Meteorietenregen in Oeral-gebied Rusland

Topic gezien door 26757 bezoekers
Gestart door aloa, vr 15 feb 2013 - 07:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aloa

'Meteorietenregen in Oeral-gebied Rusland'

In de lucht rond het Russische Oeralgebergte heeft zich in de nacht van donderdag op vrijdag een reeks explosies voorgedaan, naar verluidt veroorzaakt door een meteorietenregen. Dat melden internationale persbureaus vrijdagochtend op gezag van de lokale veiligheidsdienst. Getuigen vertellen aan de Russische zender RT dat huizen in de gebieden Chelyabinsk en Sverdlovsk trilden en dat ramen kapot gingen. De knallen hebben volgens RT voor paniek gezorgd in de drie grotere steden in de regio. Het Amerikaanse persbureau AP spreekt van enkele gewonden, maar tegenover het Britse Reuters ontkennen veiligheidsbeambten dat er slachtoffers zijn.

nu.nl






Jur

Die Russen rijden ook gewoon door alsof er niets aan de hand is. Wat een volk =)

Joep

Paniek na meteorenregen
Een reeks explosies in de lucht en op de grond, volgens de Russische overheid veroorzaakt door meteorieten, heeft in drie Russische steden in de regio Chelbayinsk voor flink wat paniek gezorgd. Er zijn ook flink wat ramen gesneuveld, het gsm-netwerk ligt plat en er is ook sprake van zeker honderd gewonden. Eén van de meteorieten zou een zinkfabriek hebben verwoest.

Raketten
Volgens nog onbevestigde berichten zou het Russische leger raketten hebben afgeschoten op een grotere meteoriet op twintig kilometer hoogte.De meteoriet zou aan flarden zijn geschoten door raketten van de luchtverdediging die gestationeerd is in Urzhumka. Inwoners van de regio's Chelyabinsk, Tyumen en Sverdlovsk, maar ook uit de Republiek Bashkiria en het noorden van Kazachstan waren getuige van een één grote knal en verschillende kleine. Velen zagen de meteorieten ook een spoor door de ochtendlucht trekken. 'Alsof er tegelijk een aardbeving gebeurde en de bliksem insloeg,' omschrijven getuigen in Chelyabinsk het gebeuren. Sommige zagen brandende voorwerpen vallen, anderen alleen lange rookpluimen in de lucht.

Er ontstond grote paniek en de politie en het leger hebben een noodplan in werking gesteld om 'essentiële infrastructuur te beschermen'. Volgens de plaatselijke regering is daarvoor 20.000 man ingezet. Drie vliegtuigen zijn de locaties van impact in kaart aan het brengen. Alle kantoorgebouwen in 'downtown' Chelyabinsk worden momenteel geëvacueerd. Er zouden nogal wat gewonden zijn gevallen in één van de middelbare scholen in de stad, vooral door rondvliegend glas. Zojuist heeft de regionale overheid ook opgeroepen om kinderen zo snel mogelijk op te halen van school en om daarna thuis te blijven. De meest gedetailleerde getuigenissen komen momenteel uit Emanzhilinsk, zo'n 50 kilometer van Chelyabinsk. Daar zagen de inwoners een heel heldere, door de lucht schietende bol 'ineens in vlammen uitbarsten en daarna uit elkaar spatten.' Ze spreken ook van een grote zwarte wolk die ze zien hangen. In Chelyabinsk zeggen de mensen dat de lucht "ruikt als kruit".

ad.nl

Marcel

Wel schitterend om te zien, maarrr...
Wat een knal zeg :O
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

aloa


Graphicnizor

Ik weet dat er vandaag een grote astroide langskomt die aardig dichtbij komt, zou dit een van de kleine stukjes geweest zijn?

Marco_Goes

Volgens een astronoom net op 3fm beweegt die astroide die jij bedoeld in een totaal andere richting dus staat er los van.


aloa

CiteerRaketten
Volgens nog onbevestigde berichten zou het Russische leger raketten hebben afgeschoten op een grotere meteoriet op twintig kilometer hoogte.De meteoriet zou aan flarden zijn geschoten door raketten van de luchtverdediging die gestationeerd is in Urzhumka.

Dan zou je denken dat ze het hebben zien aankomen.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Het lijkt wel of er de laatste jaren steeds vaker asteroïden dicht in de buurt van de aarde komen, of wordt er gewoon meer en beter waargenomen en geregistreerd?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

aloa

Citaat van: Arend op vr 15 feb 2013 - 09:21
Het lijkt wel of er de laatste jaren steeds vaker asteroïden dicht in de buurt van de aarde komen, of wordt er gewoon meer en beter waargenomen en geregistreerd?
Dat denk ik wel ja. De meeste mensen hebben tegenwoordig iets van een camera standaard bij zich..

Duitje

@Kees_Zwaan

zwoof

Best een beangstigend fenomeen.   Je moet er toch niet aan denken dat zoiets....  :o
Maar gelukkig zijn er geen doden te betreuren.  Tegelijkertijd zeer interessant en vermakelijk. Wat een rare wezens zijn we toch.;D

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Vortex

Ach, op CNN vroeg een verslaggeefster eerder deze week al of die Asteroide veroorzaakt werd door Global Warming...

Dit zijn echt spectaculaire beelden! Ben beneiuwd of er al stukken terug gevonden zijn (en of het dan meteorieten zijn of stukjes raket/satelliet)

Zo blijkt maar weer, die asteroiden die in het nieuws komen omdat ze dicht langs de aarde komen... die zijn het probleem niet. Degenen die we niet ontdekt hebben, daar moeten we ons druk om maken. (alhoewel ik vermoed dat dit een satelliet was)

Edit: als ik het laatste filmpje van Duitje bekijk lijkt het wel of de schade door de schokgolf van de explosie komt
Edit 2: zeer waarschijnlijk schokgolf inderdaad, maar niet van de 'explosie', maar door de hoge snelheid van wat het ook was (net zo als een straaljager een schokgolf kan geven als hij sneller dan het licht gaat, zonder te exploderen gelukkig)
Edit 3: Sneller dan het licht... yeah right Vortex... sneller dan het geluid natuurlijk ;)
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Artje

Lijkt hier i.d.d. om een stuk ruimteafval te gaan, is mijn bescheiden mening. Meteoriet zou volgens mij veeeeel sneller gaan.

Schade lijkt mij, tot nu toe, allemaal te komen door de knal dus schokgolf. Als er geen beelden van de inslagen naar buiten komen dan geloof ik het meteoriet verhaal helemaal niet meer. Klein proefje wat mislukt is?

Fren

Kan die asteroide die vandaag zo dichtbij zou komen niet in stukken zijn gebroken en dat dit er een gevolg van is?
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Graphicnizor


Jur

Citaat van: Vortex op vr 15 feb 2013 - 09:32
Ach, op CNN vroeg een verslaggeefster eerder deze week al of die Asteroide veroorzaakt werd door Global Warming...

No way (o_O)

Citaat van: Artje op vr 15 feb 2013 - 09:39
Lijkt hier i.d.d. om een stuk ruimteafval te gaan, is mijn bescheiden mening. Meteoriet zou volgens mij veeeeel sneller gaan.

Ik was ook niet heel erg onder de indruk van de vaart van dit steentje.

Powered by EzPortal