok te wagen en op pad te gaan richting Tiel (Gelukkig had ik nog snel mijn camera en telefoon opgeladen).

Terwijl ik naar het zuiden reed werd het al langzaam donker waardoor je alleen nog maar een zwarte lucht zag. Toen ik van de A2 af ging en de A15 richting Tiel pakte zag ik in mijn ooghoeken de eerste weerlichten van de cel. Ik besloot de afslag bij Meteren te nemen om rustig de laatste buienradar en de bui zelf te bekijken.

Vanaf die plek had ik een perfect zicht op het zuidwesten waar de bui vandaan kwam. Snel statief opgesteld en camera geïnstalleerd om bliksemfoto's te maken. Op Twitter kwamen inmiddels de eerste berichten binnen dat deze bui een LP supercell was en een tornado had gedropt in Drunen. Op de bliksemfoto's die ik ondertussen maakte kon je ook duidelijk de tailcloud van de wallcloud zien.

1. CC ontlading


2. CC ontlading


3. CC ontlading


Na ruim 20 minuten bliksemfoto's maken moest ik de auto weer in omdat het stevig begon te regenen. De cel trok precies over mij heen. Terwijl de supercell overtrok ben ik een stukje doorgereden richting Est om beter zicht te krijgen op de achterzijde van de cel. Zware neerslag en een stevige wind in het donker is zeer lastig rijden maar wel een goede test voor een beginnend bestuurder (heb pas ruim 3 maanden mijn rijbewijs). In Est ben ik omgekeerd en heb de auto op de weg richting Meteren langs de weg gezet. De bui was inmiddels alweer weggetrokken dus heb ik mijn camera weer opgesteld. Aan de achterzijde had ik perfect zicht op een af en toe fraai oplichtende supercell met wallcloud. Dat het om een wallcloud ging is tevens bevestigd door Reinier van der Berg: "Niet heel ver uitgezakt, maar in het licht van andere waarnemingen ben ik het met je eens. #wallcloud"

4. Wallcloud


5. Wallcloud


Omstreeks 20.15 uur was de cel al flink in activiteit afgenomen. Slechts af en toe was er nog weerlicht zichtbaar. Ook de wallcloud was al minder ver uitgezakt dan eerder op de avond. Ik besloot dan ook om weer terug naar huis te gaan.

Al met al was het een zeer geslaagde chase. Wie had dat ooit durven dromen, een supercell in de 2e helft van oktober die ook een tornado dropt.

© Ramon Oost Weerdiensten en Fotografie (www.ramonoost.nl)

Walter


Marcellang

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Zoals al gezegd was, mooi verslag met dito foto's!!
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Giso84

Fijn verslag om te lezen met pracht foto's.
Je hebt het jaar alvast mooi afgesloten met een late chase.
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

SniperEye

Super verslag :) Ik heb deze situatie zwaar onderschat en had het seizoen al opgegeven. Foei voor mijzelf: never stop chasing!

Ramon Oost


Tyshane

Mooi gedaan en wat een heerlijke severe setting was dat. Wij zijn daar redelijk in de buurt geweest, nog staan schuilen bij een viaduct stuk voor Meeteren! Maar eens; bijzondere setting voor deze tijd van het jaar. Heerlijke hobby!  8)

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Ramon Oost



Marcel

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Ramon Oost





Marsel

Ja Ramon, ik had je al eerder in een ander topic complimenten gegeven voor deze voortreffelijke foto's.  Maar wil het ook even in het officiële topic doen. Bij deze: fantastische platen. Gelukkig toch nog wat beeld van deze vrij opmerkelijke bui. :)

GekkeLeo


Powered by EzPortal