Het grote vuurwerk topic

Topic gezien door 38956 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 17 dec 2012 - 16:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Diem

Citaat van: Diem op do 27 dec 2012 - 09:53
Ik ook helaas :(

Vorig jaar had ik (op de inmiddels andere site) gezegd dat ik door een rotje een piep in m'n oor had gekregen. Ik zal nog even vertellen hoe het er nu voorstaat. Helaas is de piep niet meer weggetrokken, het is juist alleen maar erger geworden. Ook heb ik sinds een aantal maanden overgevoeligheid voor geluid erbij gekregen, waardoor bijvoorbeeld bestek en bepaalde stemmen pijn doen aan m'n oor. Het 'fijne' van gehoorschade is dat als je het eenmaal hebt opgelopen het nooit meer uit zichzelf geneest, het kan alleen maar erger worden. Daar ben ik dus mooi klaar mee door 1 astronautje :(

Ik vond vuurwerk altijd hartstikke leuk en was er vaak al mee bezig in m'n hoofd vanaf oktober. Nu kan het me niks meer schelen en heb ik totaal geen 'vuurwerkgevoel'. Waarschijnlijk dus nooit meer vuurwerk voor mij en leren leven met gehoorschade waar je elke dag last van hebt.
We zijn nu een jaar verder en helaas is het alleen maar erger geworden, dus ook dit jaar weer heel de dag binnen zitten en hopen dat de dag zo snel mogelijk voorbij is :( Zojuist een keiharde knal toen ik net even in de tuin was. Heb nu meteen weer oorpijn, begint al lekker zo :(

Marlieke

Allereerst aan Diem: Dat vind ik erg spijtig om te horen! Ik wens je dan ook heel veel sterkte de komende week...  :(

Maar ja, gek genoeg weerhoud het mij er niet van om toch weer een bestelling te hebben gedaan, welke ik vandaag heb opgehaald. Aangezien zoontjelief nu 6 is en onder ons toezicht astronauten mag afsteken van ons heb ik er dit jaar voor het eerst 2 vuurwerkbrillen voor de kids bij gekocht. Verder heb ik een heel mooie pot gekocht die in de aanbieding was: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=bDLfF9t5EyA. En een beetje voor ons zoontje dus. Onze kleine prinses heeft natuurlijk sterretjes en heel stoer heeft ze met een pijltje met van die rode bommetjes (net als schietschijfjes voor een klappertjespistool) gegooid. Ze gaat mama al mooi achterna wat betreft vuurwerk en het is dus goed mogelijk dat ze over 2 a 3 jaar ook de nodige sloffen astronauten gaat laten knallen...  ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Weerfreak 1337

Zeer vervelend hoe dat is gebeurt, door een rotje vlak naast je oor...

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jasneker

Ik ben brildragend dus dat zit wel goed, verder gebruik ik al jaren gehoorbescherming als ik al ga kijken.
Sneu voor je dat je daardoor voor de rest van je leven last houd....
Ik heb teveel op met mijn ogen en oren dan ze niet te beschermen.....

ThaGhostNL

De score van dit jaar. Vorig jaar verstek laten gaan waardoor het budget een stuk hoger is.
Nog weinig te zeggen over het weer iig. Kaarten speculeren erop los. Regen is zeker alleen de wind is nog even twijfelen. Hopelijk niet hoger dan 5 bft. Dan moet ik mijn show gaan cancelen, regen kan ik wel hebben. Voor de liefhebbers die gaan stoken. Veel stook plezier tijdens oud en nieuw en houd alles heel, ook jezelf!

Voor de rest wens ik jullie allen een fijne oudejaarsavond en een gelukkig en voorspoedig 2014.

