NEXRAD Data en GRLevel3

Topic gezien door 5620 bezoekers
Gestart door SevereNL, wo 20 jun 2012 - 12:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SevereNL

Hallo allemaal.
Ik heb eigenlijk een vraag en hoop dat iemand van jullie hier een zinnig antwoord op kan geven.
Ik heb de vraag al een keer gesteld aan Helga maar zij kreeg verder geen antwoord van het KNMI en andere meteorologen die ik dezelfde vraag stelde, gaven mij een beetje het idee dat ik niet goed bij mijn hoofd ben.
(Als dat zo is, hoor ik het ook graag trouwens) ;-)

Ik ben een "liefhebber" van het tornado season in de US en maak daarbij gebruik van grlevel3 en gr2analyst en verder alle data die er maar te vinden is op dit gebied. (de nieuwe grlevel3 vind ik trouwens WEL een verbetering maar die discussie wil ik hier niet aan gaan).

Mijn vraag is eigenlijk: in de US wordt gebruik gemaakt van NEXRAD (doppler) en daarmee krijgen wij die mooie duidelijke beelden in bijvoorbeeld grlevelx. Wordt er in Nederland ook gebruik gemaakt van doppler en zo ja, zou een programma als grlevelx ook mogelijk zijn voor bijvoorbeeld de Benelux Frankrijk en Duitsland? Het weer is er de afgelopen jaren volgens mij best klaar voor en voor "weerpraatjes" zou gr2analyst (wolkenhoogtes, hagel evt rotaties) ook wel kunnen.

Kortom: hebben wij in Nederland dit soort data producerende apparatuur?

Fanatic

Dat is er wel.. maar niet voor de "consument"

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

arjanbruggink

Citaat van: Fanatic op wo 20 jun 2012 - 15:12
Dat is er wel.. maar niet voor de "consument"
Ach, als je een dikke portemonnee hebt is het te doen  :P
Kijk hier maar es ff, en schrik niet van de kosten
http://www.knmi.nl/datacentrum/catalogus/catalogus/catalogus-gegevens-overzicht.html
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

SevereNL

Pfff lees ik dat goed?

12021,80 euro/jaar

Ahum... *kuch*
Dat is best wel een behoorlijke hap geld... en dan ook nog 5 tot 6 minuten na aktueel..
Jammer dat ik "net" niet genoeg verdien om me zulke dingen te kunnen permiteren ;-)
Nu las ik dat GR ook met een World versie bezig is, maar goed, dat kost ook al $180 per client..
Die zou ik wel even willen testen voordat ik dat over het hek gooi.

Fanatic

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

onweerdetectie1449

is er ook nog zoiets wat gratis is???
;)

onweerdetectie1449

is er ook zoiets voor europa en dat het misschien gratis is?

Sietse

Ben bang van niet. Zijn gewoon een stel geldwolven hier in Europa. In plaats van de burgers meer informatie te geven (zoals in de VS) schermen ze de hele boel voor de consument af. Als er een programma zoals GrLevel3 voor Nederland/Europa zou zijn ben ik bereid om er geld voor neer te tellen, maar geen €10.000,-.

Joey

Citaat van: Sietse op ma 25 jun 2012 - 11:19
Ben bang van niet. Zijn gewoon een stel geldwolven hier in Europa. In plaats van de burgers meer informatie te geven (zoals in de VS) schermen ze de hele boel voor de consument af. Als er een programma zoals GrLevel3 voor Nederland/Europa zou zijn ben ik bereid om er geld voor neer te tellen, maar geen €10.000,-.

Amen  ;)

mauriceb

Er was ten tijden dat Jan nog bij O-O zat iemand bezig van het forum om een dergelijk programma te maken en dit met een oude data set van de KNMI te testen. Hij was er al aardig ver mee. Hoe de stand van zaken nu is weet ik niet. Misschien dat jan hier meer van weet. Als dit dan werkte kon hij nl. een afweging maken of dit rendable zou worden.

arjanbruggink

Klopt, daar was KnightDoppler, a.k.a. Vortex hier op M-S, mee bezig. PM hem dan ff  ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Vortex

Zo, even een half jaar later en... een reactie.

Ik ben er inderdaad mee bezig geweest, heb een dataset van het KNMI gekregen. Technisch haalbaar, geen probleem: HDF5 radar data uitpakken en plotten op een kaart van Nederland, met animatie... performance was nog niet super maar het werkte.

Financieel... inderdaad niet te doen en dat was mijn conclusie begin vorig jaar... toen deze data nog iets van 4000 euro kostte. Nu is het inderdaad 12000. Je betaalt overigens niet voor de data, maar voor het beschikbaar stellen en houden van de data door het KNMI, dus ook voor de garantie dat de data 24 uur per dag beschikbaar is.

Daarnaast krijg je nog extra kosten, want je mag dan wel zelf de data bij het KNMI ophalen, als je een prog als GR3 maakt, mag je dat programma niet zomaar de data bij het KNMI weg laten halen, je moet voor dat programma zelf de data weer ergens hosten.

Dan kom je dus op een kostenplaatje waardoor het onmogelijk is om het programma/data gratis te maken. Gezien de kosten zou het iets moeten worden van: programma gratis, data beschikbaar via een abonnement. Maar als je geld vraagt moet je ook kwaliteit leveren en moet je dus ook zorgen dat je beschikbaar bent voor support en ook de beschikbaarheid van jouw gehoste data moet bijna 100% zijn... en dat levert weer extra kosten op. Met als gevolg dat wat je voor zo'n abonnement moet gaan vragen veel hoger wordt dan de gemiddelde Nederlandse stormchaser wil betalen.

Ik zie twee mogelijkheden:

- KNMI moet de data helemaal gratis beschikbaar maken, dat mag dan natuurlijk zonder de 100% 24 uurs beschikbaarheidsgarantie en zonder verder support.

- Een afnemer van de data (die zijn er al wel) moet de data beschikbaar gaan maken.

Op zich hoeft ook niet alle data beschikbaar te komen. Er is nu zo'n 4 Megabyte aan rauwe radar data elke 5 minuten (2 radars, 3 producten (reflectivity en 2 soorten velocity even uit het hoofd), 14 verschillende scan hoeken). Met name dat laatste is overkill. Als chaser ben je vooral geinteresseerd in de onderste scans van de reflectiviteit en de gemiddelde snelheid. Even kijken, de onderste scans zijn 113kB * 2 producten * 2 radars = 0.5 MB per 5 minuten.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Oxize

Twitter-berichten van Buienradar:


BuienRadarNLVerified account
?@BuienRadarNL   In de nieuwe EU verwachtingskaarten vind je ook de kans op onweer voor komende 7 dagen. Handig voor m.n. de zomer.

Oxize ?@oxize  · 11m 
@BuienRadarNL Heeft niet echt toegevoegde waarde vind ik. Vergeleken met Nexrad radar in Amerika lopen jullie dik achter met doppler kaarten

Oxize ?@oxize  · 11m 
@BuienRadarNL Misschien slim om een keer te investeren in betere high-res doppler kaarten die publiekelijk zijn.

BuienRadarNL ?@BuienRadarNL  · 5m 
@oxize Het is de bedoeling dat de radars in 2015 geupgrade worden door het KNMI.

Blijkt dat ze in 2015 één en ander gaan veranderen.

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Fanatic

interessant nieuws oxize...
ben benieuwd wat ze zullen laten zien.. ze zullen echt niet alles publiekelijk neerzetten.. en nog steeds een gedeelte voor de consument vandaan houden...
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Powered by EzPortal