De "Supercel"

Topic gezien door 6497 bezoekers
Gestart door hj32, di 06 aug 2013 - 15:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

Nav een opvallende tweet van @MeteomanTB wil ik graag een discussie over de supercel starten...
Ik stelde hem de vraag:"Hoeveel supercellen zijn er volgens jou gisteren (5-08) over NL getrokken?
Dit was zijn antwoord...

@thehj32 Geen. Buien kunnen allerlei verschijnselen ervan hebben, maar voldoen dan niet aan de definitie. Lees dit: pic.twitter.com/34amQfWLfA

Dat was deze foto...


En nog een uitspraak van hem:
"In een Supercell past half NL! Alleen in 1983 een gezien"


Ik doe aan stormchasen, omdat ik passie heb voor extreem weer en ervan wil leren, dwz beter wil worden.
Daarvoor is het belangrijk dat je elke keer over de juiste informatie beschikt...zodat je op basis van die informatie jezelf de juiste dingen aanleert.

Vergelijk het met fitness...doe je je oefeningen niet goed, leer je het jezelf verkeerd aan en krijg je blessures.
Gek voorbeeld mss, maar hij klopt wel. ;)

Dat "gehype" is niet goed dus...
Wat is nou waar en wat niet?

Waren het nou 5 augustus 2013 wel of geen supercellen die over NL trokken?
Ik geloof namelijk niet dat Tijmen de Boer, bepaald niet onervaren, zomaar dit soort uitspraken doet, als zijnde ik heb een mening...

Daarom hoop ik dat dit topic gaat leven en we straks allemaal weten wat waar is...want ik hou niet van onzinverhaaltjes...zeker niet als ik daardoor niet beter word in wat ik wil bereiken, namelijk goed zijn in wat ik doe en waar ik van hou...oa stormchasen.

Dus kom niet met onzin, maar met goede argumenten, onderbouwing in de vorm van afbeelden/filmpjes, met respect voor elkaar...dan komen we een heel eind verder.
Dit is niet de USA en dit wordt niet de USA...maar dat het weer steeds extremer wordt is een feit.
Iets wat de meesten van ons helemaal niet erg vinden...  ;)

EDIT: De supercel uit 1983...volgens Tijmen de Boer de enige tot nu toe...



Sven

Wat een rare uitspraak over de grootte ervan, wikipedia verteld mij zowiezo al iets heel anders, en heb werkelijk nog nooit een SC gezien zo groot als een MCS dus waar die die onzin vandaan haalt is mij onduidelijk.

Because they can last for hours, they are known as quasi-steady-state storms. Supercells have the capability to deviate from the mean wind. If they track to the right or left of the mean wind (relative to the vertical wind shear), they are said to be "right-movers" or "left-movers," respectively. Supercells can sometimes develop two separate updrafts with opposing rotations, which splits the storm into two supercells: one left-mover and one right-mover.

Supercells can be any size – large or small, low or high topped. They usually produce copious amounts of hail, torrential rainfall, strong winds, and substantial downbursts. Supercells are one of the few types of clouds that typically spawn tornadoes within the mesocyclone, although only 30% or less do so.[3]
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

hj32

Citaat van: Sven op di 06 aug 2013 - 16:01
Wat een rare uitspraak over de grootte ervan, wikipedia verteld mij zowiezo al iets heel anders, en heb werkelijk nog nooit een SC gezien zo groot als een MCS dus waar die die onzin vandaan haalt is mij onduidelijk.

Because they can last for hours, they are known as quasi-steady-state storms. Supercells have the capability to deviate from the mean wind. If they track to the right or left of the mean wind (relative to the vertical wind shear), they are said to be "right-movers" or "left-movers," respectively. Supercells can sometimes develop two separate updrafts with opposing rotations, which splits the storm into two supercells: one left-mover and one right-mover.

Supercells can be any size – large or small, low or high topped. They usually produce copious amounts of hail, torrential rainfall, strong winds, and substantial downbursts. Supercells are one of the few types of clouds that typically spawn tornadoes within the mesocyclone, although only 30% or less do so.[3]


Heb je een link naar die pagina, want op de NL wikipedia staat niks over de afmetingen van een SC...

Sven

Citaat van: hj32 op di 06 aug 2013 - 16:04
Heb je een link naar die pagina, want op de NL wikipedia staat niks over de afmetingen van een SC...

http://en.wikipedia.org/wiki/Supercell
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Mirandavdg

Ha, interessant topic. Ga ik volgen! Staat mij wel iets bij dat er in de afgelopen jaren wel degelijk over een supercel werd gesproken. Of dat boven Nederland of Belgie was weet ik niet meer.

En blij dat ik in 1983 niet in Zeeland woonde ;) of nog sterker, ik was er niet eens.

Jan van Ooijen

Lees ook even wat Vortex van het artikel vind: http://www.supercell.nl/blogs/index.php?blog=5&p=149&more=1&c=1&tb=1&pb=1. Daarnaast kan ik me ook nog 21-07-2009 goed voor me halen, die dag zijn er meerdere supercellen voorgekomen in Nederland één daarvan had ik op foto, die was zelfs goed te zien thv Gouda
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

CiteerIk geloof namelijk niet dat Tijmen de Boer, bepaald niet onervaren, zomaar dit soort uitspraken doet, als zijnde ik heb een mening...

Tsja, probleem met hem is alleen: ZIJN waarheid is DE waarheid. Heeft nogal een hoge pet op van zichzelf en nogal arrogant.

Niet teveel woorden aan vuil maken, we hebben gister wel degelijk te maken gehad met een paar supercellen.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

hj32

Zorba, hoe graag ik dat ook zou willen geloven, alleen al omdat ik zelf een gepassioneerde stormchaser ben...waarom zou iemand het zichzelf zo moeilijk maken als hij weet dat het anders is?
Ondanks alle "bewijzen" die ik heb gezien in de vorm van foto's, tot aan de meso aan toe, brengt die man je toch aan het twijfelen...
En het doel van dit topic is dan ook voor mij die twijfel bij iedereen voor eens en altijd weg te kunnen nemen.

Wij chasers zijn namelijk niet "dom volk" wat alles maar gelooft wat er gezegd wordt...
Het zoeken naar je eigen waarheid is ook heel belangrijk. ;)

zorba

Vraag maar eens aan Reinier wat een supercel is en of we gister ermee te maken gehad hebben. Antwoord zal zijn ja. En ik heb veel foto's gezien die het bewezen hebben.. Niet teveel vermoeien door die beste man.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

hj32

Ok
Ik heb vorig jaar Reinier vd Berg bezocht bij Meteo Wageningen,..hij is absoluut een expert op dit gebied.
Hij zei ook dat het al tijden een "discussie-onderwerp" is, maar ik denk dat kritisch zijn op dingen niet verkeerd is...

Alleen het geblaat van mensen zonder goede argumenten te geven waarom iets zo is, kan ik niet zo goed tegen...
Maar ikzelf geloof ook echt wel dat er supercellen zijn geweest...de structuur van die wolkenfoto's zegt heel veel...

Foto Wilfred Jansen:


Foto Arjan Bruggink:


Oordeel ZELF  :)

Sven

typisch voorbeeld van een LP of HP supercell die foto's, je kan er niks anders van maken, structuur zegt voldoende.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

hj32

Citaat van: Sven op di 06 aug 2013 - 16:30
typisch voorbeeld van een LP of HP supercell die foto's, je kan er niks anders van maken, structuur zegt voldoende.

Dat ben ik met je eens Sven...
Fascinerend dat die man zo in z'n eigen waarheid blijft geloven!

Marsel

Grappig, deze discussie vorig jaar ook gezien naar aanleiding van 10 mei. Betrokkene opende ook toen de discussie met dezelfde satellietfoto. Als je een supercell definieert als zijnde onweersbui met persistente en geruime tijd (ondergrens is mij onduidelijk) aanwezige roterende updraft hebben we er gisteren meerdere gehad en gezien. Afmetingen zijn naar mijn weten niet van belang.
Ik denk dat Tijmen nogal vasthoudt aan de amerikaanse versie alwaar op mesoschaal 'druksystemen' (lees: gesloten circulaties) op grondniveau zichtbaar worden en het systeem 'bui' al snel groter is dan hier in Nederland.

Uiteraard wordt tegenwoordig bijna elke pluk fractus onder een updraft als tornado gezien of worden geheel ten onrechte onschuldige Cb's als supercell bestempeld omdat ze misschien even afwijken van de mean 0-6km windvector. Maar je kunt gewoon niet ontkennen dat ze in Nederland voorkomen.

Het excessieve splitten en vervolgens links of rechts uit de flank lopen (alleen supercells doen dat) van gisteren tesamen met overtuigend beeldmateriaal lijkt me toch al een vrij duidelijk verhaal?

Btw hj32, die onderste foto is van mij ;).

arjanbruggink

Citaat van: Marsel op di 06 aug 2013 - 16:32

Btw hj32, die onderste foto is van mij ;).
Had die ff gebruikt als voorbeeld voor die @Meteomantb als voorbeeld dat ze er wel waren (en je (forum)naam gebruikt voor de credit)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

hj32

Mijn excuses Marcel...


zorba

Citaat van: Marsel op di 06 aug 2013 - 16:32
Grappig, deze discussie vorig jaar ook gezien naar aanleiding van 10 mei. Betrokkene opende ook toen de discussie met dezelfde satellietfoto.

Haha jij vind het grappig, ik erger me er kapot aan. Vorig jaar vrat ik mn sokken ook al op n.a.v. deze discussie, maar ik snap niet dat bepaalde mensen gewoon droog beweren dat ze hier niet voorkomen... Als je dan vraagt wat het dan wel is blijft het stil. of een onzinnig antwoord:
CiteerDat kun je natuurlijk op één foto niet zien. Heb je zoveel meer gegevens voor nodig. Sowieso een bui
(zie twitter)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Marsel

@ Arjan en hj32
No problem heren.  :)

hj32

Citaat van: zorba op di 06 aug 2013 - 17:02
Als je dan vraagt wat het dan wel is blijft het stil. of een onzinnig antwoord:(zie twitter)

Dat heb ik zojuist gevraagd nav de foto van WJ...ben heel benieuwd wat Tijmen gaat zeggen...anders is ie bij mij z'n geloofwaardigheid "ook" kwijt.

EDIT:
Hij geeft idd geen direct antwoord op de vraag, maar komt als antwoord met:

@thehj32 @WilfredJanssen_ Dat kun je natuurlijk op één foto niet zien. Heb je zoveel meer gegevens voor nodig. Sowieso een bui...
@thehj32 @WilfredJanssen_ Iedereen kan blijkbaar op één foto zien dat het wel of niet een SC is...ik niet!

Ja hoor...ja! :X
Toch niet zo'n kenner dus...1 foto is genoeg...eune supercel jongu! :P

Jur

Of hij blockt je op Twitter, als je kritisch bent.
Met de staart tussen de benen vlucht hij voor elke discussie die verder gaat dan zijn eerste standpunt. Treurig.

hj32

Citaat van: Jur op di 06 aug 2013 - 17:17
Of hij blockt je op Twitter, als je kritisch bent.
Met de staart tussen de benen vlucht hij voor elke discussie die verder gaat dan zijn eerste standpunt. Treurig.

Vind ik echt heel triest idd...ik heb zelf altijd zoiets als ik gelijk denk te hebben van kom maar op...ik laat het jullie wel zien...met goede argumenten...
Krijgt die gast de kans z'n waarheid te verkondigen, houdt ie z'n snavel...beetje jammer dit...maar ook weer fijn, want nou ben ik weer een stukje dichter bij DE waarheid... ;)

Powered by EzPortal