Onweer 5 augustus 2013, wat een buien! Mooie CG's & shelfcloud.

Topic gezien door 2891 bezoekers
Gestart door Peetwaa, do 08 aug 2013 - 13:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peetwaa

Ik ben niet van de hele verslagen typen, simpel omdat ik niet een fanatieke chaser ben, maar zal m'n best doen!

Een maat stuurde me een bericht maandag ochtend dat het wel eens een leuk avondje kon gaan worden. Waarna ik dus direct naar het forum ben gegaan en de berichten in de gate ben gaan houden, na het eten rond een uur of 7 werd het al wat donker in de Hoeksche waard (eiland onder Rotterdam). Ik besloot toen met de camera op pad te gaan.

Ik ben toen ik de polder bij 's-Gravendeel beland waar ik de volgende luchten op de foto heb gezet, hier ook nog bliksem waargenomen maar helaas niet op de foto.
Op deze panorama aan de rechter kant begint iets te ontstaan waaruit deze bliksem ook kwam.





hierna zakte het in en besloot ik naar huis te gaan, waarna ik nog wat mooie luchten op de foto zette die over Dordrecht heen trokken.



Toen ik thuis kwam dacht ik al dat dit nooit het enige kon zijn en het forum en radar gaf aan dat er nog wel wat moois zou komen. Ik ging de polder in richting een bui die over Strijen heen trok, waarna ik deze foto, uit de losse pols schoot.



omdat ik geen statief bij mij had kon ik ook niet anders, verder zijn alle andere pogingen mislukt en heb ik de bui nog wel mooi op de foto weten te krijgen





Hierna reed ik wederom naar huis toen ik het ineens overal achter mij zag flitsen, daar kwam het dan. Goed opgesteld zonder statief maar de camera op het dak van de auto geïnstalleerd, in Kuipersveer (polder bij de Blaaksedijk) camera richting het westen (richting Oud-Beijerland en het trok zo langs de snelweg A29 richting Rotterdam, wachten op de echte knallen zoals je hieronder zal zien;













Na deze flitsen en nog vele anderen om ons heen zag ik ineens iets heel anders interessants ontstaan, deze shelfcloud...;





Wat is dat precies in het midden, wat ontstaat hier? (ik heb hier nog meer foto's van en zal deze vandaag of morgen toevoegen aan dit verslag)

De bui ontwikkelde zich enorm snel en voor we het wisten kwam die recht op ons af, het begon ineens flink te waaien, regenen, hagelen waarna we direct vertrokken. Op de terugweg in de auto kon ik nauwelijks wat van de weg zien.





Al met al een geweldige avond voor mij, en de eerste keer dat ik zo bewust zo'n storm heb meegemaakt. Geweldig!
For more pictures ; www.flickr.com/peterhokke

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hj32


Peetwaa

For more pictures ; www.flickr.com/peterhokke

Peetwaa

Wat is dit in het midden wat hier ontstaat.
Je ziet hier een shelfcloud ontstaan? Maar wat is dat laag hangende precies... ( een wallcloud ?  :o ) die kort vormt en weer inzakt?

For more pictures ; www.flickr.com/peterhokke

Ramon Oost

Citaat van: Peetwaa op vr 16 aug 2013 - 10:01
Wat is dit in het midden wat hier ontstaat.
Je ziet hier een shelfcloud ontstaan? Maar wat is dat laag hangende precies... ( een wallcloud ?  :o ) die kort vormt en weer inzakt?


Wat je daar op de foto's hebt is een shelfcloud. Een wallcloud kan nooit onder een shelfcloud voorkomen omdat een wallcloud onder de updraft van de onweersbui (supercell) kan voorkomen. De shelfcloud ontstaat bij de voozijde van de bui (downdraft).

Nette platen heb je geschoten!

Giso84

Je mag die vriend dankbaar zijn, mede door hem en toch de "chaser" in jou, heb je pracht foto's genomen en een fijn en beknopt verslag getypt.  :D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Powered by EzPortal