Meteorietenregen in Oeral-gebied Rusland

Topic gezien door 27321 bezoekers
Gestart door aloa, vr 15 feb 2013 - 07:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Vortex

Het blijkt geen krater te zijn, maar een gat in het IJs op het meer. Zonder IJs was dit nooit teruggevonden. (Ik hoor ergens achter in mijn hoofd wel een soort Crop Circle alarm afgaan)

(Bron: http://rt.com/news/russia-meteor-meteorite-asteroid-chelyabinsk-291/ )
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Shadow112

'De meteoroïde die vrijdag in Rusland explodeerde, is niet dezelfde als de asteroïde 2012 DA14 die vanavond langs de aarde zal vliegen. Wel hebben de twee ruimtebrokken mogelijk een verband, zei een wetenschapper aan het Russische Instituut voor Toegepaste Astronomie tegen persbureau Interfax. Vrijdagavond vliegt de asteroïde ongeveer 27.000 kilometer langs de aarde.


Het Europese ruimtevaartbureau ESA liet overigens weten dat er volgens zijn deskundigen geen verband bestaat met het incident in Rusland.'

ad

Wie snapt het nog.  :P

zorba

Mogelijk verband meteoriet Rusland en DA14

De meteoroïde die vrijdag in Rusland explodeerde, is niet dezelfde als de asteroïde 2012 DA14 die vanavond langs de aarde zal vliegen. Wel hebben de twee ruimtebrokken mogelijk een verband, zei een wetenschapper aan het Russische Instituut voor Toegepaste Astronomie tegen persbureau Interfax. Vrijdagavond vliegt de asteroïde ongeveer 27.000 kilometer langs de aarde. Het Europese ruimtevaartbureau ESA liet overigens weten dat er volgens zijn deskundigen geen verband bestaat met het incident in Rusland.



Gewonden
Het Russische leger zei drie brokstukken te hebben gevonden. De schokgolf van de explosie die de meteoriet veroorzaakte, zorgde voor gewonden en schade aan gebouwen. Volgens het ministerie van Rampenbestrijding zijn er meer dan 500 gewonden, het stadsbestuur spreekt over meer dan 750. De Russische overheid was al enkele dagen geleden gewaarschuwd dat er een meteorietenregen op komst was, met zelfs een benadering van de omvang. Dat heeft een bron bij het Russische ministerie van Defensie verteld aan de nieuwssite Izvestia. 'Ze zal wel weer opbranden in de atmosfeer - er is geen oorzaak voor angst', was de reactie.

Geen verband
Eerder vandaag beweerde de Britse astronoom Dr. Robert Massey nog dat de meteoroïde en asteroïde elkaar niet in de weg moeten zitten. 'Zoals ik het begrepen heb, kwamen de meteorieten vanuit het oosten, terwijl de asteroïde vanuit het noorden komt. Er zit ook een tijdsverschil van twaalf uur tussen, dus de beide objecten bevonden zich op minstens een half miljoen kilometer van elkaar. Ze kunnen niets met elkaar te maken hebben.'

Bron: AD
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

zwoof

Citaat van: Vortex op vr 15 feb 2013 - 14:02
Het blijkt geen krater te zijn, maar een gat in het IJs op het meer. Zonder IJs was dit nooit teruggevonden. (Ik hoor ergens achter in mijn hoofd wel een soort Crop Circle alarm afgaan)

(Bron: http://rt.com/news/russia-meteor-meteorite-asteroid-chelyabinsk-291/ )

Inderdaad, lijkt door mensen gemaakt deze circel.

zorba

Citaat van: Shadow112 op vr 15 feb 2013 - 14:21
Wie snapt het nog.  :P

Simpel toch, de ene partij zegt wel een verband, de andere zegt niet een verband te zien...
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Joan

Citaat van: zwoof op vr 15 feb 2013 - 14:26
Inderdaad, lijkt door mensen gemaakt deze circel.
moet gestopt zijn in de lucht en toen rustig recht naar beneden zijn gevallen anders kan het gat nooit rond zijn

ron12

Volgens http://www.hln.be zijn 6 steden door deze meteoriet getroffen al 1000 gewonden geteld

Edit Zorba: We kunnen kleine letters ook prima lezen hoor, hoeft niet met hoofdletters getyped te worden ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Shadow112

Citaat van: zorba op vr 15 feb 2013 - 14:26
Simpel toch, de ene partij zegt wel een verband, de andere zegt niet een verband te zien...

Dat is wel een vrij sterke versimplificering van mijn vraag, Mogelijk dat Vortex daar meer van weet?

ron12

mooi filmpje over 2012 da 14 die van avond langs komt.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

NewWeatherfan

Citaat van: NewWeatherfan op vr 15 feb 2013 - 12:19
groot genoeg om honderden gewonden te maken

Gisteren bij DWDD gehoord dat slechts stenen van enkele kilometers schade aanrichten en dat stenen van formaat autobussen vaak totaal verbranden (met een lichtspoor etc etc)

dus als dit een steen uit de ruimte is geweest moet ie gigantisch zijn

volgens rusland:
"De Russische Academie voor Wetenschappen zegt dat de inslag vrijwel zeker van een meteoriet is. Het voorwerp zou zo'n 10 ton (10.000 kilo) hebben gewogen en met een snelheid van 54.000 kilometer per uur de dampkring zijn ingeschoten."

quote van de NOS site

10 ton en dan kan je hem niet zien aankomen. Terwijl ieder stukje ruimtestof te volgen is zodat het ISS zich uit de voeten kan maken.

Blijf in mijn aluhoedjes modus geloof ik

zorba

Citaat van: Shadow112 op vr 15 feb 2013 - 14:52
Dat is wel een vrij sterke versimplificering van mijn vraag, Mogelijk dat Vortex daar meer van weet?

Is gewoon een constatering van de tekst lezen :p
De 1 zegt dat er wel een verband is, de ander niet.

Echter achterliggende redenen waarom men dat denkt/zegt wordt niet duidelijk gemaakt in het artikel. denk dat daar in de loop der tijd wel meer over bekend wordt gemaakt als men de brokstukken heeft
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Vortex

Het probleem is dat iedereen om nieuws zit te springen en dat ook iedereen nieuws kan maken. Berichten verschijnen in het Russisch, worden vertaald, nog een keer vertaald en verschijnen daardoor uren later weer als 'heet' nieuws.

Volgens mij is de opmerking van de Russische astronoom zo'n opmerking die al ergens heel vroeg vanochtend gemaakt is. Nu het traject van de meteoor van vanochtend bekend is, is het gewoon onmogelijk dat dat ding ook maar iets te maken heeft met de asteroide van vanavond.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Graphicnizor

dat zei ik vanmorgen nog, de richting klopt niet


GHkstra

Volgens RT was het geen explosie maar een "sonic boom".

ron12

Ze hebben daar bij het meer stukjes van de meteoriet gevonden meld skynews zo juist op tv
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

klapper

Toevallig (of niet) was er gisteren ook een vuurbal te zien in japan


En op deze site lees ik ook dat er eergisteren ook een vuurbal te zien was boven nederland, belgie en duitsland maar daar weet ik niks van.
http://thewatchers.adorraeli.com/2013/02/15/meteor-shower-reportedly-hits-russia-and-kazahstan-over-200-people-injured/#comments
Edit lees hier dat het een gedeelte van een sojoez raket was dat hier te zien was.
http://www.astroblogs.nl/2013/02/14/vallende-derde-trap-sojoez-raket-woensdagavond-door-velen-als-vuurbol-gezien/

GHkstra


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal