Onderzoekers onthullen grootste 3D-kaart van sterrenstelsels en zwarte gaten

Topic gezien door 1362 bezoekers
Gestart door Shadow112, do 09 aug 2012 - 16:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shadow112

Onderzoekers onthullen grootste 3D-kaart van sterrenstelsels en zwarte gaten



Wetenschappers hebben de grootste driedimensionale kaart met gigantische sterrenstelsels en zwarte gaten gepubliceerd. De kaart geeft nauwkeurig de afstanden en locaties van meer dan een miljoen sterrenstelsels weer. De meeste van deze sterrenstelsels, die elk meer dan 100 miljard sterren bevatten, liggen tussen de 1 en 6 miljard lichtjaar van de Aarde. Door deze in kaart te brengen, wordt het voor wetenschappers mogelijk de geschiedenis van het heelal voor de laatste 6 miljard jaar te achterhalen, melden de onderzoekers.

Hierdoor krijgt de wetenschap meer inzicht in de zwarte gaten. Deze zwarte gaten zijn volgens de algemene relativiteitstheorie, gebieden waaruit niets kan ontsnappen, zelfs geen licht. Ook kan de 'donkere energie' beter worden ingeschat, de mysterieuze kracht die de uitdijing van het heelal aandrijft. Het onderzoek is meer dan een jaar bezig en dekt inmiddels ongeveer acht procent van het heelal.

Bron: hln.be

Erwin Kats

De meest gruwelijk ontdekking die deze ''telescoop'' gedaan heeft vind ik de Sloan Great Wall.
Deze filament van superclusters is de grootste structuur die tot nu toe ooit ontdekt is.

Wat ik met mijn telescoop aan sterren in 1 beeldveld heb, hebben hun aan sterrenstelsels, en dat is echt bizar !
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

Tyshane

Zeker bizar! Ongelooflijk ook, niet alleen hoe knap het is dat ze het in beeld hebben gebracht en hebben kunnen maken, maar ook hoe enorm groot het heelal is. Als je alleen al deze enorme hoeveelheid sterrenstelsels ziet, en dat is nog maar een klein deel, en elk stelsel zo enorm veel sterren bevat... tja; ongelooflijk en enorm interresant!

Powered by EzPortal