Meteorietenregen in Oeral-gebied Rusland

Topic gezien door 26762 bezoekers
Gestart door aloa, vr 15 feb 2013 - 07:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Fren

Citaat van: Graphicnizor op vr 15 feb 2013 - 09:42
Deze is ook wel vet, je hoort meerdere explosies op 1:24

?????????? ? ??????????! (?????? ?????? ??????????)

Denk dat je dan een ander filmpje bedoeld, deze duurt amper 20 seconden  8)
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Duitje

Citaat van: Artje op vr 15 feb 2013 - 09:39
Lijkt hier i.d.d. om een stuk ruimteafval te gaan, is mijn bescheiden mening. Meteoriet zou volgens mij veeeeel sneller gaan.

Schade lijkt mij, tot nu toe, allemaal te komen door de knal dus schokgolf. Als er geen beelden van de inslagen naar buiten komen dan geloof ik het meteoriet verhaal helemaal niet meer. Klein proefje wat mislukt is?

De meteoriet LIJKT langzamer te gaan maar dit komt doordat je hem een langere tijd kunt volgen. Dit kan wel degelijk een meteoriet zijn.
@Kees_Zwaan

Artje

Citaat van: Fren op vr 15 feb 2013 - 09:40
Kan die asteroide die vandaag zo dichtbij zou komen niet in stukken zijn gebroken en dat dit er een gevolg van is?

Nee, die gaat de andere kant op. Vanmorgen gehoord op de radio

Fren

Citaat van: Artje op vr 15 feb 2013 - 09:46
Nee, die gaat de andere kant op. Vanmorgen gehoord op de radio

Het lijkt me dat als ie in stukken breekt dat daar een oorzaak voor is, bijvoorbeeld de aantrekkingskracht van maan of aarde. Dan zou dat stuk een andere baan krijgen, namelijk richting de aarde... dus dat andere kant op gaan is leuk maar gaat volgens mij niet op als hij in stukken breekt?
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Arend

Citaat van: Artje op vr 15 feb 2013 - 09:39
Als er geen beelden van de inslagen naar buiten komen dan geloof ik het meteoriet verhaal helemaal niet meer.

Niet elke meteoriet slaat in, meeste verbranden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Graphicnizor

Citaat van: Fren op vr 15 feb 2013 - 09:43
Denk dat je dan een ander filmpje bedoeld, deze duurt amper 20 seconden  8)
je leuk... heb wat moeite met t imbedden van yt filmpjes

EDIT: hebbes

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=efvP-RRuJuA#at=72

Artje

Klopt maar de berichten zijn dat hij wel degelijk ingeslagen zou zijn. Hoorde al "in de buurt van een basisschool" en bij een tin/kwikfabriek.

We zullen zien hoe open de berichten gaan zijn.

Duitje

Citaat van: Fren op vr 15 feb 2013 - 09:48
Het lijkt me dat als ie in stukken breekt dat daar een oorzaak voor is, bijvoorbeeld de aantrekkingskracht van maan of aarde. Dan zou dat stuk een andere baan krijgen, namelijk richting de aarde... dus dat andere kant op gaan is leuk maar gaat volgens mij niet op als hij in stukken breekt?

Als er een brokje van een meteoor afbreekt dan blijft dat brokje met dezelfde snelheid in dezelfde richting 'vliegen' ;)
@Kees_Zwaan

Jur

Citaat van: Duitje op vr 15 feb 2013 - 09:55
Als er een brokje van een meteoor afbreekt dan blijft dat brokje met dezelfde snelheid in dezelfde richting 'vliegen' ;)

Nee, de zwaartekracht van de aarde heeft invloed op snelheid en banen van ruimtegruis en groter.

Reutel

De snelheid waarmee meteoroïden de atmosfeer binnenkomen bedraagt 35 000 tot 250 000 km/u (10 tot 70 km/s). Om de tocht door de dampkring te kunnen overleven, moet zelfs voor grote meteoroïden de snelheid niet hoger zijn dan ongeveer 100 000 km/u (27 km/s). Alleen zeer grote meteoroïden (meer dan 100 000 kg) ondervinden relatief zo weinig weerstand dat de snelheid voldoende blijft om bij inslag een krater te veroorzaken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meteoriet

Volgens mij is dit echt geen satelliet, er zijn maar een paar satellieten die zo groot zijn dat ze de aarde echt kunnen bereiken. De rest verbrand in de dampkring. Als er zo'n grote satelliet naar beneden zou komen hadden ze dat echt wel geweten.

Ik denk dat alle telescopen gericht waren op die bekende meteoriet die langs de aarde zou schieten, en dat deze stiekem door de achterdeur naar binnen kwam. Dat de Russische raketafweer er op geschoten heeft lijkt mij ook broodje aap verhaal, dan had je wel condenssporen op de video's gezien.