@diem sterkte, erg vervelend om zoiets te moeten lezen. Vind het altijd weer klote voor de omstanders dat zij te maken krijgen met de onkunde en onverantwoordelijkheid van bepaalde mensen.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Diem

Bedankt allemaal :)
Inderdaad erg vervelend dat schade aan je gehoor niet meer herstelt en je er daardoor de rest van je leven last van houdt, daarom moet je echt zuinig zijn op je oren. Die dag was ik met een vriend vuurwerk aan het afsteken. Later op de dag kwam een 10 jarige jongen uit de buurt meestoken. Dat bepaalde rotje gooide hij de lucht in en kwam tegen een tak aan, waardoor dat rotje helaas mijn kant op kwam en vlakbij knalde. Na de knal was mijn gehoor even helemaal weg, maar na een paar seconden was het weer helemaal bijgetrokken en leek er niks aan de hand te zijn. De beschadiging was té klein om het op dat moment op te merken helaas...
Elk jaar hoorde ik altijd duizenden knallen van rotjes en het ging altijd goed. Maar zo zie je maar; er hoeft maar 1 (legaal!) rotje net verkeerd te vallen en je hebt er elke dag voor de rest van je leven last van. Het is niet anders, we moeten er maar het beste van maken.

Jullie allemaal veel plezier en doe voorzichtig :)

Giso84

Ik weet niet zeker of het toegestaan is deze post... anders verwijderen...
maar ik wilde deze info met jullie delen:

Het zijn een aantal tips (in de link) voor het fotograferen van vuurwerk, van mensen die verstand van zaken hebben...

http://www.cameraland.nl/pagina/vuurwerk-fotograferen/#.Ur9elvTuKyU

Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Marsel

Allereerst, Diem, erg naar om te horen dat een 'onbenullige' knaller als een astronautje je leven zo kan tekenen. Sterkte toegewenst de komende 3 dagen.

Anderzijds, nu we de eerste verkoopdag gehad hebben en een groot deel van de liefhebbers reikhalzend uitkijkt naar de dag der dagen is het tijd om even een update voor wat betreft het weer te schrijven.
De situatie zoals hier http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,3362.msg73562.html#msg73562 beschreven is nauwelijks veranderd.

De luchtdruk is op de 31e december blijvend laag op de noordelijke Atlantische oceaan en nabij het Verenigd Koninkrijk. De aan dit laag verbonden frontale zones passeren ons land in de loop van de dag.
Het WF is daarbij nauwelijks actief en passeert het land van SW naar NE tijdens de ochtend. Het front wordt gekenmerkt door veel St/Sc met daaroverheen velden hoog en middelbaar. Progtemps ogen ook niet imposant, dus als er neerslag valt zal dit minimaal zijn en waarschijnlijk in de vorm van motregen of lichte regen.
Zoals klassiek het geval is zien we achter het WF in de warme sector de wind toenemen en vlagerig worden. Boven land komt overdag dan ook op uitgebreide schaal 4-5bft uit zuidelijke richting te staan. In de kustprovincies zuid 5, langs de kust zuid 6.
Het blijft daarbij ook in de warme sector op een enkele opklaring na meestentijds bewolkt met mogelijk wat licht gespetter.

Dan volgt eind van de middag vanuit het westen zoals gebruikelijk het actievere KF, eigenlijk een dubbele constructie.
Het front gaat, zoals eerder beschreven gepaard met een periode van enkele uren aaneengesloten (mot)regen. Wel neemt nabij en achter het KF de wind langzaam af naar zuidzuidwest 3-4bft.
Timing is op basis van de laatste runs als volgt:
Eind van de middag de eerste regen op de kust, langzaam oostwaarts uitbreidend. Vanaf grofweg halverwege de avond is het dan vervolgens in het hele land nat. Terwijl het oosten en deels midden van het land tijdens de jaarwisseling zelf nog nat is wordt het in het westen langzaam droog.

Zowel EC als GFS ontlopen elkaar in dit opzicht nauwelijks meer. GFS laat het geheel al enkele runs iets sneller doorlopen dan EC dat doet. Echter ook EC laat het vlak na 00:00 in het westen langzaam droog worden.
Kleine verschillen in timing kunnen uiteraard de komende 48h nog optreden, echter significante veranderingen zijn uitgesloten gezien de consistentie en standvastigheid van de modellen de laatste dagen.

