Zeevonk geeft lichtshow Noordzee

Topic gezien door 4087 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 15 jul 2013 - 14:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Zeevonk geeft lichtshow Noordzee

Voor de kust van Nederland kan vanaf morgen een bijzonder natuurverschijnsel te zien zijn. Het gaat om de minuscule, eencellige zeevonk. Die geeft in het donker een soort lichtshow in het water. De zeevonk is al gezien in de jachthavens van Nieuwpoort en Zeebrugge in Belgiƫ. Volgens Pierre Bonnet van Ecomare kan het lichtgevende verschijnsel morgen ook aan de Nederlandse kust zichtbaar zijn.


F. van den Driesschen

Stroming
Zeevonk is een alg die oplicht om vijanden af te schrikken. Het gifgroene of felblauwe licht ontstaat door een chemische reactie. Die treedt op als het water beweegt. Bonnet: "Daarom is het licht vooral goed te zien in de branding of waar het water tegen boten slaat." De zeevonk laat zich volgens Bonnet moeilijk regisseren: "Af en toe hoopt hij zich op in havens, maar dat is erg afhankelijk van de stroming, de temperatuur en de windkracht." De zeevonk kan tot in de herfst te zien zijn.

NOS
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fanatic

hehe wat een bekende foto....  ::)
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Jan van Ooijen

Citaat van: Fanatic op ma 15 jul 2013 - 15:01
hehe wat een bekende foto....  ::)

Is die van jou dan? Bij NOS staat: "Oplichtend zeewater door de zeevonk, vorig jaar in Noordwijk, ANP"
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Oehh Fanatic, zou ff een mailtje naar het ANP / NOS uitgooien als ik jouw was. (als ze jouw foto gebruiken, in verband met Copyright) ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Fanatic

Ze hebben deze rechten vorig jaar nadat ik ze gepubliceerd heb afgekocht.. dus ze mogen ze gebruiken..:D
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Fanatic

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Giso84

Kan 1 ding zeggen, dat het een wonderbaarlijk fenomeen is.
Ik als (nabij) kustbewoner heb dit al meerdere malen gezien.

Vroeger rende ik als klein jochie door het water, wat ook een lichteffect geeft, misschien een leuk idee voor mensen met kids die gaan kijken  ;D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Lightning_Glenn

Ook mooie foto's

Photo Phil Hart


Photo Phil Hart





Coooool !

Powered by EzPortal