Zon wordt nu echt wakker

Topic gezien door 1916 bezoekers
Gestart door Sven, do 29 nov 2012 - 17:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sven

Zon wordt nu echt wakker

Wetenschappers roepen het al jaren: de zon wordt wakker, het zonnemaximum (waarin de zon het meest actief is) komt eraan! Maar ook op dit gebied geldt: een foto zegt meer dan duizend woorden en dus maakt NASA met twee prachtige foto's de toegenomen zonneactiviteit zichtbaar.



De foto's zijn gemaakt door het Solar Dynamics Observatory. Het observatorium houdt de zon nauwlettend in de gaten en onderzoekt onder meer het magnetisch eveld van onze ster. Ook maakt het observatorium heel veel foto's: sinds de lancering in 2010 werden al meer dan 100 miljoen kiekjes gemaakt.

Actiever

En wanneer we sommige van die kiekjes naast elkaar leggen, krijgen we een prachtig beeld van hetgeen de zon nu bezighoudt. En dat is exact wat NASA nu heeft gedaan. De ruimtevaartorganisatie pakte er een foto uit oktober 2010 bij en legde deze naast een foto van oktober 2012. Het is heel goed te zien dat de zon een stuk actiever is dan twee jaar geleden.

Bekijk het volledige artikel op © Scientias
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

studio dewolf

Goedemorgen de zon! Heb je goed geslapen ;D

Dus de zon wordt actiever en het betekent die de zon spuwt meer zonnewind?

ron12

Heeft zeker goed geslapen,net wakker geworden.Hoe ik weet er brand licht in de slaapkamer ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

arjanbruggink

Beetje een duuuuuh moment..... We zijn nu dichterbij het piekmoment (2013) van de zonnecyclus. Maar de zon actief? Ik vind het nog zwaar tegenvallen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Roan

Citaat van: arjanbruggink op do 29 nov 2012 - 20:13
Beetje een duuuuuh moment..... We zijn nu dichterbij het piekmoment (2013) van de zonnecyclus. Maar de zon actief? Ik vind het nog zwaar tegenvallen.
pff, ja idd.. Hij is idd actiever geworden, maar we zitten volgens de planning vanaf morgen echt in het maximum. Als we dit dan gaan vergelijken met dezelfde periode van de vorige cyclus is het maar een trieste bedoeling  :-[

Powered by EzPortal