Mysterieuze gloed in zee bij Zandvoort

Topic gezien door 3767 bezoekers
Gestart door Fren, wo 25 jul 2012 - 10:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fren

Mysterieuze gloed in zee bij Zandvoort



Voor de kust van Zandvoort aan Zee was gisteravond een blauwe gloed te zien. Het mysterieuze schijnsel wordt veroorzaakt door zeevonk. Zeevonk is een alg die bij bepaalde weersomstandigheden licht geeft bij beweging. Vooral bij warm weer in het voorjaar en in de zomer. Deze week zijn de weersomstandigheden gunstig. Waarschijnlijk is de blauwe gloed vanavond ook nog te zien.

Bron: RTL Nieuws
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

taniak

grtz Tania :-)

densta


Fren

'Ga naar strand voor blauw oplichtende zee'

Voor de kust van Zandvoort en Katwijk was dinsdagavond een bijzonder natuurverschijnsel te zien. De zee lichtte er blauw op door de zeevonk, een lichtgevend diertje. ,,Als het weer zo blijft, kan ik iedereen aanraden 's avonds naar de kust te gaan om dit prachtige verschijnsel te bekijken", zegt professor Han Lindeboom van het marien onderzoeksinstituut Imares woensdag.

Zeevonk (Noctiluca scintillans) is een eencellig beestje, een zogeheten zweephaardiertje, dat algen eet. Het heeft een lichtgevend enzym dat actief wordt bij beweging door bijvoorbeeld golfslag of in het kielzog van een boot. Zeevonk is niet gevaarlijk. ,,Je kunt rustig gaan zwemmen, ook dan licht het op", aldus Lindeboom.

Bron: Telegraaf
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Jelte

Hahaa! Ja, er stond vanavond al een bezoekje aan het strand op de planning. Ga wel als het al helemaal donker is, anders zie je het niet zo goed. Uurtje of twaalf zo rond deze tijd van het jaar!

Fanatic

ik ga vanavond ook een poging wagen.. iemand een idee waar de kans het grootste is? valt er überhaupt een kansberekening op los te laten?
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Roan


Rufes

Citaat van: Fanatic op wo 25 jul 2012 - 17:34
ik ga vanavond ook een poging wagen.. iemand een idee waar de kans het grootste is? valt er überhaupt een kansberekening op los te laten?

warm, zonnig en vrij windstil weer is plant het beestje zich zeer snel voort, met de duidelijk waarneembare gloed als het donker wordt tot gevolg.
En met eb heb je het meeste kans.

Ben gisterenavond nog geweest naar Zandvoort. Zowat niets te zien. Dinsdagavond in Wijk aan Zee heb ik het wel duidelijk kunnen zien.

Powered by EzPortal