Blote-oog komeet siert de hemel op het Noordelijk halfrond in Maart

Topic gezien door 9992 bezoekers
Gestart door Sven, zo 24 feb 2013 - 22:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lightning_Glenn


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zorba

Komeet 2011 L4 Pan-Starrs deze week mogelijk met het blote oog te zien

Deze week met enig geluk ook in Nederland nog net zichtbaar in de avondschemering: komeet 2011 L4 Pan-Starrs, hier op een Australische foto. Zondag bereikte hij zijn grootste helderheid, vergelijkbaar met die van de maan. Woensdagavond beweegt de komeet rechtsonder de maansikkel, vlak boven de horizon. De Pan-Starrs is afkomstig uit de Oortwolk, een wolk van miljarden komeetachtige objecten rondom ons zonnestelsel. Deze wolk bevindt zich op een afstand van ongeveer 150 biljoen kilometer van de zon.


2011 L4 Pan-Starrs boven het Australische landschap.

De komeet werd in juni 2011 ontdekt en werd vernoemd naar de telescoop waarmee de Pan-Starrs voor het eerst werd gespot: de Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System, die bovenop de Haleakala vulkaan in Hawaï staat. Gisteren was de komeet het dichtstbij de zon en was Pan Starrs het beste te zien. Aan het einde van deze maand zal de komeet niet meer met het blote oog te zien zijn.

Astronomen schatten dat de komeet zo'n 25 kilometer breed is. Volgens Astroblogs is de komeet aankomende dinsdag en woensdag mogelijk vanuit Nederland te zien. NASA zegt dat liefhebbers na zonsondergang een kwartier de tijd hebben om de ruimtesteen aan de nachtelijke hemel te zien. Een ding is zeker, dit is de enige keer dat u de kans heeft om deze komeet te zien. De Pan-Starrs draait namelijk in een elliptische baan om de zon en komt iedere honderd miljoen jaar in de buurt van de aarde.


Pan Starrs gezien vanaf Mount Dale, Australië.


Een close-up van de komeet.

Bron: AD
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Sven

Vanavond met z'n allen kijken! Het is ons een keer gegund! Als ik zo naar de sateliet beelden kijk, strakhelder zometeen.
Hier meer info: http://www.astroblogs.nl/2013/03/10/komeet-pan-starrs-probeer-m-dinsdag-of-woensdag-te-zien/

Geniet ervan!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Stephanie

Ik ga het proberen te zien...
Denk alleen dat ik wat problemen heb met bebouwing, aangezien hij zo laag staat. Ben benieuwd!

ron12

hier beelden van de STEREO-B SATELLIET van de zon en de komeet samen op een beeld http://astroblogger.blogspot.nl/
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Duitje

En het is mij gelukt om hem vanaf Egmond aan Zee te fotograferen  ;D  Niet zo mooi als op het voorbeeld hierboven maar ben evengoed tevreden  8) Mijn 105mm 2.8 is toch net iets te kort helaas  :-[ Dit is een 100% crop ;)
@Kees_Zwaan

Stephanie

Wauw, congrats! Wat mooi zeg.
Ik heb niks kunnen zien helaas, te veel bomen een geen mogelijkheid om van huis te gaan vanavond.

Duitje

Dank Stephanie :)
Balen dat je hem niet hebt kunnen zien! Achja, wellicht krijg je nog een 2e kans  :)
@Kees_Zwaan

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Lightning_Glenn

Klasse Kees!
Ik heb hem ook gisteren gezien vanuit Zoetermeer.
Hij was wel erg snel weg zeg, ik heb dus geen foto gemaakt omdat ik dacht dat ie wat langer te zien zou zijn.
Vanavond is er een herkansing, dan is die weer goed te zien, maar of het dan bewolkt zal zijn is niet te voorspellen.

Vomera

ik heb hem nog niet kunnen waarnemen. Gisteren nog gaan kijken, maar was te bewolkt. Hopelijk vanavond weer een kans.. welk tijdstip is hij te zien ? :)

Marlieke

Hier was het gisteravond precies tijdens zonsondergang iets minder bewolkt en volgens mij heb ik hem gezien. Een ster met een oranje streepje erachter. En nee, hij knipperde niet dus het was geen vliegtuig...  :D

Trouwens zag ik eergisteren nog iets raars. Dat was rond de klok van 9 's avonds. Het leken wel 3 vallende sterren naast elkaar maar totaal niet helder terwijl het verder erg helder was. Vogels misschien? Wel een raar gezicht was het in ieder geval.
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Remcoz

Is deze vanavond ook nog te zien? zo ja hoelaat en waar moet ik ongeveer zoeken!?

Aern

Citaat van: Remcoz op do 14 mrt 2013 - 10:57
Is deze vanavond ook nog te zien? zo ja hoelaat en waar moet ik ongeveer zoeken!?

Ja hoor, hij is deze hele maand nog te zien, als je hem wilt zien; kijk net na zonsondergang naar de plaats waar de zon onder is gegaan. Laag aan de hemel. Zie je hem niet (of niet goed) Dan kun je hem met een simpele verrekijker al goed waarnemen.

Remcoz


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

taniak

grtz Tania :-)

ron12

Mooie film van begin tot het eind van PANSTARSS en de ZON links
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal