Het grote vuurwerk topic

Topic gezien door 38884 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 17 dec 2012 - 16:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Heerlijk, het is inderdaad weer zo ver!
Ben er nog druk mee bezig. Lijstjes maken, schrappen, toevoegen, kruitstress oplopen en je achter je oren krabben waarom je in hemelsnaam zoveel hebt besteld....Het hoort er allemaal bij :D.

Bovendien weer even goed de kaarten in de gaten houden vanaf vandaag. Immes, de dag der dagen staat alweer binnen de 14 dagen :).
Ik vrees er dit jaar een beetje voor. Het zal een lucky shot moeten worden tussen al het depressie geweld door....

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op ma 16 dec 2013 - 12:40

Ik vrees er dit jaar een beetje voor. Het zal een lucky shot moeten worden tussen al het depressie geweld door....

Ik hoop het niet, anders gaat bij ons het gehele feest niet door ben ik bang voor :(
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Ik ben er ook bang voor dat er veel wind gaat staan. En regen natuurlijk...
Grootste "angst" elk jaar. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

benjamin112

Voor mij geldt het zelfde ik sta er nu echt naar uit te kijken mijn lijstje is klaar en heb het gisteren besteld weer lekker veel knallen.
Voor het weer hoop ik geen regen,mist,wind en niet te koud. ik hoop dit jaar het beste.
Ik meest hoop ik dat het niet regen dat zou het ergst zijn.
Voor de wind heb je nog vuurwerkgrippen.

T-inus

Ik heb de kaarten eigenlijk nog niet bekeken  :-[

Mag hopen dat het inderdaad niet regent, wat zou ik balen zeg!
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

arjanbruggink

Word waarschijnlijk een ritje DLD voor wat siervuurwerk. En overdag (als ik niet hoef te werken) olderwets carbidknallen.
En qua weer, zolang het maar niet regent of mistig is (a la oudejaarsavond 2007)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

GekkeLeo

Heb alle folders al keurig in insteek mapjes gedaan en alles is uitgeteld, nu wachten tot 28 december!

Ries

Nog veel op voorraad en ook al weer (te) veel bijbesteld. Nu nog hopen dat het weer niet zo tegenwerkt als afgelopen jaar! Zoals vandaag zou purrrrfect zijn!

Richard

Ha, heerlijk dit! 2 weken inderdaad nog maar..
Goed te overzien na al zo'n 3 maanden aftellen  :D

Richard

Is er al iets zinnigs te zeggen over het weer tijdens de jaarwisseling?

Sven

Citaat van: Richard op zo 22 dec 2013 - 17:04
Is er al iets zinnigs te zeggen over het weer tijdens de jaarwisseling?

Kort maar krachtig: Nee
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

SnowBoots

Zoals het er nú uitziet graad of 8, beetje wind en af en toe wat regen. Maar idd, écht iets zinnigs is er nog niet over te zeggen! :)

Marsel

Een ding is zeker: depressies zwaaien de scepter en de kans is groot dat een deel van de stookperiode (dus van 10:00u tot 02:00u) in het water valt. Timing van fronten is daarbij nog wel wat springerig.
Bovendien, een rustige jaarwisseling met <4bft lijkt ook vrijwel uitgesloten. Zowel EC als GFS laten daar al vele runs geen misverstanden over bestaan.
Ik zie het nogal grauw in dit jaar. De regen maakt me dan nog niet eens zo heel veel uit. Het is vooral de wind die de effecten compleet kan vernielen...

Laten we hopen op het beste en dat het eea nog wat schuift in ons voordeel!

onweerdetectie1449

Tot nu toe ziet het er heeel goed uit volgens mij. De pluim ziet er goed uit en op weer.nl geven ze ook haast geen regen/wind op. Alleen weet ik niet hoe het ervoor staat op de professionele kaarten. Hopen dat die ook een beetje meewerken voor De dag  ::).

Marsel

Goed, even een update.

Zoals eerder aangegeven zwaaien depressies de scepter op de laatste dag van 2013. Vrijwel alle modellen laten de luchtdruk dan ook onveranderd laag blijven tussen het Verenigd Koninkrijk en IJsland.
Aan deze depressie zijn uiteraard fronten gekoppeld waarbij vooral het KF voor ons van belang gaat zijn.
Immers, het systeem staat volgens EC en GFS in de loop van de oudejaarsavond gepland om dan vanuit het westen perioden met regen te brengen.
Het betreft een relatief smalle regenzone waarvan de timing per run en model zomaar eens 6 uur kan verschillen. Voorlopig lijken grote delen van Nederland een natte jaarwisseling tegemoet te kunnen zien.
In dat opzicht is het dus hopen op het KF wat vertraagt of versneld.
Daarover volgen dit weekend de details.

Voor het KF uit is overdag in de warme sector een vlagerige zuidelijke wind present (4-5, kust 6 mogelijk 7bft) en valt er uit de aanwezige bewolking van tijd tot tijd lichte regen en motregen. In dat opzicht dus een sombere en enigszins druilerige oudjaarsdag. Gelukkig zullen er ook genoeg droge perioden zijn waardoor het overdag buiten de forse wind en af en toe (mot)regen om best aardig stookweer is.

Al met al niet al te florissante verwachtingen. In dat opzicht lijkt het weer erg veel gelijkenissen te hebben in vergelijking met vorig jaar.

Weerfreak 1337

Pffff, 7 beaufort zou niet mooi uitkomen  >:(
Ook de regen is niet leuk, even afwachten nog. Eerst werd er nog een dikke 8 bft berekend met zware windstoten.
Hoop dat het nog verder afneemt naarmate we dichter bij Oud & Nieuw komen. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Khim

Ik vind siervuurwerk heel mooi. Vooral het zwaardere vuurwerk wat wordt gebruikt voor shows, etc wat door professionals wordt afgestoken. Het geknal van mortieren en bommen, strijkers en ander knal vuurwerk vind ik maar niks en de hond ook niet. Je schrikt je iedere keer kapot en heeft niks meer met vuurwerk te maken.
Groetjes uit Hengelo (OV)

onweerdetectie1449

Citaat van: Khim op vr 27 dec 2013 - 22:18
Ik vind siervuurwerk heel mooi. Vooral het zwaardere vuurwerk wat wordt gebruikt voor shows, etc wat door professionals wordt afgestoken. Het geknal van mortieren en bommen, strijkers en ander knal vuurwerk vind ik maar niks en de hond ook niet. Je schrikt je iedere keer kapot en heeft niks meer met vuurwerk te maken.

Mortieren worden in shows gebruikt  ;D

zorba

Citaat van: onweerdetectie1449 op vr 27 dec 2013 - 22:44
Mortieren worden in shows gebruikt  ;D

Ze bedoeld waarschijnlijk de kleinere mortiertjes, die vaak op z'n kop gezet worden, de zogeheten shocks en thunderkings etc :P
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jasneker

Het laatste vuurwerk wat ik kocht is 13 jaar geleden voor mijn toen nog 15 jarige zoon.
Ik sta elke week op de schietbaan met groot kaliber pistool/geweer, dus hoor ik elke week knallen en zie vuur genoeg ;)
Herladen doe ik ook en er staat nig 3 kilo nitro kruit op de plank daarvoor...

Powered by EzPortal