Meestal lachen we om die Russen met hun dashcams, maar nu zie je dat het wel degelijk zijn waarde kan hebben.  8)

Arend

Citaat van: Artje op vr 15 feb 2013 - 09:51
Klopt maar de berichten zijn dat hij wel degelijk ingeslagen zou zijn. Hoorde al "in de buurt van een basisschool" en bij een tin/kwikfabriek.

We zullen zien hoe open de berichten gaan zijn.
Levert in ieder geval schitterende beelden op. Vooral het eerste filmpje dat Duitje had gepost. Erg goed vastgelegd, nogmaals:
????? ??????? ??? ??????????? 15.02.2013.avi
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Vortex

Even wat dingen op een rijtje:

- Meteoroide: klein steentje, stofdeeltje dat in de ruimte beweegt
- Asteroide: grote blok steen in de ruimte
- Meteoor: het licht dat een meteoroide/asteroide geeft als hij in de dampkring 'verbrandt' (= vallende ster)
- Meteoriet: de niet 'verbrande' restanten van een meteoroide/asteroide als die op aarde terecht komen

Er vanuitgaand dat dit een meteoride/asteroide was en geen satelliet (ik begin hier toch wel naar te neigen):

Wat je in de lucht ziet is dus een meteoor, als er stukken terug gevonden worden op aarde dan zijn dat meteorieten.

Dit heeft absoluut niks NIKS niks niks te maken met de asteroide die vanavond langs de aarde trekt.

Feitelijk zijn er waarschijnlijk ook geen explosies geweest, het is een flink brok steen dat in stukken is gebroken en meerdere sonic booms heeft gegeven, door dat hij sneller ging dan het geluid. Deze schokgolven gaven de knallen en braken onder andere de ruiten. Het vallende glas heeft voor de gewonden gezorgd. Ik heb nog geen overtuigend bewijs gezien dat er echt wat op aarde is terecht gekomen (verwacht wel dat dat nog komt :))
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Reutel

Citaat van: Vortex op vr 15 feb 2013 - 10:10
Even wat dingen op een rijtje:

- Meteoroide: klein steentje, stofdeeltje dat in de ruimte beweegt
- Asteroide: grote blok steen in de ruimte
- Meteoor: het licht dat een meteoroide/asteroide geeft als hij in de dampkring 'verbrandt' (= vallende ster)
- Meteoriet: de niet 'verbrande' restanten van een meteoroide/asteroide als die op aarde terecht komen

Er vanuitgaand dat dit een meteoride/asteroide was en geen satelliet (ik begin hier toch wel naar te neigen):

Wat je in de lucht ziet is dus een meteoor, als er stukken terug gevonden worden op aarde dan zijn dat meteorieten.

Dit heeft absoluut niks NIKS niks niks te maken met de asteroide die vanavond langs de aarde trekt.

Feitelijk zijn er waarschijnlijk ook geen explosies geweest, het is een flink brok steen dat in stukken is gebroken en meerdere sonic booms heeft gegeven, door dat hij sneller ging dan het geluid. Deze schokgolven gaven de knallen en braken onder andere de ruiten. Het vallende glas heeft voor de gewonden gezorgd. Ik heb nog geen overtuigend bewijs gezien dat er echt wat op aarde is terecht gekomen (verwacht wel dat dat nog komt :))

Een sonic boom geeft geen schade van deze omvang, dat is onlangs nog bewezen door de mythbusters.



Duitje

Citaat van: Jur op vr 15 feb 2013 - 09:56
Nee, de zwaartekracht van de aarde heeft invloed op snelheid en banen van ruimtegruis en groter.

Maar de zwaartekracht heeft ook invloed op dat grotere stuk ;) Beide brokstukken blijven dus in, ongeveer, dezelfde baan vliegen :)
@Kees_Zwaan

DSDLimburg

Ik weet het niet of het echt is maar dit filmpje kwam ik ook tegen,
filmpje verwijderd bij nader inzien niet echt geschikt voor deze site ;) :-[ ;D
seizoen 2018/2019

Reutel

Citaat van: DSDLimurg op vr 15 feb 2013 - 10:16
Ik weet het niet of het echt is maar dit filmpje kwam ik ook tegen,

Fake!  ;D

Oxize

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

DSDLimburg

Citaat van: Reutel op vr 15 feb 2013 - 10:20
Fake!  ;D
Ik dacht het ook al, maar het zou maar eens echt zijn he,lol
seizoen 2018/2019

Oxize

Citaat van: Reutel op vr 15 feb 2013 - 10:20
Fake!  ;D

Nee dat is een oud filmpje. Ze wouden daar vroeger gas winnen, maar er ging wat verkeerd. Die crater staat al een hele tijd in brand door de gas die naar boven komt.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Powered by EzPortal