Komende nachten veel vallende sterren

Topic gezien door 7144 bezoekers
Gestart door Daisy, do 02 aug 2012 - 15:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin Kats

Is het misschien niet nuttig om amateur data mee te nemen?
Veel amateur astronomen gebruiken tegenwoordig een SQM meter ( Sky Quality Meter ).
Hiermee kan je de sky brightness (kwaliteit van de hemel mee meten.)
als je een paar van deze punten weet, kan je natuurlijk bepalen wat er zichtbaar kan zijn in de randstad, en op het platteland.
Hoe beter de waarde des te meer je ziet !


Citaat van: Vortex op do 09 aug 2012 - 16:36
Kunstmatige lichtvervuiling is de enige factor die niet meegenomen wordt, vandaar de opmerking: "De schatting geldt voor een goed donkere lokatie zonder stadslicht."

Er zit wel een heel model van de atmosfeer in om de invloed van zon en maanlicht te bepalen. Waarden zijn bepaald voor 10 graden en 60% luchtvochtigheid, waarnemer met normale ervaring en gemiddelde alertheid, 20/20 ogen en geen obstructie van de hemel.

Blijft wel de vraag hoe nauwkeurig het model is :) (van de atmosfeer)

Het model om van ZHR naar zichtbaar aantal te komen klopt precies want dat is precies het tegenovergestelde van de berekening om van waarnemingen naar ZHR te komen.

Ik heb het programma gebasseerd op een artikel van Peter Jenniskens (SETI/NASA) en er ook ooit een presentatie over gegeven waar hij bij was.
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

Diem

Jammer, zowel afgelopen nacht als nu maar heel weinig vallende sterren gezien.

Tyshane

Net terug van een geslaagd kijkmoment. Mooi donker weiland opgezocht in de boerenlanden. Goed zicht, wel wat kleine nevel en wat cirrus. Behoorlijk wat 'vallende sterren' gezien, van kleine streepjes tot flinke lijnen met oplichtende staarten, een prachtig schouwspel. Al met al hebben we er misschien een stuk of 30 / 35 gezien in 2 uur tijd. Uiteindelijk nog het ISS voorbij zien komen, dat was ook wel weer eens leuk om die te zien. Kortom; was weer de moeite waard!

Diem

Toen ik even ging kijken zag ik meteen ook het ISS, was wel toevallig :)
30/35 valt dus ook tegen als je bedenkt dat er zo'n 100 vallendere sterren per uur te zien zouden moeten zijn.


Tyshane

Citaat van: Diem op ma 13 aug 2012 - 10:44
Toen ik even ging kijken zag ik meteen ook het ISS, was wel toevallig :)
30/35 valt dus ook tegen als je bedenkt dat er zo'n 100 vallendere sterren per uur te zien zouden moeten zijn.

Was inderdaad toevallig van het ISS, kwam om 22:50 voorbij en nog kort even rond iets voor half 1. Mooi om te zien en zo fel en duidelijk.

30/35 valt tegen als je uitgaat van 100, maar daar ben ik niet van uitgegaan. Dat was het maximaal mogelijke en niet het gemiddelde. Daniel (vortex) gaf hierboven ook al aan dat het mogelijk aantal iets naar beneden zou moeten worden geschat. Maar goed, ik vind het al leuk als ik er weer een paar heb gezien, en met 30 ben ik meer dan tevreden hoor.  :)

Powered by EzPortal