Meteorietenregen in Oeral-gebied Rusland

Topic gezien door 27281 bezoekers
Gestart door aloa, vr 15 feb 2013 - 07:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Ik heb zelf een jaar of 7 geleden zelf ook een meteoriet zien vallen.
Het is een aantal jaren geleden (ongeveer 7jaar) dat ik 's-morgens rond half 7uur uit mijn keukenraam keek Het was pikke donker en ik zag een grote vallende ster met lange staart in de lucht naar beneden komen. Toen deze richting of op de aarde terecht kwam was alles om me heen fel verlicht alsof het klaar lichte dag was. Mijn vriendin lag nog in bed en die heb ik gevraagd of ze het ook had gezien. Ze bevestigde dat het buiten een moment sterk verlicht was. Ik heb laatst in het weiland een groot gat ontdekt van ik denk ca. 5 meter doorsnede. Het staat vol met water en is niet heel diep. Het is een rond gat, verder is naast het grote gat nog een kleiner gat te zien. Als ik de richting bekijk waar de meteoor heen vloog klopt dat vrij aardig. Ik denk dat de kans zeer groot is dat dit de krater is van de meteoor.

studio dewolf

Tacoma Meteor is toch nep?

Die krater op foto: het lijkt precies niet echt diep. Normaal moet toch diep? En voelde je geen aardbeving?

Joep

Meteoriet explodeerde 20 kilometer boven aarde

RUSLAND - De meteoriet die gisteren zowat 1.200 mensen verwondde in Rusland, is op ongeveer 20 kilometer boven de aarde geëxplodeerd. De meeste schade op de grond werd veroorzaakt door de explosie, en niet door het puin, zo deelde de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA mee. De hemellichamen hebben met een snelheid van 18 kilometer per seconde de atmosfeer doorboord. Met 65.000 kilometer per uur is dat dertigmaal zo snel als een Concorde.


De NASA-wetenschappers herhalen ook dat de meteoriet in geen geval verband houdt met de asteroïde "2012 DA14", die enkele uren later dicht maar zonder gevaar voorbij de aarde vloog.

"Jaarlijks treffen enkele duizenden meteorieten de aarde. De meeste komen in oceanen en onbewoonde gebieden terecht, of worden overdag niet waargenomen", aldus de NASA. Vandaag verblijven volgens een recente balans nog een veertigtal mensen in het ziekenhuis. Volgens gegevens van de gouverneur van de regio Tsjeljabinsk, de hardst getroffen regio, raakten in totaal 1.158 mensen, van wie 289 kinderen, gewond. De meesten van hen waren slechts lichtgewond.

Bron: HLN



ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

klapper


zorba

Ontplofte meteoriet boven Rusland groter dan gedacht

De meteoriet die afgelopen vrijdag boven het Russische Oeralgebied ontplofte, lijkt groter en zwaarder te zijn geweest dan in eerste instantie werd gedacht. Dat meldt Nasa. De laatste keer dat een meteoriet van deze grootte op aarde eindigde, was in 1908 nabij de Siberische stad Tunguska. Nasa schatte eerst dat de ruimtesteen 15 meter groot was, maar nu is dat bijgesteld tot 17 meter. De geschatte massa is gestegen van 7000 ton tot 10.000 ton. De ruimtesteen was was een chrondiet, een soort meteoriet die voor 86 procent uit steen bestaat. Dat blijkt uit onderzoek van Russische wetenschappers. Het grootste deel van de steen ligt vermoedelijk in het meer nabij de stad Tsjerbarkoel. Een zoektocht van duikers leverde zondag niets op. Het overblijfsel zou een doorsnee van 50 tot 60 centimeter moeten hebben.



Ziekenhuis
Ongeveer 1500 mensen raakten vrijdag gewond, doordat de schokgolf van de explosie duizenden ruiten brak. 88 mensen moesten worden opgenomen in het ziekenhuis. Maandag lagen er daar nog 19 van hen. 'Een gebeurtenis van deze omvang komt gemiddeld eens in de 100 jaar voor', vertelt Paul Chodas van Nasa. 'Met een vuurbal van deze grootte zou je verwachten dat een groot aantal meteorieten de oppervlakte raakt, en in dit geval gaat het om zeer grote meteorieten.' Nasa baseert zich op nieuwe metingen van infrageluid die wereldwijd werden verzameld op het moment dat de meteoriet de atmosfeer binnenkwam. Het duurde vervolgens 32,5 seconden totdat de meteoriet ontplofte boven het Oeralgebied. Tijdens die lange duik liet de meteoriet een lang rookspoor in de hemel achter.



Energie
Ook de hoeveelheid energie die op dat moment vrijkwam wordt nu groter geschat dan in eerste instantie. Vrijdag werd de ontploffing - twintig keer krachtiger dan die van de atoombom die op Hiroshima terechtkwam - nog op 30 kiloton geschat. Nasa zegt nu dat de meteoriet met een kracht van 500 kiloton TNT ontplofte. Dit was de grootste meteoriet sinds 1908 die op aarde belandde. Toen stortte een meteoriet neer in Siberië, waardoor er een grote explosie ontstond. In een gebied van 2150 vierkante kilometer vielen bomen om. Het was de grootste inslag van een meteoroïde in de geschiedenis.

Bron: AD
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

studio dewolf

ron12, Coole video  8) Je ziet ook hoe vernietigt de schokgolf de gebouwen.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

nog een leuke ;D
hij heeft niets in de gaten ???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

hier zitten ook mooie filmpjes tussen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zwoof

Citaat van: ron12 op do 21 feb 2013 - 19:34
nog een leuke ;D hij heeft niets in de gaten ???

Haha! Dat zonneklepje is geweldig.  Alsof het iedere dag gebeurd.  ;D


Lightning_Glenn

Hahaha vervelende meteorieten op dit stuk je weg altijd  ;D

Cdtj3

Creativiteit ook weer toegeslagen:

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

studio dewolf

De graf van Walt Disney zal omdraaien  ;D

Powered by EzPortal