Geluid van noorderlicht ontstaat op 70 meter hoogte

Topic gezien door 1545 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 11 jul 2012 - 10:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Geluid van noorderlicht ontstaat op 70 meter hoogte



Onder meer in oude volksverhalen wordt er veelvuldig over gesproken: de geluiden van het noorderlicht. Wetenschappers denken nu te weten waar die geluiden ontstaan. Finse wetenschappers trokken naar een locatie waar het Noorderlicht wel eens gehoord was. Daar zetten ze drie microfoons neer. Vervolgens was het wachten op het noorderlicht.

Zeventig meter
Zodra het noorderlicht voorbij was, vergeleken de onderzoekers de opnames die de drie microfoons hadden gemaakt. Aan de hand daarvan konden ze achterhalen waar het waargenomen geluid ongeveer ontstond: zo'n 70 meter boven de grond.

Lees het gehele artikel op Scientas
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MarcS

WauwWWWWWW

Als je dit zo ziet en je verplaatst jezelf naar een paar duizend jaar terug toen de eerste mensen in Finland etc. aan kwamen ....... geen wonder dat die mensen in heksen, wodan, trollen etc. geloofden.
Kom je aan met een mamoet op je rug, zie je opeens dit ik zou het verschrikkelijk op een lopen zetten. De volgende dag wel ff terug om van achter een boom nog een gluurtje te doen, maar tsjonge jonge het zou mij dun door de broek lopen.

Roan

ghehe, ik heb geen speciale geluiden gehoord, maar dit kwam waarschijnlijk omdat m'n vriendin en co zaten te schreeuwen van verbazing/blijdschap want dit is echt by far het meest indrukwekkende natuurverschijnsel die ik heb mogen meemaken

Powered by EzPortal