In het kort dus een meestentijds bewolkte stookperiode (10-02h) met vooral tijdens de ochtend af en toe lichte (mot)regen op het WF. In de middag meer wind (vrij vlagerig), mogelijk een opklaring en op wat gespetter na overwegend droog. Richting het eind van de middag/begin van de avond in het westen de eerste serieuzere regen, naar het oosten uitbreidend.
Het westen heeft de beste papieren als het gaat om een droge jaarwisseling.

GekkeLeo

Citaat van: Marsel op zo 29 dec 2013 - 09:47

Het westen heeft de beste papieren als het gaat om een droge jaarwisseling.

Kijk das fijn om te lezen, zo droevig als het afgelopen jaar was hoop ik niet nog eens mee te maken!!

Richard

Maar de neerslaghoeveelheden vallen nog mee toch?
Pluim geeft dinsdag op woensdagnacht gemiddeld zo'n 3/4 millimeter aan toch.
Als dat verspreid over een paar uur valt kan ik daar nog wel mee leven  :)

Marsel

Citaat van: Richard op zo 29 dec 2013 - 16:23
Maar de neerslaghoeveelheden vallen nog mee toch?
Pluim geeft dinsdag op woensdagnacht gemiddeld zo'n 3/4 millimeter aan toch.
Als dat verspreid over een paar uur valt kan ik daar nog wel mee leven  :)
Klopt inderdaad. Neerslaghoeveelheden zijn niet groot, in de orde grootte van enkele millimeters verspreid over de hele avond. Neemt niet weg dat het wel gewoon nat wordt vanuit het westen en de jaarwisseling dus vooral voor het midden en oosten in het water dreigt te vallen.
Het westen heeft de beste papieren en kan wellicht profiteren van de eerste droge momenten rond 00:00, maar ook dat zal 'seconde werk' worden.

Het gisteren beschreven scenario behoeft dan ook geen nieuwe update aangezien geen grootschalige veranderingen zijn opgetreden de laatste 3 runs.

By the way, toevallig Richardus op een ander forum?  ;)

Richard

Citaat van: Marsel op ma 30 dec 2013 - 11:41
Klopt inderdaad. Neerslaghoeveelheden zijn niet groot, in de orde grootte van enkele millimeters verspreid over de hele avond. Neemt niet weg dat het wel gewoon nat wordt vanuit het westen en de jaarwisseling dus vooral voor het midden en oosten in het water dreigt te vallen.
Het westen heeft de beste papieren en kan wellicht profiteren van de eerste droge momenten rond 00:00, maar ook dat zal 'seconde werk' worden.

Het gisteren beschreven scenario behoeft dan ook geen nieuwe update aangezien geen grootschalige veranderingen zijn opgetreden de laatste 3 runs.

By the way, toevallig Richardus op een ander forum?  ;)

Oke, nouja zou vorig jaar ook (flink) nat worden hier maar was toen rond 12 uur prima te doen.
Nope, enige forum waarop ik actief ben dit  ;)

Ries

Citaat van: Marsel op ma 30 dec 2013 - 11:41


By the way, toevallig Richardus op een ander forum?  ;)
Nope, that's me  ;)

Diem

Gelukkig nieuwjaar iedereen :)

Citaat van: Marsel op zo 29 dec 2013 - 09:47
Allereerst, Diem, erg naar om te horen dat een 'onbenullige' knaller als een astronautje je leven zo kan tekenen. Sterkte toegewenst de komende 3 dagen.
Dank je :) Gelukkig is het weer voorbij :P
-----
Het is stil hier :P Heeft iedereen het nog een beetje getroffen qua weer? Het noordoosten had niks te klagen volgens mij.
Hier viel in de middag af en toe wat regen en van 18:30 tot 0:30 was het constant nat.

zorba

Hier ook amper regen gehad. Gelukkig nieuwjaar iedereen!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Marsel

Eigenlijk te laat, maar beter laat dan nooit: alsnog allemaal de beste wensen voor 2014!
Laten we hopen op een wat meer enerverend weerjaar.

