De "Supercel"

Topic gezien door 6499 bezoekers
Gestart door hj32, di 06 aug 2013 - 15:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThaGhostNL

Graag de topic discussie over de supercel laten gaan en niet het topic gebruiken om iemand tot aan het bot af te branden.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

hj32

Ok nu we weer wat meer weten, mijn volgende vragen:
1. Is een spitcell altijd een aanwijzing voor supercel...,left of rightmover?
2. Wat zijn de verschillen tussen een left en een right mover? (intensiteit, rotatie enz)
3. Hoe kun je aan de wolkenstructuur op grotere afstand zien, stel tijdens het rijden, dat je met een supercel te maken hebt?
4. Draait een meso bij rotatie altijd tegen de klok in?

Bedankt :)

Marsel

Tijmen heeft een goed punt dat je op basis van een of een paar stilstaande beelden geen zekerheid kunt geven. Daar zul je inderdaad meer data voor nodig hebben, doppler data bijvoorbeeld.
Toch zijn de structuren in ieder geval correct en vertoonde de buien van gisteren allerlei supercell aspecten. Exacte data zal uitsluitsel moeten geven.

ron12

satelliet beelden van Nederland de laatste 24 uur aanklikken kijk rond 22.30 uur gisteren bij Friesland,daar is een soort inham in de bewolking te zien,http://www.woweer.nl/cgi-app/satellite?CONT=nlnl&CREG=im07&LOOP=24&LANG=nl&STRUCTUR=_ ik kan het ook verkeerd hebben,wel voor 22.30 vanavond kijken he anders zie je het niet meer
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

hj32

kan er zelf niet zoveel mee, maar mss weten de "experts" meer. :)

ron12

Citaat van: hj32 op di 06 aug 2013 - 18:28
kan er zelf niet zoveel mee, maar mss weten de "experts" meer. :)
ook om21.45 uur boven Friesland iets vreemds te zien volgens mij.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jens

waren gewoon meerdere supercells volgens mij en ik kan het weten ik heb de stijgstroom van een leftmover over me gehad hij was echt aan het roteren
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

hj32


pyro

Wat maken jullie je allemaal druk :)
Geniet gewoon van dat het een supercel was!
Meteoconsult doet er gewoon rustig over http://www.nu.nl/binnenland/2878111/nederland-in-ban-van-supercel.html

Gewoon genieten van dat het een supercell was en niet zo happen als iemand het daar niet mee eens is ;)

dondertje127

Kan me ook nog wel een heuse supercel herinneren op 17 juli 2004, toen een snel roterend monster boven Arnhem hing.

Weerfreak 1337

Citaat van: Sven op di 06 aug 2013 - 16:01
Wat een rare uitspraak over de grootte ervan, wikipedia verteld mij zowiezo al iets heel anders, en heb werkelijk nog nooit een SC gezien zo groot als een MCS dus waar die die onzin vandaan haalt is mij onduidelijk.



Het klopt dat supercellen een behoorlijk grote omvang kunnen hebben, maar de grootte van een MCS is ernstig overdreven.

Zelf denk ik, ben er eigenlijk gewoon zeker van, dat SC's makkelijk in Nederland voor kunnen komen. Alleen wij beschikken zelden over de meest "gunstige" atmosferische omstandigheden zoals in de VS, zodat ze vrijwel altijd een stuk minder zwaar zijn. En uiteraard zijn er uitzonderingen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

studio dewolf

Citaat van: dondertje127 op wo 07 aug 2013 - 16:33
Kan me ook nog wel een heuse supercel herinneren op 17 juli 2004, toen een snel roterend monster boven Arnhem hing.

Dat was geen supercel. Het was Spaanse pluim. Ik was aanwezig aan de kust en het was zeker geen supercel.
http://www.vliz.be/docs/groterede/GR11_noodweer.pdf



Maar ik denk dat er was wel supercel aanwezig bij 26 mei 2009.

Tyshane

Citaat van: studio dewolf op do 15 aug 2013 - 22:17
Dat was geen supercel. Het was Spaanse pluim. Ik was aanwezig aan de kust en het was zeker geen supercel.

Dat het een Spaanse pluim was, sluit natuurlijk niet uit dat er sprake was van een supercel...

studio dewolf

Ah, maar op die dag was geen supercell.

Powered by EzPortal