Winterbanden ook in Luxemburg verplicht

Topic gezien door 2017 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 23 sep 2012 - 16:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Winterbanden ook in Luxemburg verplicht

Hier moet je echt met winterbanden rijden. Vanaf 1 oktober 2012 is het gebruik van winterbanden bij sneeuw, ijs of hagel op de weg ook in Luxemburg verplicht. Wie bij winterse weersomstandigheden toch gaat rijden zonder deze banden kan een boete van 74 euro verwachten. Wel benadrukt de overheid dat je op gewone banden mag blijven rijden als het weer dat toelaat.

In Duitsland, Frankrijk en Scandinavië geldt de regel: bij winterse omstandigheden zoals sneeuw of ijs is het gebruik van winterbanden het hele jaar door verplicht. Finland is echter een uitzondering bij de Scandinavische landen, daar is het wettelijk verplicht om vanaf 1 december tot en met 1 maart met winterbanden te rijden. Weer anders is het in Oostenrijk en Italië, daar is met borden aangegeven of er met winterbanden moet worden gereden en dit geldt dan in Oostenrijk alleen weer in de periode van 1 november tot 15 april. Zwitserland heeft geen regelgeving omtrent het gebruik van winterbanden. Echter zijn sneeuwkettingen dat wel verplicht wanneer het weer hierom vraagt.

In het Oostblok is het alleen bij winterse omstandigheden verplicht met winterbanden te rijden wel moeten er sneeuwkettingen in de auto liggen. Dus over het algemeen kunnen weggebruikers rustig de weg op en zelf goed inschatten of winterbanden nodig zijn of niet.

Bergwijzer
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 23 sep 2012 - 16:47
Winterbanden ook in Luxemburg verplicht
Hier moet je echt met winterbanden rijden. Vanaf 1 oktober 2012 is het gebruik van winterbanden bij sneeuw, ijs of hagel op de weg ook in Luxemburg verplicht.

Goeie zaak, nu Nederland nog !

Marsel

Citaat van: Johann op zo 23 sep 2012 - 16:51
Goeie zaak, nu Nederland nog !

Voor die twee dagen dat er hier tijdelijk sneeuw ligt Johann?  ???
Het kopen van winterbanden is in ons kikkerlandje naar mijn idee 'a waste of money'. Dan heb ik het niet over aanschaf, maar ook over opslag en (de)montage.
Ik rijd inmiddels al aardig wat jaartjes in de auto en heb nog nooit problemen gehad in Nederland, ook niet in de afgelopen 2 vrij frisse winters.
Ach, iedereen kan en mag nu voor zichzelf besluiten om winterbanden te kopen. Lekker zou houden. Als we een klimaat als dat van de Alpen zouden hebben was ik het volledig met je eens geweest :).

Johann

Citaat van: Marsel op zo 23 sep 2012 - 21:03
Voor die twee dagen dat er hier tijdelijk sneeuw ligt Johann?  ???
Het kopen van winterbanden is in ons kikkerlandje naar mijn idee 'a waste of money'. Dan heb ik het niet over aanschaf, maar ook over opslag en (de)montage.
Ik rijd inmiddels al aardig wat jaartjes in de auto en heb nog nooit problemen gehad in Nederland, ook niet in de afgelopen 2 vrij frisse winters.
Ach, iedereen kan en mag nu voor zichzelf besluiten om winterbanden te kopen. Lekker zou houden. Als we een klimaat als dat van de Alpen zouden hebben was ik het volledig met je eens geweest :).

Ik had een paar maal het "genoegen" om tijdens sneeuw op de snelweg tussen Apeldoorn en Amersfoort te mogen "rijden". Levensgevaarlijke toestanden en geen doorkomen meer aan, beetje vastgereden sneeuw en de boel staat stil, met winterbanden had dit wrs geen of minder problemen opgeleverd . Dan nog de vele Nederlanders die hier op gewone zomerbanden op wintersport gaan ! Ik kan er een boek over schrijven wat je niet allemaal meemaakt  !  :P

Daarnaast hebben winterbanden bij temperaturen beneden de 7 °C graden al voordelen tov zomerbanden, dit geldt mn bij nat en vies wegdek. Ander voordeel is dat je 2 x zo lang doet met je banden. (en het wisselen en de opslag bij een beetje garage is een fluitje van een cent en kost niet veel).

Maar goed, verplichten is ook zoiets......misschien beter appeleren aan het gezonde verstand van een ieder.  ;)

ps. deze winter wordt erg koud met ook nog eens veel sneeuw. Dus misschien toch maar beter alvast een setje bestellen. Of misschien nog beter meteen ook all-rad, bv een Subaru !    ;D


   
 





 

hoffies

De oplossing voor het niet hoeven wisselen is allwheater banden... Werkt gewoon goed, nu ook al bij extreme regen!
Twitter: @hoffnar2911

Powered by EzPortal