Hopelijk hebben jullie een goede jaarwisseling gehad.
Mijn jaarwisseling, en eigenlijk de gehele oudjaarsdag, was in ieder geval fantastisch.
Zeker voor het westen van het land ging het er even om spannen of het 00:00 moment droog zou verlopen. Gelukkig hield het front zich aan de verwachtingen. Immers, hier te Rotterdam werd het net na 00:00 droog en was de wind al afgenomen naar 3-4bft. Heerlijk stookweertje dus!
Sterker nog, zelden zulk ideaal weer gehad. Uiteraard jammer van de verregende avond, maar dat was voorzien.

Waar kan ik tekenen voor eenzelfde weertype volgend jaar?  ::)

ron12

Carbid schieten heeft ook zijn charmes
  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 02 jan 2014 - 14:04
Eigenlijk te laat, maar beter laat dan nooit: alsnog allemaal de beste wensen voor 2014!
Laten we hopen op een wat meer enerverend weerjaar.

Hopelijk hebben jullie een goede jaarwisseling gehad.
Mijn jaarwisseling, en eigenlijk de gehele oudjaarsdag, was in ieder geval fantastisch.
Zeker voor het westen van het land ging het er even om spannen of het 00:00 moment droog zou verlopen. Gelukkig hield het front zich aan de verwachtingen. Immers, hier te Rotterdam werd het net na 00:00 droog en was de wind al afgenomen naar 3-4bft. Heerlijk stookweertje dus!
Sterker nog, zelden zulk ideaal weer gehad. Uiteraard jammer van de verregende avond, maar dat was voorzien.

Waar kan ik tekenen voor eenzelfde weertype volgend jaar?  ::)

Inderdaad Marsel! Ik kreeg zelfs soms het idee dat het zelfs "windstil" werd af en toe. Man wat was het een heerlijk weer na twaalf uur.
Eigenlijk nog beter dan we dachten, lol :P Zoals je zei, zelden zulk ideaal stookweer gehad. :)


LOL @ ron :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ThaGhostNL

Het is weer tijd om dit topic ook weer een schop te geven. Bij deze dan ook gelijk de vraag;

Steken jullie wat af? En zo ja. Wat is je schietlijst en welke wensen heb je nog?

Streng verboden vuurwerk, bommen en discussies over illegaal vuurwerk is in dit topic niet gewenst. 

Om het spits af te bijten. Dit is dit jaar mijn schietlijst  ;D

Weco   Lord of Wistle             300   25   € 9.00   2   € 18.00   Lidl       DE
Weco   Aligator                       15   25   € 4.00   8   € 32.00   Lidl       DE
Weco   Power Box             100   50   € 5.00   2   € 10.00   Lidl       DE
Weco   Night Howler               39   25   € 20.00   4   € 80.00   Lidl       DE
Weco   Uranus                       83   45   € 7.00   2   € 14.00   Lidl       DE
Weco   Magic Moments          144   90   € 60.00   1   € 60.00   Lidl       DE
Weco   Black Ice                       47   40   € 17.00   2   € 34.00   Lidl       DE
Helios   Reno                       16   35   € 3.00   8   € 24.00   Aldi       DE
Cafferata   Magnolia spectacle       16   25   € 0.00   0   € 0.00   Aparts  NL   
Cafferata   Excellent Box               36   160   € 100.00   1   € 100.00   Aparts  NL   
Cafferata   Black Thunder Cake     100   60   € 35.00   2   € 70.00   Aparts  NL   
Mad Dog   Thunder Shock             108        90   € 37.50   1   € 37.50   Aparts  NL   
Mad Dog   Mega bomb cracker     100   0   € 1.00   1   € 1.00   Aparts  NL   
Mad Dog   Grondbloemen             100   0   € 2.00   4   € 8.00   Aparts  NL   


My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Oxize

Ik pak onze carbid canon dit jaar weer denk ik.

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Powered by EzPortal